Profiles

Per Snoder

Per Snoder

Doktorand

View page in English
Arbetar vid Institutionen för språkdidaktik
E-post per.snoder@isd.su.se
Besöksadress Universitetsvägen 10 E
Rum 116 Paviljongen EF
Postadress Institutionen för språkdidaktik 106 91 Stockholm

Om mig

Doktorand i språkdidaktik.

Legitimerad gymnasielärare i engelska, franska och italienska. Har undervisat i femton år i grundskolan och på gymnasiet. Även undervisat på motsvarande gymnasium vid Bristol Cathedral School i England och i språkdidaktik vid Stockholms universitet. Utbildad vid Lärarhögskolan i Stockholm, Stockholms universitet, Bristol University, Institut Supérieur de Traducteurs et Interprètes i Bryssel och Dalarnas högskola.

Forskningsintressen

Under studietiden på 90-talet fokuserade jag på det franska språket och skrev kandidatuppsats om konkurrensen mellan två av franskans olika dåtidstempus, le passé simple och le passé composé, i fransk tidningsprosa och senare magisteruppsats med sociolingvistisk inriktning om attityder till det franska språket i Belgiens huvudstad Bryssel.

Forskning

Mitt avhandlingsprojekt har titeln L2 instruction and collocation learning. Investigating input processing constructs in classroom intervention research.

Jag intresserar mig för språkets frasala natur och min inriktning är undervisning av engelska som främmande språk i den svenska ungdomsskolan (på högstadium och gymnasium). I mitt avhandlingsarbete jämför jag experimentellt olika undervisningsmetoder för att främja inlärning av engelska ordkombinationer ('collocations') såsom make a mistake.

Presentationer

- Teaching Collocation. Report from a pilot study. Konferenspresentation vid Lexical Studies Research Network Conference på Cardiff University i Wales, 10 mars 2015.
- Do or make a mistake? Instructional Influences on Collocational Competence in L2 English. A Mixed-Methods Study. Konferenspresentation vid Collocations Cross-Linguistically, Helsingfors universitet, 8 maj 2015.
- The Role of Attention in Instructed L2 Collocation Acquisition. Report from a Pilot Study. Konferenspresentation vid Classroom-oriented research: Towards effective learning and teaching, State University of Applied Sciences (PWSZ), Konin i Polen, 13 oktober 2015.

- L2 instruction and collocation learning. Investigating input processing constructs in intervention research with L1 Swedish adolescent learners of English. Presentation (inbjuden talare) vid Centre for English Corpus Linguistics, Université catholique de Louvain, Belgien, 13 juni 2018.

Publikationer

- Snoder, P. (2016). Using qualitative methodologies in research on formal L2 collocation learning. Collocations Cross-Linguistically. Corpora, Dictionaries and Language Teaching (Mémoires de la Société Néophilologique de Helsinki C), ed. Begoña Sanromán Vilas, 193-218. Helsinki: Société Néophilologique.

- Snoder, P. (2016). Assessing modern languages in Swedish upper secondary schools. Babylonia, 2, 58-62.

- Snoder, P. (2017). Improving English learners' productive collocation knowledge: The effects of involvement load, spacing, and intentionality. TESL Canada Journal 34(3), Special Issue: Formulaic Language in English Language Acquisition and Teaching, 140-164.  

- Snoder, P., & Reynolds, B.L. (in press). How dictogloss can facilitate collocation learning in ELT. ELT Journal 73(1).

- Snoder, P. (in press). Review of Extramural English in Teaching and Learning: From Theory and Research to Practice. ELT Journal 

Övriga uppdrag

Jag har anlitats som granskare för de internationella vetenskapliga tidskrifterna Applied Linguistics och Journal of European Second Language Association (JESLA)

Senast uppdaterad: 12 november 2018

Bokmärk och dela Tipsa