Stockholms universitet

Maria HylbergDoktorand

Om mig

Doktorand

Legitimerad förskollärare och undervisar vid avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning

Undervisning

Forskning

För närvarande arbetar jag med mitt avhandlingsprojekt som har den preliminära titeln Tänk om – Förskolebarns filosofiska berättanden om och med andra arter och omvärld (2020–2025). Avhandlingen har formulerats dels mot bakgrund av att barns berättanden sällan tas på allvar – trots att det är barn som i framtiden kommer leva med de beslut som tas idag – dels mot bakgrund av feministiska vetenskapsfilosofer som länge har argumenterat för att all form av berättande är såväl verklighets- som kunskapsskapande. Avhandlingen situeras därför i en elva månader empirisk-filosofisk studie, tillsammans med förskolebarn och deras förskollärare, och syftar till att undersöka och generera verklighets- och kunskapsskapande berättanden om och med andra arter och omvärld. Den empiriskt-filosofiska studien är inspirerad av Donna Haraways vetenskapsfilosofiska arbeten om symbiografi och SF (SnörFigurationer, Scientific Facts och Speculative Fabulation), i vilka hon framhåller betydelsen av affirmativa och alternativa berättanden om människans samexistens med den mer-än-mänskliga världen. I den symbiografiska studien riktas särskild uppmärksamhet mot förskolebarns berättanden om och med andra arter, såsom maskar, hackspettar och träd, vilka uttrycks i tal, tecknande, lek och skrift. Utifrån en postfenomenologisk ansats centreras förskolebarns förstahandsperspektiv och livsvärldar i analyserna av de berättanden som gemensamt har genererats. I och med detta framträder hur barnens livsvärldar, det vill säga minnen, upplevelser och tidigare erfarenheter är viktiga samarbetspartners som deltar och samhandlar i berättanden om och med andra arter. Vad som också framträder är att flera av barnens berättanden samhandlar med föreställningsförmåga eller det som i psykologiska sammanhang benämns som kontrafaktiskt tänkande. De preliminära resultaten i avhandlingen visar att kontrafaktiskt tänkande, som kommer till uttryck på en mängd olika sätt i situerade möten med andra arter, möjliggör ett tänkande bortom våra mänskliga medvetandehorisonter och livsvärldar. Något som i sin tur gör att fler, andra och alternativa berättanden om och med andra arter genereras.

Forskningsprojekt

profilePageLayout