Magnus Öhrn i samtalet Barnkulturens möjligheter i tider av oro

Nyligen deltog litteraturvetaren Magnus Öhrn i det öppna samtalet Barnkulturens möjligheter i tider av oro, vid Tranströmerbiblioteket. Nu finns det att se i efterhand i SU play.

Magnus Öhrn
Magnus Öhrn.

Synen på vad som anses bra och nyttigt för barn är i ständig förändring. Den barnkultur som produceras kan ofta kopplas till rådande trender och samhällsklimat och leder inte sällan till livliga diskussioner kring rätt och fel, moralsyn och ansvar. Vad utmärker barnkulturens olika guldåldrar och vilka möjligheter har kulturen att erbjuda hopp och tröst till barn i tider av oro och förvirring? Och hur kommer det sig att barnkultur ofta väcker så starka känslor – hos de vuxna?

Ett samtal om barnkulturens många ansikten med barnkulturforskaren Malena Janson, barn- och ungdomsvetaren Ylva Lorentzon och litteraturvetaren Magnus Öhrn. Samtalet modererades av författaren och journalisten Gabriella Ahlström.

Samtalet finns att se här

Öppna föreläsningar på Tranströmerbiblioteket är ett samarbete kring öppna föreläsningar mellan Stockholms stadsbibliotek och Stockholms universitet.

Om Magnus Örhn

Magnus Öhrn är docent och universitetslektor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar på barn- och ungdomslitteratur, pojkböcker, maskulinitet, genus, intersektionalitet, och populärmusik. Magnus Öhrn undervisar vid kurser i litteraturvetenskap och litteraturvetenskapliga kurser vid lärarutbildningen.