Stockholms universitet

Forskningsprojekt Delat engagemang vid kulturella upplevelser i mixed reality (SECE)

Projektet skapar möjligheter för en ny form av publika uppträdanden där gränser suddas ut, både mellan artister och publik och mellan verkliga och virtuella världar. Vi arbetar bland annat med AR och ny mobil kommunikationsteknik. Detta kommer vi att demonstrera i en interaktiv föreställning i offentlig miljö.

MR-miljö med verkliga och virtuella objekt.
Verkliga och virtuella objekt och aktörer interagerar. Bild från projektet.

SECE-projektet är ett samarbete mellan Stockholms universitet, Ericsson Research och Kulturhuset Stadsteatern. Projektet baseras på ett antal prototyper som har utvecklats i samarbete mellan DSV och Ericsson Research under 2023 och 2024.

Vi fokuserar på att skapa en helt ny form av publika föreställningar där fysiska aktörer kan interagera med virtuella aktörer, och med fysiska och virtuella objekt. Projektet utvecklar och studerar både artistiska kreativa processer och ny trådlös kommunikationsteknik som WiFi7 och 6G.

Centralt för SECE-projektet är användningen av så kallad mixed reality (MR) som möjliggör blandningen av fysiska och virtuella aktörer, objekt och miljöer. Målet är att möjliggöra uppträdanden även utomhus, vilket är en stor utmaning med dagens teknik.

I projektet deltar expertis från många olika håll och områden som mobil kommunikation, augmented och mixed reality (AR och MR), artisteri och koreografi.

En första publik demo kommer att ske på Kulturhuset i Stockholm, i juni 2025. En slutlig utomhusföreställning planeras till senvåren 2026, med ett flertal skådespelare och dansare.

Det engelska namnet på projektet är ”Mixed Reality Shared Engagement in Cultural Events (SECE)”.

Hör två av projektets medlemmar, Pernilla Jonsson och Michael Björn från Ericsson Research, diskutera ”Internet of Senses” (video på engelska)

Projektbeskrivning

Projektets mål:

  • Skapa en helt ny arena för uppslukande, deltagande och kreativa kulturevenemang med hjälp av mobil kommunikation och 3D/Mixed Reality (MR) innovationer
  • Tillåta artister och publik att delta i performativa evenemang i realtid som teater, musik och dans, både inomhus och utomhus i offentliga utrymmen
  • Utveckla en experimentell mobil AR- och MR-visualiserings- och auditiv plattform som möjliggör skapandet av nya typer av deltagande konstnärliga framträdanden, med användning av banbrytande samlokalisering och rumslig mappning och digital tvillingteknologi

Vision:

  • Vi vill utveckla en plattform för nya former av teater, musik eller andra föreställningar som lockar ny publik
  • Erbjuda möjligheter att vara aktivt involverad i och/eller interagera med föreställningen, som människor kan göra i digitala spel eller sociala medier
  • Stödja teatrar och andra kulturorganisationer med att attrahera ny publik i dagens konkurrensutsatta värld
  • Stödja industrin att förverkliga förväntningarna på de enorma affärsmöjligheter som 5/6G, WiFi6e/7 och AR/MR erbjuder
  • Ett paradigmskifte för deltagande mobilkommunikation och AR/MR-samarbetsmiljöer
  • Stödja underhållningsindustrin och andra aktörer i att nå nya grupper av publik och deltagare (ung och gammal)
  • Kombination av verkliga platser, verkliga och virtuella deltagare, samt verkliga och virtuella objekt
  • Samlokalisering av både personer och föremål
  • Utveckla aldrig tidigare skådade händelser där gränserna mellan skådespelare, publik, platser och föremål rivs ner
  • Sömlös realtidsintegrering av verkliga och virtuella människor, objekt och landskap med hjälp av toppmodern mobilkommunikation och MR-teknik

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Uno Fors

Forskare

Institutionen för data- och systemvetenskap

Pernilla Jonsson

Ericsson Research

Charlotte Nelson Prag

Kulturhuset Stadsteatern

Henricus Verhagen

Professor, Enhetschef IDEAL

Institutionen för data- och systemvetenskap
Portrettbild Harko Verhagen

Medlemmar

Jordi Solsona Belenguer

Universitetslektor

Institutionen för data- och systemvetenskap

Tobias Falk

Universitetslektor

Institutionen för data- och systemvetenskap

Noak Petersson

Doktorand

Institutionen för data- och systemvetenskap

António Miguel Beleza Maciel Pinheiro Braga

Forskningsingenjör

Institutionen för data- och systemvetenskap

Luis Velez Quintero

Biträdande lektor

Institutionen för data- och systemvetenskap
profile-pic-luva3178

Michael Björn

Ericsson Research

Huani Yao

Ericsson Research

Andreas Eriksson

Kulturhuset Stadsteatern

Alexander Ragge

Kulturhuset Stadsteatern

Robin Jonsson

Frilansande koreograf inom XR/MR

Mer om projektet

Inom projektet experimenterar vi med realtidsinteraktioner mellan fysiska respektive virtuella miljöer, aktörer och objekt. Filmklippen nedan visar bland annat hur virtuella objekt kan användas i fysiska miljöer och hur fysiska aktörer kan samarbeta i en hybridmiljö.

 

researchProjectPageLayout