Stockholms universitet

Marianne GallardoDoktorand

Om mig

Jag är anställd doktorand sedan 2021 på Institutionen för pedagogik och didaktik. Jag har alltid haft ett forskningsintresse för didaktiska frågor kring undervisning med och om digital teknik i förskolan. Min masteruppsats handlade om förskollärares pedagogiska arbete med att utveckla hos förskolebarnen ett kritiskt förhållningssätt till digital teknik. Med andra ord förskolors arbete med kritisk digital literacy (critical digital literacy). Nu i mitt avhandlingsarbete har jag valt att rikta blicken mot mer organisationspedagogiska frågor.

Doktorsavhandling

Mitt avhandlingsarbete handlar om arbetsplatslärandet i svenska förskolor som berör det pedagogiska arbetet med digital teknik. I det ingår det att studera både icke-formella lärsammanhang (ex. förskollärares egna strategier för lärande) och formella lärsammanhang (ex. kompetensutvecklingsinsatser). Studien berör förskollärares dagliga praktik men också deras interaktioner med IKT-pedagoger som ansvarar för kompetensutvecklingen om digital teknik i deras kommuner.

Utbildning och arbetslivserfarenheter

Jag har en masterexamen i förskoledidaktik och en förskollärarexamen med lärarlegitimation. Jag har även en tvåårig utbildning inom datornätverk och datakommunikation. Jag har arbetat i flera år inom förskolan. 

Nuvarande arbetsplats

Gästdoktorand
Faculty of Education
Department of Applied Pedagogy and Educational Psychology
University of the Balearic Islands
E-post: marianne.gallardo@uib.eu

Undervisning

Jag undervisar i kurser på grundnivå i lärarutbildningen och PAO-programmet.

Lärarutbildningen

Teorier om lärande (7,5 hp)

Undervisning och utveckling för förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (2,5 hp)

Undervisning och utveckling, ämneslärarprogrammet med inriktning mot samhällsorienterande ämnen i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasiet (2,5 hp)

Kandidatprogrammet Personal, arbete och organisation (PAO)

Kritiska perspektiv på HR (7,5 hp)

Personalvetenskaplig integration med case (15 hp)

Forskningsprojekt