Forskningsprojekt Inkludering och erkännande av nyanlända ungdomar och unga vuxna genom studie- och yrkesvägledning
Yrkesvägledningens roll för inkludering och erkännande av nyanlända ungdomar och unga vuxna är fokus för detta projekt. Studien är inriktad på vilka hinder och möjligheter yrkesverksamma inom studie- och yrkesvägledning ser för hinder i sin verksamhet och hur de utformar verksamheten i förhållande till detta.
Syftet med forskningsprojektet är att studera betydelsen av:
- Inkludering till arbets- och samhällsliv,
- erkännande av kunskap och meningsskapande kring utbildning, yrke och framtid vid lokal organisering och utformning av studie- och yrkesväg-ledning samt
- betydelsen av olika lokala organisatoriska ramar vad gäller vägledningens vilja och förmåga att ge utrymme för inkluderande och erkännande ambitioner.
Studien tar sin utgångspunkt i hur yrkesverksamma inom studie- och yrkesvägledning, samt inom styrning av vägledning, beskriver hinder och möjligheter för inkludering och erkännande i denna verksamhet, och hur de utformar sin verksamhet och sitt pedagogiska arbete i relation till dessa potentiella målsättningar.
Vi studerar dessa frågor på två olika nivåer: De beslutsfattande och genomförande, i tre olika delprojekt, med tre olika metoder:
- Enkäter,
- kvalitativa intervjuer och
- etnografi.
Projekttitel: Inkludering och erkännande av nyanlända ungdomar och unga vuxna genom studie- och yrkesvägledning.En studie av professionella överväganden och prioriteringar.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Fredrik Hertzberg
Universitetslektor
Medlemmar
Åsa Sundelin
Universitetslektor
Miguel Inzunza
Universitetslektor
Ewa Rolfsman
Universitetslektor