Stockholms universitet

Mona BlåsjöProfessor emerita

Om mig

Min forskning handlar om hur människor kommunicerar i dagens samhälle, med fokus på vilken roll texter, digitala medier och skrivande har i kommunikationen. Just nu jobbar jag med ett projekt om visuella budskap i skolan och samarbetar med forskare inom rehabilitering och hälsovetenskap om lokala arbetsmarknadsåtgärder. Mitt övergripande forskningsintresse är hur människor handlar i förhållande till texter och redskap, och tillsammans bygger nya kunskaper. Forskningsfälten jag arbetar inom är tillämpad språkvetenskap, språkbruksforskning (litteracitet), sociosemiotik och medierad diskursanalys (nexusanalys.)

 

Undervisning

Handledning

Ann Ohlsson (lic 2023): Får man synas i texten? En fallstudie om hur gymnasieelever skapar mening om vetenskaplig text

Raphael Sannholm (2021): Translation, Teamwork, and Technology. The Use of Social and Material Scaffolds in the Translation Process

Johan Christensson (2021): Teacher identity as discourse. A case study in Swedish teacher education

Linnea Hanell (2017): The knowledgeable parent: ideologies of communication in Swedish health discourse

Ingrid Lennartson-Hokkanen (2016): Organisation, attityder, lärandepotential: ett skrivpedagogiskt samarbete mellan en akademisk utbildning och en språkverkstad

Yvonne Hallesson (lic 2011): Högpresterande gymnasieelevers läskompetenser

Ulrika Nemeth (lic 2011): Jakten på den godkända texten: läspraktiker och internetanvändning på gymnasieskolan

 

Forskning

Forskningsprojekt

Vad säger skolans väggar? Språkliga och visuella budskap (2024-2025, projektledare)

Professionell kriskommunikation i praktiken - erfarenheter och lärdomar (2022-2023, projektledare)

Professional Communication and Digital Media: Complexity, Mobility and Multilingualism in the Global Workplace (2016-2019, projektledare)

Kampen om texten - om lärarstudenters möten och förhandlingar med olika akademiska skrivtraditioner på vägen mot en godkänd uppsats (2012-2015)

Writing to Learn in Digital Environments (2010-2013)

Medierande redskap i vetenskapliga texter (2003-2006)

Publikationer

Peer-review-granskade artiklar

Landqvist & Blåsjö (2024): Collaboration, reinvented tools, and specialist knowledge. Communication professionals’ experiences of global health crisis management. Discourse & Communication.

Blåsjö (2022): Text, tid och handling i ett reglerat rum. En diskursanalys av mediering i hybrid arbetslivskommunikation. Språk och stil 32, 5-37.

Blåsjö, Jonsson & Johansson (2021): ”I don’t know if I can share this.” Agency and sociomateriality in digital text sharing of business communication. Journal of Digital Social Research, 3(3), 1-31.

Blåsjö & Jonsson (2021/2023): "It’s not the same thing as last time I wrote a report." Digital text sharing in changing organizations. Applied Linguistics Review 14(4), 799-822.

Nissi, Blåsjö & Jonsson (2021/2023): Workplace communication in flux: From discrete languages, text genres and conversations  to complex communicative situations. Applied Linguistics Review 14(4), 679-695.

Jonsson & Blåsjö (2020). Translanguaging and multimodality in workplace texts and writing. International Journal of Multilingualism 17(3), 361-381.

Blåsjö, Johansson & Jonsson (2019): 'Put a meeting in my calendar!' The literacy practice of the digital calendar in workplaces. Sakprosa 1(11), 1-47.

Blåsjö & Christensson (2018): Questions as literacy practice and boundary object in a teacher education setting. Linguistics and Education 48, 85-95.

Arneback & Blåsjö (2017). Doing interdisciplinarity in teacher education. Resources for learning through writing in two educational programmes. Education Inquiry, 8(4), 299-317.

Hort, Knutsson & Blåsjö (2016). Genre pedagogy for digital learning environments. Design patterns for dialogues about texts. I: Proceeding of the 5th International Conference on Designs for Learning. Aalborg: Aalborg universitetsforlag. S. 79–97.

Blåsjö, Knutsson & Cerratto Pargman (2012). Exploring the Design Space of Genre Pedagogy and Virtual Learning Environments. Conference Proceedings. Designs for Learning, s. 75-77.

Blåsjö (2013). ”Att skriva avtal är att förutse problem.” Medierad diskursanalys som metod för att studera bolagsjuristers textbruk. I: Sakprosa 5:2, s. 1–34.

