Under utbildningen
På den här sidan hittar du som redan studerar på Kriminologiska institutionen information om hur dina studier går till samt vilka resurser som finns till ditt förfogande.

Studievägledning och studentexpedition
Till studievägledningen kan du exempevis vända dig vid frågor om ämnesspecifik studievägledning, utlandsstudier och pedagogiskt stöd. Studentexpeditionen svarar på frågor om bland annat registrering och utlämnande av allmän handling (exempeltentor).
Kontaktuppgifter till vår studievägledare och studentexpedition finns rubriken "kontakt", längst ner på denna sida.
Avbryta studier och studieuppehåll
Ibland kan man vilja avbryta sina studier eller göra studieuppehåll. Om det blir aktuellt för dig är det viktigt att du tar reda på vad som gäller. Under nedan rubriker kan du läsa mer.
Avbrott
Vill du avbryta din utbildning registrerar du ett avbrott på din Ladok-sida. Avbrott som meddelas inom tre veckor efter kursstart kallas tidigt avbrott och innebär att kursen kan sökas igen vid ett senare tillfälle. Avbrott senare än tre veckor efter kursstart medför att kursen inte kan sökas igen. Vill du återuppta studierna måste du istället kontakta oss. Vi kan då omregistrera dig i mån av plats.
Studieuppehåll
För att bli beviljad studieuppehåll på kurs/program måste särskilda skäl föreligga. Dessa finns reglerade i Högskoleförordningen 7 kap 33§ och kan vara sociala eller medicinska, exempelvis vård av barn. Det kan även vara studentfackligt uppdrag eller tidsbegränsad provanställning. Mer om giltiga skäl hittar du i själva blanketten nedan.
För att ansöka om studieuppehåll fyller du i följande blankett:
Ansök om studieuppehåll (272 Kb)
.
Avslag på ansökan om studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden. Instruktioner om hur du går tillväga finns i den bifogade blanketten.
Blanketten kan scannas och mejlas till studievagledning@criminology.su.se alternativt lämnas till studievägledaren eller skickas till:
Studieadministratör
Kriminologiska institutionen
Stockholms universitet
106 91 Stockholm
Tillgodoräknanden
Om du tidigare har studerat eller har yrkeserfarenhet som överlappar en utbildning, kan du ansöka om att få dessa meriter tillgodoräknade. Det innebär att du ersätter hela eller delar av en kurs med tidigare studier alternativt yrkeserfarenhet. Observera att vi endast beviljar tillgodoräknande för hela kurser och/eller delkurser, inte enstaka moment. För att ansöka om ett tillgodoräknande behöver du vara student vid Stockholms Universitet.
Ett tillgodoräknande kan få konsekvenser för dina fortsatta studier och för rätten till studiemedel. Det är därför viktigt att du tänker igenom syftet med tillgodoräknandet innan du ansöker se rubriken ”Eventuella konsekvenser”.
Läs mer om tillgodoräknande av studier och yrkesverksamhet
Eventuella konsekvenser
Den tillgodoräknade kursen räknas bara en gång. Det innebär att du kan behöva läsa en annan kurs för att få de poäng som krävs för en examen. Observera att för de poäng som tillgodoräknas erhåller du alltså inte studiemedel. För frågor om studiemedel.
Du kommer inte få betyg på kursen du tillgodoräknar. Tillgodoräknande av kurs läggs in i Ladok med omdömet tillgodoräknat (TG). Ett tillgodoräknande kan därför påverka möjligheterna att bli antagen till senare delar av utbildningen i de fall betyg utgör en grund för urvalet.
Tillgodoräknande får inte ingå i en examen tillsammans med genomgången och godkänd kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i tillgodoräknandet.
Vid tillgodoräknande inom program kan inte alltid den faktiska utbildningstiden förkortas på grund av tillgodoräknanden. Detta eftersom möjligheten att ”hoppa fram” i programmet är begränsad.
En beviljad ansökan om tillgodoräknande kan inte justeras. Är du som student osäker på vad ett tillgodoräknande kommer att innebära för dig och dina studier rekommenderar vi att du kontaktar studentexpeditionen.
