Festligt och välbesökt när spelprogrammet firade sina första 20 år

2005 började DSV, som första institution i Sverige, att erbjuda kurser i spelutveckling. Precis som många andra nyskapande idéer startade det med några nedklottrade rader på en servett i lunchmatsalen. Och entusiasmen är minst lika stor i dag, 20 år sedan starten.

Studenter spelar datorspel.
Många besökare testade spelen i datorspelslabbet. Foto: Aware Mustafa Taher.

3–10 oktober 2025 firade DSVs kandidatprogram i datorspelsutveckling sina första 20 år med ett gediget jubileumsprogram. Förutom inspirerande föreläsningar bjöds det på spelbyggartävling, spelturnering och en massa nätverkande.

22 alumner återvände till DSV för att berätta om vad som hänt sedan de tog examen. De kom både från stora företag som Embark, Mojang, Resolution Games och Fatshark, och mindre startups som Hitbox Games, Antediluvian Interactive och Valiant Game Studio. Med erfarenheter från roller som producent, teknisk animatör, 3D-artist, digital twin-expert, AI-programmerare, VR-utvecklare och vd för medtech-bolag inspirerade de dagens studenter.

– Vi är både glada och stolta över att så många tidigare studenter ville komma tillbaka och föreläsa. Vi fick jättefin respons när vi skickade ut våra förfrågningar, det var faktiskt fler som ville föreläsa än dem vi hade kontaktat! Det känns som ett kvitto på att studenterna har trivts och lärt sig mycket här hos oss, säger David Söderström som är lärare och ansvarig för kandidatprogrammet.

Mats Wiklund står framför en power-point-projektion.
De första idéerna om ett spelprogram på DSV kom på en lunchrast och blev nerskrivna på en servett, berättade Mats Wiklund. Foto: Åse Karlén.
 

Det började med några rader på en servett

En av dem som varit med sedan starten är docent Mats Wiklund, som fortfarande är forskare och lärare på DSV. Tillsammans med Love Ekenberg skissade han fram embryot till dagens kandidatprogram.

– Vi satt i lunchmatsalen och skrev på en servett. Jag hade originalservetten kvar länge, men nu vet jag inte var den är, berättade Wiklund som var en av föreläsarna under rubriken ”Spelprogrammets historia”.

– Tekniken vi jobbade med var ju primitiv i början, det var till exempel space shooter-spel i 2D. Ändå skapades ganska mycket kul, studenterna fick simulera 3D-effekter. Men titta hur långt vi har kommit i dag – visst är det fantastiskt, sa Mats Wiklund.

David Söderström och Thomas Westin
David Söderström, programansvarig för spelprogrammet, lämnar över ordet till en av programmets pionjärer: Thomas Westin. Foto: Åse Karlén.
 

Hur kul får en utbildning vara?

Kjell Näckros och Thomas Westin är två andra förgrundsgestalter inom utbildningen. De berättade också om hur den har växt fram successivt, från ett par fristående kurser till dagens program.

– Jag minns den första spelmotorn vi köpte in, det rörde sig om ofantliga summor och omfattande sekretessavtal. Allt i den här branschen var ju väldigt dyrt och vi ville utveckla från grunden, sa Kjell Näckros.

– Vi läste Raph Kosters ”A theory of fun for game design” och hade jättemycket diskussioner om hur vi skulle förmedla ”kul” i ett akademiskt sammanhang, sa Näckros under föreläsningen.

AI innebär inte att behovet av utbildning minskar – tvärtom

Thomas Westin konstaterade att den tekniska utvecklingen går snabbt framåt, och för en akademisk utbildning gäller det att hänga med.

– I dag säger många att AI kommer lösa allt åt oss. Jag tror att det är feltänkt! När nya tekniker slår igenom är det vissa jobb som tillkommer, medan andra försvinner. Men man behöver alltid utbildning för att vara relevant på arbetsmarknaden, sa han.

– AI innebär inte att behovet av utbildning minskar – tvärtom. Därför har vi planer på att utöka utbudet med fler kurser på masternivå framöver. Man kommer kunna fördjupa sig inom exempelvis inkluderande speldesign, AI-baserad upplevelsedesign och GPU-programmering, berättade Thomas Westin.

Även David Söderström är taggad på att fortsätta utveckla spelutbildningen på DSV.

