Fler artiklar om profilområden

Fler artiklar inom profilområdena

• Guiden till Spaniensverige. Diaspora, integration och transnationalitet bland svenska föreningar i s Ny bok om den Spaniensvenska diasporan 2018-08-17 ”Guiden till Spaniensverige” heter Erik Olssons nya bok om livsstilsmigranter från Sverige. Boken är den första titeln i serien Anthropology & Society som ges ut av Stockholm University Press i samarbete med Socialantropologiska institutionen.
  • Foto: Riko Noormets Expedition kartlägger klimathistorien på arktiska öar 2018-08-16 Den 19 augusti lämnar fartyget Stålbas Longyearbyen på Svalbard för en åttadagars expedition till Sjuøjane och Storøya som ligger norr om Svalbard. Syftet är att öka kunskapen om det forna istäcket över Svalbard och Barents hav.
  • Giftalger Tre år mellan stora algblomningar – forskarna undrar varför 2018-07-23 Ungefär vart tredje år blir det en stor blomning av cyanobakterier i Östersjön, i regel följt av två år med mindre blomningar. Det är satellitdata som avslöjar att blomningen är periodisk, men varför det är så vet vi inte
  • Intervju med Gia Destouni - hydrologins historia 2018-07-19
  • Pottery Lyx skapar normer under stenåldern 2018-07-17 Redan i stenålderns jägar- och samlarsamhälle var suget efter lyxföremål stort. Allt handlade inte om att överleva och att anpassa sig efter klimat och miljö. Det visar ny forskning från bland annat Stockholms universitet
  • En neutrino som interagerar med en molekyl av is. Neutriner i isen pekar ut källa till kosmisk strålning 2018-07-12 En trolig källa för var den kosmiska strålningen som når jorden bildas är identifierad av ett internationellt forskarteam. Upptäckten gjordes med neutrinoteleskopet IceCube vid Sydpolen.
  • Foto: Mats Lindgren/Mostphotos Fred i fiskekrigen? 2018-07-09 Överfiske, sämre internationella relationer och politiska konflikter väntar när klimatförändringarna påverkar fiskarnas flyttvägar och gör de mer oförutsägbara. Så här hanterar man det.
  • Invandrares barn har mindre familjer än sina föräldrar 2018-06-29 Barn till invandrare i Storbritannien har ofta mindre familjer än deras föräldrars generation, även när deras föräldrars generation hade större familjer än den brittiska normen. Det är resultatet av en ny studie från Stockholms universitet som nyligen har publicerats i International Migration Review.
  • Höga krav på unga ensamkommande HBT-personer som söker asyl 2018-06-27 Handläggare ställer höga krav på tidigare relationer när barn söker asyl på grund av sexualitet, det visar en ny studie av forskare vid Stockholms universitet.
  • Askö från ovan Högsäsong på Askölaboratoriet 2018-06-20 Askölaboratoriet håller öppet för forskning, miljöövervakning, möten och utbildning året runt, men det märks en tydlig högsäsong på sommaren.
  • Konstnärlig gestaltning av en TDE. Bild: Sophia Dagnello, NRAO/AUI/NSF Första bilden av stjärna som slits itu av svart hål 2018-06-14 För första gången har astronomer kunnat se hur en stjärna sugs in av ett svart hål, slits itu och förvandlas till en jetstråle av materia som sprutas i en hastighet som närmar sig ljusets.
  • Högutbildade migranter i Sverige” Nya publikationer i projekt om migranters karriärvägar 2018-05-24 De två publikationerna – en artikel publicerad i ”Higher Education” och ett kapitel i antologin ”Högutbildade migranter i Sverige” – handlar om migranter inom den akademiska högskolevärlden och ingår i projektet ”Pathways to Success”.

Universitetets profilområden

Rektor Astrid Söderbergh Widding. Foto: Eva Dalin

Stockholm universitet är ett framstående forskningsuniversitet präglat av den fria grundforskningen.

Astrid Söderbergh Widding