Vi kan inte avgöra om ett tillgodoräknande är möjligt utan en formell ansökan. För att själv undersöka om den kurs du läst motsvarar den kurs du vill tillgodoräkna kan du jämföra de förväntade studieresultaten och kursplanernas beskrivningar av innehållet.
Vad behövs i ansökan?
Det är viktigt att ansökan är komplett. Du ska själv ska ange vilken kurs som ska tillgodoräknas och som därmed motsvarar den kurs du redan läst. Endast en komplett ansökan kan behandlas, med rätt bilagor bifogade enligt följande:
- Utdrag ur Ladok, kopior av kursbevis, studieintyg eller motsvarande där det framgår vilket lärosäte du läst på, tidpunkt, nivå, poängomfattning och betyg (för att en ansökan ska kunna prövas krävs minst godkänt resultat).
- Kursplan samt litteraturlista för den kurs och terminen du läste kursen. Om du läst kursen på Stockholms universitet hittar du detta i Planarkivet.
- Originalhandlingar och eventuell ytterligare dokumentation ska uppvisas på begäran av högskolan om det behövs för ärendets fortsatta handläggning.
Utbytesstudier
- Vidimerad kopia av betygsdokument (transcript of records) där betyg och poäng framgår.
- Ett undertecknat Learning agreement (där genomförda kurser på förhand har godkänts)
- Om möjligt bifoga ett intyg där det framgår hur många utländska poäng som heltidsstudier per år eller termin ger vid det utländska lärosätet.
Hur du ansöker
- Logga in i Ladok för studenter.
- I menyn klickar du på "Tillgodoräknande". Läs instruktionerna och klicka på "Ansök" längst ner på sidan.
- Följ instruktionerna för varje steg i ansökan.
Handläggningstid
Handläggningstiden är upp till två månader från det tillfälle att en komplett ansökan inkommer. Beslutet fattas av för utbildningen ansvarig studierektor i enlighet med Regler och handläggningsordning för tillgodoräknande vid Stockholms universitet. Om du får avslag kan beslutet överklagas. Ett beviljat tillgodoräknande dokumenteras i Ladok och kan inte ångras.
Regler och handläggningsordning för tillgodoräknande vid Stockholms universitet
Examinationsinformation
Våra examinationsformer är huvudsakligen salstentamen och hemtentamen. Rutinerna kring de olika examinationsformerna kan du läsa mer om nedan.
Salstentamen
Anmälan
Skriver du hemtentamen behöver du inte anmäla dig, utan du lämnar in via Athena.
Skriver du salstenta måste du anmäla dig i Ladok senast 12 dagar innan tentamenstillfället. Observera att du måste anmäla dig för att få skriva tentan. Det går inte att dyka upp oanmäld.

Har du intyg från NAIS och vill skriva anpassad tentamen måste du även kontakta studieadminstrationen och meddela detta senast 12 dagar innan tentamenstillfället.
Din skrivsal
Din placering anslås i ditt eller kursens schema i TimeEdit 5 - 2 dagar innan tentamenstillfället. Klicka på länken i kolumnen "rumsplacering (salstentamen)" och logga in med ditt fullständiga personnummer för att se din exakta placering.
Hemtentamen
Gällande hemtentamen behöver du inte anmäla dig någonstans, utan delas de ut och lämnas in i Athena.
Har du intyg från NAIS måste du skicka in ditt intyg till studieadminstrationen innan tentamenstillfället. Gäller stödet förlängd tid, lämnar du in i inlämningslådan för förlängd skrivtid.
Omprövning av betyg
Om du vill begära omprövning av ett betyg eller resultat på en examination, gör du det skriftligt enligt följande instruktioner tillsammans med en kopia av tentamen eller inlämningsuppgiften som du vill få omprövad.
Det finns inte någon tidsgräns för när en begäran om omprövning kan lämnas in, men vi rekommenderar att du tar kontakt med din examinator så fort som möjligt.
Instruktioner för omprövning (159 Kb)
Exempeltentamen
Exempeltentor går att beställa genom att mejla till studentexpeditionen. Vi delar endast ut fysiska exemplar och de går att hämta ut under studentexpeditionens öppettider (se info längre ner). Vi skriver ut tentamen på beställning, därför är det viktigt att du kontaktar oss i förväg för att vi ska kunna förbereda utskrifterna till dig. Upp till 10 sidor är kostnadsfritt, därefter tar vi ut en avgift om 50 kr + 2 kr/sida. Betalning sker via Swish. Vänligen notera att exempeltentor inte bör betraktas som instuderingsmaterial.
