NY BOK: Att komma vidare

I boken "Att komma vidare - Introduktionsprogram som stöd för unga i riskfyllda övergångar" undersöker och problematiserar forskare hur de individuella programmen (IM) på gymnasiet fungerar som stöd för att komma vidare i utbildning och arbete.

Boken riktar sig till studerande på högskolans lärar- och vägledarprogram samt skolledarutbildning, till yrkesverksamma i skolan och till kommunala beslutsfattare och tjänstemän.

Att sakna behörighet till gymnasiet innebär ofta svårigheter för unga att etablera sig på arbetsmarknaden och i vuxenlivet. Det ger även ökade risker för utanförskap och ohälsa. Introduktionsprogrammen (IM) tar varje år emot merparten av dessa ungdomar.

Bokomslag
  • Hur fungerar IM som stöd för att komma vidare i utbildning och arbete?
  • Hur arbetar lokalpolitiker, rektorer, lärare och vägledare med att utveckla detta stöd?
  • Vad gör och anser eleverna?
  • Skiljer sig stödet i olika slags kommuner?

I den här boken söker författarna svar på dessa frågor, främst utifrån omfattande fallstudier i grundskolor och introduktionsprogram i sex kommuner. Boken bygger på forskningsprojektet Att komma vidare: Unga utan fullständig grundskola och stödet för att finna framtidsvägar i olika lokala kontexter.

(Beskrivning från förlaget Studentlitteratur)

Författare

Från Institutionen för pedagogik och didaktik medverkar universitetslektor Åsa Sundelin. Hon är programansvarig för studie- och yrkesvägledarprogrammet och ansvarig för den studiegång med inriktning mot Karriärutveckling och vägledning som ges inom Masterprogrammet i pedagogik.

Foto på Åsa Sundelin
Åsa Sundelin, Institutionen för pedagogik och didaktik

Övriga författare:

Lisbeth Lundahl, professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet; Joakim Lindgren, docent i pedagogik vid Umeå universitet; Per-Åke Rosvall, doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås samt Jonna Linde

Länk till förlagets sida om boken