Elina Druker om illustratören och barnboksförfattaren Gunilla Bergström

Gunilla Bergström, skaparen av Alfons Åberg, hans vänner Molgan och Milla, och karaktärerna Bill och Bolla har gått bort. Elina Druker, professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik medverkar i Studio Ett och i P1 Kultur för att prata om varför Gunilla Bergströms figurer finns i så mångas hjärtan.

Elina Druker. Professor i litteraturvetenskap vid Instititonen för kultur och estetik. Foto: Ingmarie Andersson.

En tidlös karaktär

Det är många generationer som har läst om Alfons Åberg, karaktären och böckerna som slog igenom på 70-talet, men fungerar även idag. Och att böckerna tillhör de mest lästa barnböckerna fortfarande är ganska ovanligt, säger Elina Druker i Studio Ett. Även den tidstypiska bildvärlden fungerar idag femtio år senare med våra nya medier, säger hon.

Med igenkänning och humor skapar Gunilla Bergström karaktären och bildvärlden i böckerna. Djärvt och med hög inegritet stannar hon i sin bildvärld och estetik genom decennierna, förklarar Elina Druker. Det enkla formspråket, med lekfullhet och humor gör dem tidslösa, säger hon i P1 Kultur.

Före sin tid

Gunilla Bergström är tidig med att skildra anorlunda barn eller barn med funktionshinder i böckerna om Bill och Bolla, konstaterar Elina Druker.

Vardagen och realismen kontrasteras mot fantasin och leken i Gunilla Bergströms böcker. Hennes lediga och fria formspråk och kollageteknik låter fantasin bryta igenom vardagen, säger Elina Druker i P1 Kultur. Rent estetiskt är det tydliga konturer, kroppsspråk, mimik och humor som utmärker böckerna, förklarar Druker.

Elina Druker pekar på Gunilla Bergströms betydelse för barn- och ungdomslitteraturen, att Gunilla Bergström var en av dem som utvidgade bilderbokens uttryck och barnbokens berättertekniker.

Hör Elina Druker i Studio Ett

Hör Elina Druker i P1 Kultur