För att veta vilken handling du är intresserad av, behöver vi följande information:
- Vilken/-a delkurs det gäller
- Vilken/-a termin det gäller
- Vilket/-a betyg du vill att tentamen ska ha
- Hur många exemplar du är intresserad av att hämta.
Plagiat och fusk
Stockholms Universitet ser allvarligt på fusk och plagiering. Allt misstänkt fusk anmäls och du riskerar att bli avstängd från universitetet. På länken nedan hittar du vad fusk och plagiering innebär och hur du kan undvika det.
Läs mer om fusk och plagiat vid Kriminologiska institutionen
Din hälsa
Arbets- och studiemiljön på universitetet är en viktig fråga för alla som vistas här – inte minst för dig som student. Nedan hittar du information om vem du ska vända dig till om du upplever diskriminering eller (sexuella) trakasserier samt hur institutionen och universitetet arbetar med jämställdhet, jämlikhet och likabehandling.
Diskriminering och (sexuella) trakasserier
Oavsett om diskriminering eller (sexuella) trakasserier har skett mellan studenter eller mellan student och anställd har universitetet utredningsskyldighet. Om du som student på Kriminologiska institutionen upplever dig utsatt ska du i första hand vända dig till studierektorn för grundnivå, Gabriella Olsson. I andra hand kan du vända dig till ställföreträdande prefekt Anders Nilsson. Om du inte vill ta upp detta med din institution kan du vända dig till SU:s jämlikhetssamordnare.
Efter ett inledande samtal mellan studenten och studierektorn på Kriminologiska institutionen kommer ärendet att utredas tillsammans med Studentavdelningen. Ärendet dokumenteras skriftligen.
Om du först vill prata med någon om det som hänt, utan att det behöver sluta i en utredning kan du vända dig till Studenthälsan eller studentombudsmannen på Studentkåren.
Jämställdhet, jämlikhet och likabehandling
Alla anställda och studenter ska behandlas lika och bemötas med respekt oavsett ålder, kön, etnisk tillhörighet, trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning eller funktionshinder. En förbättrad balans ska eftersträvas mellan kvinnors och mäns inflytande på verksamheten samt mellan antalet kvinnor och män inom densamma.
Läs mer om jämlikhet och likabehandling på SU:s centrala sidor
Livet som student
När man är student får man också tillgång till det unika sociala sammanhang som kommer med universitetsstudierna. Som student vid Kriminologiska institutionen kan du engagera dig i studentlivet genom vårt eget studentråd KRÄM och Stockholms universitets studentkår och påverka din studietid tillsammans med dem.
Studentrådet KRÄM

På Stockholms universitet är alla ämnesråd en del av studentkåren. Ämnesråden har bildats av studenter, för studenter. Enligt studentkårens stadgar har ämnesråden till uppgift att ”tillvarata de studerandes intressen i utbildningsfrågor inom sitt område” samt att ”verka för gott kamratskap bland de studerande”. Det gäller förstås också för oss i KRÄM – Kriminologernas Ämnesråd. KRÄM ser som sin yttersta uppgift att verka som ett forum och samla upp idéer för att öka och stimulera studentinflytandet. KRÄM anstränger sig också för att arrangera många och spännande aktiviteter under varje termin.
Därutöver finns KRÄM representerade i institutionsstyrelsen (IS), det högsta beslutande organet på Kriminologiska institutionen. Där behandlas ärenden som rör institutionens verksamhet och det är KRÄM:s uppgift att närvara vid dessa möten och att belysa hur olika beslut påverkar eller kan påverka studenterna och deras intressen.
KRÄM är öppet för alla studenter vid kriminologiska institutionen och vi uppmuntrar studenter från utbildningens alla nivåer att gå med i vårt ämnesråd. Trots att vi är ett litet ämnesråd på en liten institution är vi en aktiv skara studenter som är engagerade i studentlivet och studentfrågor av alla slag. KRÄM är studenter som jobbar för studenternas bästa, och ämnesrådet är en stor resurs när det gäller att påverka utbildningens form. Ta tillfället i akt att förbättra din egen och andras studiesituation.
