Karoliina Möttönen presenterar sitt avhandlingsprojekt, gästföreläsning av Päivi Juvonen
Seminarium
Datum: torsdag 8 maj 2025
Tid: 10.00 – 14.30
Plats: E509 och Zoom
Karoliina Möttönen, doktorand i finska, presenterar sitt avhandlingsprojekt med titeln "Flerspråkiga grundskoleelevers möjligheter till lärande i sitt nationella minoritetsspråk finska i skolväsendet i norra Sverige" samt utkast till sammanläggningsavhandlingens första artikel.
Päivi Juvonen, professor vid Linnéuniversitetet, håller ett gästföredrag med titeln "Språkmedveten undervisning för skolframgång".
Seminariespråket är på finska. Seminariet är öppet för alla. Päivis presentation är kl. 10-12, och Karoliinas kl. 13-14.30.
Klicka här för att delta via Zoom
Länken aktiveras strax innan evenemanget börjar.
Karoliina Möttönen: Flerspråkiga grundskoleelevers möjligheter till lärande i sitt nationella minoritetsspråk finska i skolväsendet i norra Sverige
I det här föredraget presenterar jag mitt avhandlingsprojekt som behandlar grundskoleelevers möjligheter att lära sig och utveckla sitt nationella minoritetsspråk finska i skolan i norra Sverige. I projektet fokuserar jag särskilt på modersmålsundervisning i finska i grundskolans årskurser F–9 och undersöker hur förutsättningar för minoritetsspråkslärande skapas i samspel av språkpolicyer, pedagogiska praktiker, klassrumsinteraktion och lärmiljöer. Som ett led i arbetet studerar jag även differentiering i undervisning.
Projektet fäster vid det utbildningslingvistiska och etnografiska fältet, och i det tillämpar jag sociokulturella och ekologiska perspektiv på språkinlärning i kombination med teorier från språkpolicyforskning. Data består av gällande styrdokument från förskola till högre utbildning, inspelade klassrumsobservationer samt lärarintervjuer. I analysen kombinerar jag multimodal samtalsanalys av pedagogisk interaktion med kritiska diskursanalytiska metoder, inklusive nexusanalys.
Projektets utgångspunkt är de tidigare identifierade revitaliseringsbehoven, diskrepansen mellan policynivå och skolpraktik samt skolans viktiga roll i språkbevarande och -revitalisering. Projektets nordliga fokus fyller en kunskapslucka i befintlig forskning, då tidigare studier inom finska som minoritetsspråk ofta koncentrerat sig på fristående tvåspråkiga skolor på det så kallade sverigefinska kärnområdet och i urbana stadsmiljöer.
Päivi Juvonen: Språkmedveten undervisning för skolframgång
Elever kommer till skolan med en mängd olika erfarenheter och kunskaper. Pedagoger kan aktivera och använda sig av dessa som resurser i en språkligt och kulturellt heterogen skola. I mitt föredrag diskuterar jag och ger exempel från forskning om framgångsrika sätt att inkludera elevers och deras vårdnadshavares kunskaper i skolarbetet genom språkmedveten undervisning i alla ämnen - som stärker elevernas flerspråkiga identitet.
Välkommen! Tervetuloa!
Senast uppdaterad: 7 maj 2025
Sidansvarig: Avdelningen för finska