Utställningen "Arktis - medan isen smälter" får pris

Nordiska museets utställning "Arktis - medan isen smälter" får Lidmanpriset från Bild och Ord-akademin.

Till grund för utställningen ligger bland annat ett treårigt mångvetenskapligt förarbete, som leddes av Lotten Gustafsson Reinius från ERG inom ramen för en gästprofessur delad mellan Stockholms universitet och Nordiska museet.

Juryns motivering lyder: "Utställningen ger prov på en mycket skicklig samverkan mellan film, stillbild, ord, grafer, ljud och – faktiskt – doft. Den är helt och hållet utformad i Sven Lidmans anda. Inte minst texterna är ovanligt genomtänkta, informativa och tydliga, och t.o.m. hoppfulla. Man behöver därmed inte lämna utställningen helt förkrossad av budskapet: att isen smälter."

Lidmanpriset har till syfte att belöna god information i ord och bild i olika medier och delas ut i november.

Utställningsbild från Nordiska museet.
Foto: Hendrik Zeitler/ Nordiska museet

Presentation av Lotten Gustafsson Reinius