Du kan kontakta KRÄM via kramstockholm@gmail.com.
Kriminologiska institutionens ämnesråd 2024-2025
Ordförande: Daláa Mazhar
Vice ordförande: Sofie Hellmer
Stockholms universitets studentkår
Studentkåren kan hjälpa dig, Stockholms universitets studentkår (SUS) är den största av de tre kårerna och förespråkar alla studenter vid SU centralt. De organiserar studenter som vill påverka sin utbildning samt företräder studenters intressen när universitetet tar olika beslut. Du kan delta i eller arrangera olika evenemang och aktiviteter genom kårföreningar samt student/doktorandråd.
Om du har problem kopplat till din utbildning så ger SUS studentombud stöd gällande studenträttigheter och studentinflytande vid en utredning eller rent informativt. Studentombuden finns till för att erbjuda information om studenters rättigheter som skyldigheter. Detta gäller vid såväl disciplinära ärenden som frågor gällande din utbildning. Studentombuden företräder inte studenter och närvarar inte vid möten, däremot tillför dem med information inför dessa sammanträdanden.
Du kan hitta mer information på SUSs hemsida.
Vid trakasserier och diskriminering hänvisas studenter till Lika villkor på Stockholms universitet som kan nås per mail likavillkor@su.se.
Arbeta som amanuens under studietiden
En amanuens är en student som arbetar på institutionen parallellt med sina studier. Den huvudsakliga uppgiften är att assistera kursansvariga lärare med administration och tentarättning. Arbetet kan också innebära att stötta i något av institutionens forskningsprojekt eller kanske i det löpande administrativa arbetet.
Att arbeta som amanuens ger inte bara ett extra tillskott till studentkassan och en merit till CV:t. Du får också en god inblick i vad arbetet på en institution innebär, lär känna centrala personer inom ditt ämnesområde och får möjlighet att såväl dela som utveckla din egen ämneskunskap.
Lediga amanuenstjänster publiceras via Varbi
Kontakt
Studentexpedition
För frågor om registrering, scheman, tillgodoräknanden, utlämnande av allmän handling (exempeltentor), kursplaner, DiVA, studieintyg och annat som rör kursadministration kontaktar du vår studentexpedition. För mejladress eller öppettider se nedan.

- Besöksadress
Södra huset C, plan 6, rum C622.
Södra Huset
Universitetsvägen 10 C
114 18 Stockholm
- Mottagningstider
Tisdagar 10-12
Torsdagar 10-12
- Telefontider
Tisdagar 10-12
Torsdagar 10-12
- Avvikande mottagningstider
Studentexpeditionen har stängt för besök v. 24-35. Telefontiderna är stänga torsdag v. 25-32. Mejlen är öppen hela sommaren.
Studievägledning
Vägledningen är till för dig som funderar på att börja studera, redan är student eller nyligen avslutat dina studier i kriminologi vid Stockholms universitet. Hos oss får du ämnesspecifik vägledning och information om institutionens kurs- och programutbud, utlandsstudier, vidarerutbildningsmöjligheter, arbetsmarknadsfrågor etc. Vi svarar på frågor kring din studiesituation och stöttar i ärenden som studieuppehåll och studieplanering.
Studievägledningen samordnar också Kriminologiska institutionens stöd för studenter med olika typer av funktionsnedsättning men för att ta del av stödet måste du först göra en ansökan. Här kan du läsa mer om hur du gör.
Du kan kontaktar oss via e-post eller boka besöka under våra mottagningstider, se nedan

- Besöksadress
Södra huset C plan 6 rum C679
Södra Huset Universitetsvägen 10 C 114 18 Stockholm
- Mottagningstider
Tisdagar och torsdagar 10-12.
För att boka tid, mejla:
studievagledning@criminology.su.se
- Avvikande mottagningstider
Studievägledningen har stängt för besök v. 24-35. Telefontiderna är stänga torsdag v. 25-32. Mejlen är öppen hela sommaren.
Senast uppdaterad: 28 maj 2025
Sidansvarig: Kriminologiska institutionen