På skolans väggar förs en kamp mellan struktur och kreativitet
Medborgarforskningsprojektet Vad säger skolans väggar? presenterar en populärvetenskaplig rapport där ca 500 elever har bidragit med underlag. De har fotat budskap i sin skolmiljö och analyserat vad de har sett. Studien hade fokus på hur skolans demokratiska värdegrund blir synligt i skolor.
Foto: Vetenskap och Allmänhet.
Forskarna Charlotte Engblom, Uppsala universitet, och Mona Blåsjö, Stockholms universitet, ser en arena där två drivkrafter möts: På ena sidan skolinstitutionens drivkraft att utbilda och fostra, vilket kräver struktur, principer och konsekvens. På andra sidan står eleverna med sin kreativitet, nyfikenhet och vilja till förändring och förnyelse.
I medborgarforskningsprojektet ”Vad säger skolans väggar” har skolklasser och lärare hjälpt forskare att undersöka på vilket sätt skolans demokratiska uppdrag manifesteras via de skyltar, lappar och meddelanden som finns på väggarna i klassrum, korridorer och andra gemensamma utrymmen.
Interfler är en av de fasta forskargrupperna inom Svenska och nordiska språk vid Institutionen för svenska och flerspråkighet. I gruppen samlas forskare med intresse för interaktion och flerspråkighet i vardagsliv och olika verksamheter, som utbildning och yrkesliv.