Ny student

Grattis till din utbildningsplats och varmt välkommen till Institutionen för ämnesdidaktik. Innan terminen startar finns det en del du behöver göra och tänka på.

Vi hoppas att du ser fram emot att börja studera hos oss. Innan terminen startar behöver du förbereda dig på olika sätt. Du ska registrera dig, få koll på ditt schema och skaffa din första kurslitteratur. Vid terminsstart är det välkomstaktiviteter för alla nya studenter och du som läser ett lärarprogram får en särskild introduktion.

Exempel på e-postutskick inför ny termin
 

Viktig e-post

Inför terminsstart får du ett särskilt e-postutskick från Institutionen för ämnesdidaktik. Där finns tider för webbregistreringen och din introduktion, länkar till din programsida och dina kurssidor samt annan viktig information.

Det kan hända att utskicket hamnar i din skräppostmapp, så håll koll på den också.

 

1. Tacka ja till din utbildningsplats

Antagningsbeskeden till höstterminen publiceras i mitten av juli och till vårterminen i mitten av december. Du som blir antagen eller reservplacerad till en utbildning behöver tacka ja på antagning.se för att behålla din plats.

Du får ett e-postmeddelande från antagning.se där du ombeds att logga in på Mina sidor för att läsa ditt antagningsbesked.

Tacka ja eller nej på antagning.se

Du som blivit reservplacerad måste tacka ja på antagning.se för att behålla din plats.

Om Institutionen för ämnesdidaktik kan erbjuda dig en utbildningsplats får du besked om det via e-post veckorna innan terminsstart. Kontrollera att dina kontaktuppgifter på antagning.se stämmer.

I det andra antagningsbeskedet ser du om du är antagen, reservplacerad eller struken efter det andra urvalet.

  • Om du är antagen och vill ha din plats eller om du är reservplacerad och vill stå kvar som reserv så behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
  • Om du är antagen eller reservplacerad men inte längre är intresserad av din plats ska du lämna återbud på antagning.se.

Sista ordinarie anmälningsdag till höstterminen är 15 april och till vårterminen den 15 oktober. En del kurser och program där det finns platser kvar öppnar igen för sen anmälan i mitten av juli respektive i mitten av december.

De som har ansökt i tid behandlas först. Därefter behandlas de som är reservplacerade och sist de som har gjort en sen anmälan. När din sena anmälan har behandlats får du besked via e-post samt ett antagningsbesked.

Sen anmälan 

 

2. Aktivera ditt universitetskonto

Inför terminsstart ska du aktivera ditt universitetskonto. Det ger dig tillgång till universitetets IT-tjänster.

  • Det bästa är om du aktiverar ditt universitetskonto med hjälp av BankID.

Här aktiverar du ditt universitetskonto

När du aktiverar ditt universitetskonto får du ange en e-postadress. Denna kopplas till din SU-mejladress (ditt universitetskontos användarnamn följt av @student.su.se) som är den adress som universitetet använder för att kontakta dig under din studietid.

  • Kom ihåg att uppdatera din e-postadress om du byter den, så du inte missar viktig information från dina lärare. För att kolla eller uppdatera din e-postadress, gå till Kontohantering.
 

3. Registrera dig i tid

Innan terminen börjar måste du registrera dig på de kurser du ska läsa. Om du inte registrerar dig i tid förlorar du din utbildningsplats. Registrering är även en förutsättning för att du ska få studiemedel från CSN.

  • Exakt registreringsperiod för just din kurs anges i det särskilda e-postutskick du får från oss.
  • Du webbregistrerar dig i Ladok. Där kan du endast använda Inloggning via ditt lärosäte om du har aktiverat ditt universitetskonto med hjälp av BankID. Annars använder du ett eduID eller ditt inlogg på Antagning.se.

Här registrerar du dig

Om du får problem med registreringen kan du kontakta din utbildningsadministratör. Kontaktuppgifter finns på din kurssida.