Knutsson, Blåsjö, Hållsten & Karlström (2012): Identifying different registers of digital literacy. The Internet and Higher Education 4(15), 237–246.

Blåsjö (2011). From percentage to prediction. University students meeting a parallel language of visuals and numerals. Ibérica 22, s. 123–139.

Böcker och rapporter

Engblom, Blåsjö & Borgström (2025): Vad säger skolans väggar? Medborgarforskning om språkliga landskap. VA-rapport 2025:2. 

Blåsjö, Christensson & Hanell (2024): Medierad diskursanalys. Att studera nexus mellan språkbruk och handling. Lund: Studentlitteratur

Blåsjö & Jonsson (red.) (2018): Mångfald, möten och mejl. En forskningsöversikt och tre fallstudier om arbetslivskommunikation. MINS 64. Stockholms universitet.

Blåsjö (2010). Skrivteori och skrivforskning. En forskningsöversikt. 2:a reviderande och utökade upplagan. MINS 56. Stockholms universitet.

Blåsjö (2004). Studenters skrivande i två kunskapsbyggande miljöer. Diss. Stockholm: Almqvist & Wiksell.


Kapitel i antologier

Blåsjö & Jonsson (2022): Kollektiv översättning under ett jobbmöte. I: Dahnberg & Lindqvist (red.), Tango för tre. En dansant festskrift till Cecilia Wadensjö. Stockholm: Stockholms universitet.

Blåsjö & Wittek (2017): Skrivandet i professionsutbildningar – forskningsöversikt och teoretiska utgångpunkter. I: Erixon & Josephson (red.), Kampen om texten. Examensarbetet i lärarutbildningen. Lund: Studentlitteratur.

Blåsjö & Josephson (2017): Möten i domäner: uppsatsarbete i styrda strukturer. I: Erixon & Josephson (red.), Kampen om texten. Examensarbetet i lärarutbildningen. Lund: Studentlitteratur.

Blåsjö & Josephson (2017): Texter och genrenormer. I: Erixon & Josephson (red.), Kampen om texten. Examensarbetet i lärarutbildningen. Lund: Studentlitteratur.

Hanell & Blåsjö (2014). Diskurs i handling. Att analysera människors handlingar med medierad diskursanalys. I: Karlsson & Makkonen-Craig (red.), Analysing text AND talk: Att analysera texter OCH samtal. Uppsala: Uppsala universitet, S. 14–27.

Blåsjö, Hållsten, Karlström, Knutsson & Cerratto Pargman (2014). Att skriva för att lära i digitala miljöer. Resultatdialog 2014. Stockholm: Vetenskapsrådet, s. 109–119.

Blåsjö (2009). Appropriering av fackkunskap - förutsättning för ett "godkänt" akademiskt skrivande? I: Vatn, Folkvord & Smidt (red.) Skriving i kunnskapssamfunnet. Trondheim: Tapir Akademisk Forlag, 143–160.

Blåsjö & Räisänen (2011). Redskap mellan världar. Medierande redskap och konstruktionen av ämneskunskap. I: Resultatdialog. Stockholm: Vetenskapsrådet. S. 143–148.

Blåsjö (2007). Medierande redskap – ett sätt att se på högre utbildning och yrkesliv i samverkan? I: Matre & Hoel (red.), Skrive for nåtid og framtid. 2, Skriving og rettleiing i høgre utdanning. Trondheim: Tapir.

Blåsjö (2007). Litteraturlistan som medierande redskap. Några tankar om ett mångfunktionellt akademiskt textparti. I: Milles & Vogel (red.), Språkets roll och räckvidd. Festskrift till Staffan Hellberg den 18 februari 2007. Stockholm: Almqvist & Wiksell. S. 54–58.

Blåsjö (2005). Dialog med nötter. Markering av grupptillhörighet i historikers fotnoter. I: Bäcklund m.fl. (red.), Text i arbete. Festskrift till Britt-Louise Gunnarsson den 12 januari 2005. Uppsala: Uppsala universitet. S. 38–44.

Blåsjö (2004). ”Blir du logisk, lille vän?” Medierande redskap i nationalekonomi. I: Ilie (red.), Language, culture, rhetoric. Cultural and rhetorical perspectives on communication. Papers from the ASLA symposium in Örebro, 6–7 november 2003. ASLA 17. Valdemarsvik: Akademitryck. S. 257–266.

 

Forskningsprojekt

profilePageLayout