– Det skapas många minnen under alla de år som studenterna går här. Därför är det så roligt att återse dem, höra vad de gör i dag och vilken nytta de har haft av utbildningen i arbetslivet. Alla vi som jobbar med spelprogrammet blev inspirerade av alumnernas kreativitet och framgångar, säger han.

 

Skaparglädje i centrum

Söderström berättar att DSVs spelstudenter är eftertraktade hos arbetsgivare av flera anledningar. De får med sig en god förståelse för hela utvecklingsprocessen och tränas under utbildningen i att samarbeta tvärdisciplinärt inom spelutvecklingsteamet. Stor vikt läggs också vid förmågan att värna om både samarbete, arbetsmiljö och teamets välmående.

– När jag lyssnade på alumnernas presentationer påmindes jag om hur viktig skaparglädjen är i allt vi gör. Och oavsett hur mycket spelmotorerna och verktygen har förbättrats under de senaste 20 åren, finns alltid ett stort behov av att fortsätta utveckla både dem och våra processer.

– Under det här firandet har vi både blickat bakåt och framåt. Det har gett oss många viktiga insikter till arbetet med att forma framtidens spelprogram. Nu ser vi fram emot nästa kapitel i spelutbildningens historia, säger David Söderström.

Föreläsare står framför en publik.
Många ville höra på när tidigare studenter kom och berättade om vad de jobbar med i dag. Foto: Aware Mustafa Taher.
 

Mer om firandet

Under perioden 3–10 oktober 2025 firade spelprogrammet sitt 20-årsjubileum. Följande 22 alumner föreläste för nuvarande studenter och andra gäster:

Fia Tjernberg, Wayfinder Studios
Cia Jeppson, Didrik Wistedt, Felice Zhang Tu, Alex Huang, Grim Oskarsson, Joel Zetterberg, June Arbenius, Linus Vallgren och Nora Wennerberg, OW! Games
Johannes Dagerbrant, Hitbox Studio
Oskar Wallin, Afry
Elsa Ekberg, QDE Studio
Hanna Josephsson, Resolution Games
Sofia Andersson, Historic VR och Viridius Digital
Daniel (DK) Kihlgren Kallander, Decaying Games
Houner Ismail, The Gang
Christoffer Ekström, AI Medical Technology
Maxime Lebrot, Mojang Studios
Axel Gustafsson, Antediluvian Interactive
Anna Annaka Jelenius, Valiant Game Studio och Link In Bar
Mira Norén, Embark

Över 80 deltagare tävlade också under veckan om att skapa det bästa spelet för veckans Game Jam. Vinnare blev Frida Grutzky, Eric Karlsson och Björn Forsberg som läser på spelprogrammet. De har skapat spelet Dating Simulator Simulator – ett dystopiskt datingspel där Larry har haft det tufft i kärlekslivet och väljer att pröva lyckan i en dejtingsimulator.

 

Mer om spelprogrammet

Kandidatprogrammet i datorspelsutveckling ges av Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) vid Stockholms universitet.
Läs om kurserna som ingår i programmet
 

Vill du veta mer om hur det är att plugga spelutveckling på DSV?
Läs artiklarna:
Spelprogram för alla intressen
DSV på Järvaveckan: Spel bygger broar
AI bildar oväntad vänskap med en själ
App-utveckling för livet
”Spel är en viktig kulturyttring”
 

Kontakta David Söderström

Text: Åse Karlén och Carina Bergholm

eventNewsArticle

standard-article

false

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Category",
      "name": "News Category (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "webb2021.categorydimension.Category.utbildning_nyheter",
          "name": "Utbildning",
          "entities": [],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label",
      "name": "Etiketter (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "webb2021.categorydimension.Label.Data",
          "name": "Digitalisering och AI",
          "entities": [],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label.en",
      "name": "Labels (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "DSV.lokala.kat",
      "name": "Lokala kateorier DSV",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "DSV.lokala.kat.utb",
          "name": "Lokala nyheter",
          "entities": [
            {
              "id": "DSV.lokala.kat.utb.utb",
              "name": "Utbildning",
              "entities": [],
              "attributes": [],
              "childrenOmitted": false,
              "localizations": {}
            }
          ],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        },
        {
          "id": "DSV.lokala.kat.utb",
          "name": "Lokala nyheter",
          "entities": [
            {
              "id": "DSV.lokala.kat.utb.om",
              "name": "Om institutionen",
              "entities": [],
              "attributes": [],
              "childrenOmitted": false,
              "localizations": {}
            }
          ],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    }
  ]
}