Om Medea i rörelse på sena 1700-talet

Nu kommer en antologi av litteratur- och teaterforskare om hur en av den grekiska mytologins mest ökända kvinnor påverkade Europa 1750 – 1800. Redaktörer är Anna Albrektson, professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, och Fiona Macintosh, universitetet i Oxford.

Oljemålning som föreställer Medea och Jason ur den grekiska mytologin
Jason och Medea, av Charles-André van Loo (1705–1765)

Boken har titeln Mapping Medea. Revolutions and Transfers 1750 – 1800 och är utgiven vid Oxford University Press. Här bidrar nio forskare med artiklar om hur historien om Medea, modern som dödade sina egna barn, blev så tilldragande för författare, publik, skådespelare, och ledare i Europa under perioden 1750 – 1800. Forskningen bygger på detaljerade och omfattande studier från arkiv runtom i Europa. Historien om Medea rörde sig över många genrer och berörde en stor publik. Här beskrivs exempelvis hur de första moderna tolkningarna av Medea som modersgestalt tog form.

Anna Albrektson har skrivit kapitlet Inverting the Barbarian: Estrangement and Excess in the Eighteenth-Century Medea. Från medverkar även Petra Dotlačilová, postdoktor i teatervetenskap, med texten Visual Narrative: The Role of Costumes in Noverre's ballet d'action, Médée et Jason, och Roland Lysell, professor emeritus i litteraturvetenskap, med artikeln Medea – Sorceress or Woman? c.1750 and Beyond.

Boken är ett resultat av en internationell konferens vid Stockholms universitet och Uppsala universitet 2018.

Om Anna Albrektson

Anna Albrektson
Anna Albrektson. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Anna Albrektson är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon intresserar sig för äldre litteratur i allmänhet och 1700-talet i synnerhet. Albrektson är engagerad i 1700-talsforskning både nationellt och internationellt. Hon undervisar på alla nivåer av litteraturvetenskap vid institutionen, och handleder doktorander.

Mer om hennes forskning

Mer lyssning