Internt
Denna sida är ett komplement till Stockholms universitets Medarbetarwebb för anställda vid Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska.
På denna sida hittar du information och blaketter som gäller för institutionens medarbetare. På Stockholms universitets Medarbetarwebb finns mer information till alla anställda.
Stockholms universitets Medarbetarwebb
Arbetsmiljö, lika villkor och trakasserier
Alla ska bemöta varandra på ett respektfullt sätt och på Stockholms universitet råder en nolltolerans mot diskriminering, trakasserier, sexuella trakasserier och kränkande särbehandling.
Kontaktpersoner för diskrimineringsärenden
Arbetsmiljöarbetet vid Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska följer Stockholms universitets arbetsmiljö- och lika villkorspolicy gällande arbetsmiljölagstiftning samt riktlinjer som har antagits av universitetets rektor.
Likabehandlingsombud: Susanne Tienken
Lokalt råd för arbetsmiljö och olika villkor sammankallas och leds av likabehandlingombudet Susanne Tienken. Prefekterna, skyddsombuden samt representanter från olika personalkategorier och ämnen kallas.
- Fredrik Dufwa (skyddsombud)
- Torun Gille West (administrativ chef)
- Heidi Grönstrand (prefekt)
- Daniel Halonen (doktorandrepresentant)
- Tora Lane (studierektor för forskarutbildningen)
- Laura Lunnevuori (skyddsombud, suppleant)
- Lasse Vuorsola (miljörepresentant)
- Joséphine Van Ingelandt (studentrepresentant)
- Marlon Lennhede (studentrepresentant)
Handlingsplan för arbetsmiljö och lika villkor 2025 (136 Kb)
Arbetsresor
Blankett för konferensresor:
Konferensresor (15 Kb)
Lämna undertecknad blankett till prefekten. Doktorander använder blanketten "Ansökan om medel för främjande av doktoranders verksamhet".
Resepolicy för institutionen (71 Kb)
Doktorander, information för…
De olika rutiner och bestämmelser som reglerar anställningen och hela utbildningen fram till disputation finns beskrivna i institutionens
Lathund för forskarutbildning 2024 (555 Kb)
.
Blanketter och annan information
Ansökan om medel för främjande av doktoranders verksamhet (16 Kb)
Blankett för anhållan om uppflyttning i doktorandernas lönestege (192 Kb)
Blankett inrapportering av kurser (115 Kb)
Finansiärer av humanistisk forskning 20170619 (72 Kb)
Disputationsrutiner (159 Kb)
Riktlinjer för eventuell förlängning av doktorandtjänst i samband med coronapandemin (106 Kb)
Riktlinjer för granskningsprocessen inför disputation (52 Kb)
Förlängning, aktivitetsgrad, prolongation
För antagningsordning och allmänna studieplaner, se arikeln under Våra utbildningar:
Etikprövning
-
Rutin för etikprövning (221 Kb)
|
Blankett, rutin för etikprövning (166 Kb)
Institutionens krisplan
Vid en kris är prioriteringen alltid följande:
- Rädda liv
- Larma
- Omhänderta drabbade.
Viktiga telefonnummer
| SOS Alarm | 112 |
| Väktare (dagtid) | 08-16 22 16 |
| Väktare (dygnet runt) | 08-16 42 00 |
Lokal tillämpning av arbetstidssavtal för lärare vid institutionen
Miljö
Miljöhandlingsplan 2025 (102 Kb)
Resepolicy för institutionen (71 Kb)
Miljörepresentant: Lasse Vuorosla
Riktlinjer för IT och IT-säkerhet vid institutionen
Rutiner för ansökan om externa forskningsmedel
I detta dokument beskrivs rutiner för ansökan om externa forskningsmedel vid Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska.
Årscykel för Stockholms universitets största svenska forskningsfinansiärer HUM 2025:1
1. Informera i god tid, ca 3 veckor innan deadlinen för ansökningen, om din ansökan om forskningsmedel
Meddela prefekt (prefekt.slabafinety@su.se) samt administrativ chef (torun.gille@tyska.su.se) om din ansökan ca 3 veckor innan deadlinen för ansökningen. Du kommer att få hjälp med planering av budget mm.
Du behöver i ditt första meddelande ange följande information:
- Typ av ansökan och finansiär.
- Sista ansökningsdatum.
- Om du är huvudsökande eller medsökande.
- Om samarbete med andra lärosäten och institutioner och vilka dessa är.
Som huvudsökande i ett projekt har du ansvar för att samla in information som rör hela projektets ekonomi (löner m.m.), även för medsökande från vår egen och andra institutioner på SU samt andra lärosäten.
