Maria HylbergDoktorand
Om mig
Jag är legitimerad förskollärare och doktorand vid avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning.
I mitt avhandlingsprojekt har jag, i samarbete med förskolebarn och deras förskollärare, undersökt och utvecklat barns berättandepraktiker om och med andra arter. Detta har gjorts med utgångspunkt i ett symbiografiskt tänkande och ett berättande med andra och annat. För att berätta med har jag låtit kunskaper från miljöhumaniora och människa-djurstudier möta förskolebarns berättandepraktiker, exempelvis kunskaper inom bioetik, biosemiotik och zoopoetik. Metodologiskt situeras avhandlingsprojektet i vad jag har valt att kalla feministisk post-fenomenologi, vilket kortfattat innebär ett tänkande om att människa, andra arter och omvärld är relationellt förbundna men också olika, givet de varierade ontologiska premisserna och livsvillkoren som konstituerar den specifika arten, människan eller som i detta fall, barnet. Förhoppningen med avhandlingen är att formulera fler sätt att arbeta berättandedidaktiskt med frågor som berör relationerna mellan människa, miljö och samhälle i förskolan.
För mer info: Se uppladdat CV2024 (17 Kb) .