Här kan du läsa mer om vad som gäller för inloggning i Ladok:

Tillfälligt sätt att logga in i Ladok

FAQ – Ny tillitsnivå för inloggning i Ladok

 

4. Delta i introduktionen

Vid terminsstart arrangerar Stockholms universitet välkomstaktiviteter för nya studenter. Du som ska bli lärare får även en särskild introduktion med viktig information om just ditt program och dina studier.

 

Kurssida med schema och litteraturlista

I Stockholms universitets utbildningskatalog har varje kurs en egen sida med information. På kurssidan hittar du ditt schema, litteraturlista, kontaktuppgifter och annat som är viktigt att veta inför terminsstart.

Sök på kurskod eller kursnamn i utbildningskatalogen:

Hitta din kurssida

Du som ska gå ett program följer en särskild studiegång. Dina kurser ges vid flera olika institutioner och du läser dem i en viss ordning. I programöversikten på din programsida kan du se vilka kurser du läser varje termin.

Sök efter din programsida i utbildningskatalogen:

Hitta din programsida

 

Lärplattformen Athena

I undervisningen används Stockholms universitets lärplattform Athena för uppgifter och kommunikation. Där finns även information inför kursstart.

I Athena har varje kurs en egen kursplats, som du får tillgång till när du registrerat dig. Du loggar in med ditt universitetskonto.

Logga in i Athena

I Athena finns även en särskild informationssida för dig som studerar vid Institutionen för ämnesdidaktik (IÄD). Där delar vi information som inte rör din specifika kurs, men som kan vara användbar för dig som student. Det kan till exempel röra sig om olika evenemang, tips på stöd som hjälper dig i studierna eller information från studentkåren.

Gör så här för att anmäla dig till informationssidan:

  1. Gå till rubriken Kurser i Athena och tryck på Alla kurser.
  2. Tryck på Kurskatalog för siten högst upp i högra hörnet.
  3. Sök fram Informationssida IÄD, tryck på den blå länken, och därefter på den gröna knappen Anmäl dig till kursen.

Du kan när som helst välja att lämna sidan om du inte längre vill få information från oss.

 

Riktat pedagogiskt stöd

Studenter i grupparbete
Foto: Viktor Gårdsäter

Stockholms universitet erbjuder olika former av riktat pedagogiskt stöd för personer med varaktiga funktionsnedsättningar. Stödet baseras på dina individuella behov.

Ansök om riktat pedagogiskt stöd i god tid, så att du redan vid kursstart kan informera din lärare om vilket stöd du behöver.

Läs mer och ansök om riktat pedagogiskt stöd

Innan terminsstart anordnas särskilda informationspass för dig som är ny student och behöver riktat pedagogiskt stöd.

När du har fått ett intyg med rekommenderade stödåtgärder ska du kontakta din studievägledare. Om du ska gå ett program eller en kurs vid Institutionen för ämnesdidaktik skickar du ett e-postmeddelande till: studievagledning.did@su.se.

  • Studievägledaren och du går tillsammans igenom vilka förutsättningar som gäller.
  • Vid kursstart ska du informera din lärare om ditt behov av stöd och visa upp ditt intyg.
  • Om du behöver särskild anpassning för att skriva tentamen ska du informera din utbildningsadministratör om det minst tre veckor före tentamenstillfället.
 

Webbaserad undervisning

Student arbetar vid sin laptop
Foto: Viktor Gårdsäter

Om du ska läsa en kurs som ges på distans behöver du installera e-mötestjänsten Zoom för att kunna delta i undervisningen. Att studera på distans ställer också större krav på planering och studiestrategier.

Kom igång med Zoom 

Råd till dig som pluggar hemma 

 

 

När du skickar e-post: Ange dina personuppgifter samt vilket program eller vilken kurs du går. Det underlättar hanteringen av ditt ärende och du får svar fortare.

Studievägledning

Utbildningsadministration

På denna sida