Forskningsprojekt Vad säger skolans väggar – språkliga och visuella budskap
I medborgarforskningsprojektet ”Vad säger skolans väggar” har skolklasser och lärare hjälpt forskare att undersöka på vilket sätt skolans demokratiska uppdrag manifesteras via de skyltar, lappar och meddelanden som finns på väggarna i klassrum, korridorer och andra gemensamma utrymmen.

Projektet, som var ForskarFredags massexperiment 2024, kombinerar två forskningsansatser: Linguistic landscapes och medborgarforskning. Inom linguistic landscapes och det mer avgränsade området Schoolscapes undersöks institutioners och offentliga miljöers olika budskap. I medborgarforskning deltar allmänheten i forskningsprocessen, vilket gör det möjligt att samla in och analysera stora mängder data, samtidigt som medborgare, här skolelever, får insikt i vad vetenskap är och hur forskning går till.
I studien, som går ut på att elever fotograferat och analyserat meddelanden på skolans väggar, står två frågor i centrum:
-
Hur samspelar budskapen på skolans skyltar och anslag med de grundläggande värderingarna i skolans styrdokument?
-
Vilka roller skapas av skyltarna och anslagen, och vilka resurser – språk, bilder, filmer, etc. – används?
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Mona Blåsjö
Professor emerita

Medlemmar
Charlotte Engblom
Universitetslektor