Som medsökande ansvarar du för att samla in uppgifter om dina lönekostnader samt andra kostnader som ska bekostas av de sökta bidragsmedlen, vilka du sedan skickar till den huvudsökande.
2. Delta på en ansökningsverkstad
Presentera din forskningsplan på en ansökningsverkstad som institutionens forskningskoordinator ordnar varje termin eller på annat seminarium. Alla forskningsansökningar behöver ventileras innan de skickas till forskningsfinansiären.
3. Öppna ansökningssystemet
Läs noggrant igenom dessa rutiner samt bidragsgivarens instruktion. Gå igenom alla poster, och ta reda på vilken information du behöver inhämta och omfattning av projektbeskrivningen m.m. Börja förbereda alla projektets delar.
4. Etikprövning och datahanteringsplan
Många forskningsprojekt kräver etikprövning, vilket du ansöker om hos Etikprövningsmyndigheten. Det kan också behövas en datahanteringsplan där du beskriver hanteringen av forskningsdata.
Om du har frågor om etik ska du kontakta prefekten (prefekt.slabafinety@su.se) och eventuellt etikstödsfunktionen vid Avdelningen för forsknings- och samverkansstöd. På Medarbetarwebben finns kontaktuppgifter till etikstödsfunktionen och mer information om etik och juridik.
Etik och juridik på Medarbetarwebben
5. Projektbudgeten
Mejla följande uppgifter, tillsammans med instruktioner från bidragsgivare, till administrativ chef 2 veckor innan ansökan ska lämnas in:
- Lönekostnader: namnge projektmedlemmar, specificera deras arbetstid (t.ex. 20 procent per år) och om de är anställda vid institutionen. Om de inte är anställda vid institutionen inkludera lön, löneomkostnadspålägg (LKP), overheadkostnader (OH), födelseår, nationalitet och eventuell anställning vid annat lärosäte, samt kontaktperson där.
- Rese- och konferenskostnader.
- Publikations-, språkgransknings- och open access-kostnader.
- Utrustning som datorer och annan teknik.
- Litteratur.
- Etikprövningsavgift.
- Övriga driftskostnader.
- Information om hur stor del av OH- och lokalkostnader som finansiären täcker, i procent eller fast belopp.
6. Medfinansiering från institutionen
Ekonomiadministrationen räknar ut om bidraget täcker indirekta kostnader. Om medfinansiering krävs, ska detta godkännas av prefekten. Gäller även om du är medsökande.
7. Registrera ansökan
Registrera din ansökan i Prisma eller i finansiärens egna system.
8. Kontakta prefekten för godkännande och signering
Innan du skickar in ansökan, ska den godkännas och ibland signeras formellt av prefekten. För ansökningar till exempelvis Vetenskapsrådet sker signeringen elektroniskt i Prisma.
9. Diarieför ansökan
Direkt efter att du skickat in din ansökan ska den diarieföras. Skicka din ansökan i digital form till institutionens registrator (registrator.slabafinety@su.se) som ger dig ett diarienummer.
10. Meddela besked om beslut
Oavsett om ansökan beviljas eller avslås, informera prefekten och administrativa chefen. Om du är huvudsökande, skicka även beskedet till registrator (registrator.slabafinety@su.se).
Lycka till med din ansökan!
Informationen som en pdf-fil:
Rutiner för ansökan om externa forskningsmedel vid Slabafinety (323 Kb)
Scheman i TimeEdit - användbara länkar
Publikt schema för registrerade studenter
Publikt schema att söka i (kräver ingen inloggning)
Schema för personal (kräver inloggning)
Några trevliga genvägar till färdiga scheman
Du kan utgå från dessa och filtrera fram det du vill se.
Hela institutionens schema, nu och 6 månader framåt
Hela institutionen schema, bara idag
Alla institutionens egna lokaler, nu och 4 månader framåt (E439, E479, E509, E5156, E5162, E5165)
Skyddsombud
Institutionen har två ordinarie skyddsombud och en suppleant:
- Fredrik Dufwa
- Suppleant: Laura Lunnevuori
Uppdragsbeskrivningar
Årscykel för det administrativa arbetet på institutionen
Övriga blanketter och övrig information
Externa föreläsare
Bemanningsplan för kurser med externa föreläsare mall (12 Kb)
Lämna blanketten till Ann-Cathrine.
Kontaktuppgifter till närstående
I händelse av olycka (1310 Kb)
Lämna blanketten till Torun.
Se Medarbetarwebben för fler personaladministrativa blanketter (bl.a. Löne- och tidrapport för tillfälligt anställd, Mertid och övertid):
Senast uppdaterad: 21 oktober 2025
Sidansvarig: Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska