Marina naturreservat kan ha avgörande betydelse i klimatarbetet

Att skydda områden till havs kan avsevärt begränsa utsläppen av växthusgaser och bidra till nödvändig klimatanpassning, enligt en ny stor analys som publiceras i tidskriften One Earth. Marina naturreservat kan förbättra upptaget av koldioxid, främja kustskyddet, den biologiska mångfalden, reproduktionsförmågan hos marina organismer och öka fiskares fångst och inkomster.

Fiskstim i havet
Bra skydd av marina reservat borde vara prioriterat  för att säkerställa klimatfördelar. Foto: Vitalii Sokol/Mostphotos

För att uppnå dessa effekter till fullo måste skyddet av de marina ekosystemen vara mycket starkt och långvarigt.
– Den här studien visar att marina naturreservat kan vara ett nyckelverktyg för att uppnå FN:s hållbarhetsmål och Parisavtalet, säger Robert Blasiak, som är forskare på Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet och en av författarna till artikeln.

Inom ramen för studien har forskarna systematiskt granskat så mycket som 22 000 vetenskapliga publikationer om 241 olika marina reservat runtom i världen. Därmed bidrar studien till att fylla en kunskapslucka som tidigare har funnits kring reservatens roll i klimatarbetet. I artikeln presenterar forskarna sexton konkreta sätt som skyddade områden till havs kan begränsa effekterna av klimatförändringar och hjälpa samhällen och naturen att anpassa sig till dem.

– Den här studien visar varför vi måste skydda våra marina ekosystem. Det stundande klimattoppmötet COP27 i Sharm el Sheik och mötet om biologisk mångfald COP15 i Montreal är rätt arenor för det, säger en av studiens författare Joachim Claudet från det franska nationella centret för vetenskaplig forskning, CRNS, och alliansen Ocean & Climate Platform.

Prioriterat med starkt skydd för marina reservat

Att marina naturreservat behöver utökat skydd är en tydlig signal som står i stark kontrast till verkligheten där andelen fullt eller starkt skyddade områden minskar globalt, poängterar forskarna.

– Att säkerställa att marina reservat uppnår höga nivåer av skydd borde vara prioriterat för att säkerställa klimatfördelar till kustnära ekosystem och samhällen, säger en av artikelns författare Juliette Jacquemont, även hon från CRNS och Ocean & Climate Platform, samt University of Washington.

Studien är ett resultat av ett samarbete mellan forskare från CRNS, Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet och Ocean & Climate Platform.

Läs mer om studien Ocean conservation boosts climate change mitigation and adaptation