Hundratals rapporter om sexuella övergrepp och kränkningar på SiS visar ny studie

Över 200 händelser/klagomål om sexuella kränkningar och våld mot tvångsplacerade på statliga ungdomshems rapporterades in mellan januari 2019 och maj 2022. Det visar en ny rapport av Maria Andersson Vogel, forskare vid Kriminologiska institutionen, Stockholms universitet. – Även om en del rör samma händelse kan man, givet att vi vet att detta är ett område där mörkertalen ofta är stora, anta att siffrorna är i underkant, berättar Maria.

Illustration över flicka med händerna för ansiktet samt rapportrubriken.
Illustration/formgivning: Bon Relations

Rapporten utgår ifrån dokumentation från Statens institutionsstyrelse (SiS) och Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Förutom att kartlägga utsträckningen och spridningen av kränkningarna och det sexuella våldet, har studien också undersökt sättet handlingarna utförts på och hur förövarna respektive de utsatta har beskrivits.
– Resultaten visar att det nästan uteslutande är personal som beskrivs som förövare, och främst manlig personal. Placerade flickor är, utifrån dokumentationen, betydligt mer utsatta. Det är också spritt över nästan alla ungdomshem vilket tyder på att detta är ett strukturellt och organisatoriskt problem för den ansvariga myndigheten.

Kränkningarna och det sexuella våldet är ett strukturellt och organisatoriskt problem

– Resultaten antyder också att ungdomar inte känner att de blir tagna på allvar, samt att uppgifter om övergrepp ofta stannar inom myndigheten, fortsätter hon.

Kartläggningen av förekomst är den första i sitt slag, vilket innebär att rapporten gör nytta i att visa hur utbrett problemet är, menar Maria. En förhoppning är att kunskapen leda till att ansvariga, såväl SiS som IVO och de kommuner som placerar de unga, inleder ett genomgripande förändringsarbete för att förebygga övergrepp i framtiden, berättar hon.

– Det är en angelägen fråga att belysa och som vi hittills vet mycket lite om. Det har känts bra och viktigt att kunna bidra till att fylla en viktig kunskapslucka då det hittills saknats systematiska undersökningar av hur vanligt förekommande det är med sexuella övergrepp vid de svenska ungdomshemmen. Men det har också varit ett påfrestande arbete att gå igenom dokument som beskriver övergrepp på barn och unga i en så utsatt livssituation som det innebär att vara tvångsomhändertagen och inlåst.

Rapporten har tagits fram av Childhood och Barnrättsbyrån. Marias studie utgör del ett av rapporten. I de övriga delarna redovisas berättelser och erfarenheter från tidigare placerade unga samt kommentarer från olika experter.

Läs rapporten ”Vem ska tro på mig? – En granskning av sexuella övergrepp på de statliga ungdomshemmen”

Läs mer om projektet