Stefan LundProfessor
Om mig
Jag är professor i pedagogik vid Stockholms universitet. Mitt forskningsintresse riktar sig mot frågor om utbildningspolicy, ungas utbildningsval, skolsegregation, skolkulturer och hur symboliska gränser skapas, omformas och styr barn och ungas inkluderings och exkluderingsprocesser i den mångkulturella skolan. Mina senaste publikationer inom detta område är ” Immigrant Incorporation in Education: High School Students’ Negotiation of Belonging” i Jeffrey C. Alexander, Anna Lund och Andrea Voyer (reds): The Nordic Civil Sphere (2019) och som redaktör för en antologi, Immigrant incorporation, Education, and The Boundaries of Belonging, Palgraves Pivot (2020).
För närvarande leder jag ett forskningsprojekt med titeln: Att ta skolan i egna händer: styrd skolintegration och social förändring. Detta projekt finansieras av Vetenskapsrådet och handlar om hur kommuner i Sverige hanterar skolsegregation och bristande likvärdighet genom att aktivt styra skolornas elevsammansättning. Projektet undersöker tre olika former av styrd skolintegration (closing, opening och merging) och som omfattar grundskolans F – 9 verksamhet i syfte att bidra med kunskap om: kommunala motiv och förankringsprocesser, elevgruppers sociala interaktionsmönster och skolresultat, samt hur skolans professioner och föräldrar (re)agerar i förhållande till kommunal styrning av skolintegration.
Publikationer i projektet:
Lund, S. (2021). Styrd skolintegration för ökad likvärdighet och social sammanhållning. Pedagogisk forskning i Sverige. https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/2627/2497
Osman, A & Lund, S. (2022). Local school desegregation practices in Sweden. Education sciences. file:///Users/stlu2558/Downloads/education-12-00552.pdf
Jag medverkar även i två andra av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojekt:
Navigating Places, Negotiating Boundaries: A Multidisciplinary Study of Migrant Children’s Educational Transitions in Sweden handlar om att fördjupa kunnandet om hur unga migranters utbildningsövergångar (grundskola-gymnasium och gymnasium- eftergymnasial utbildning) påverkas av relationen mellan utbildningssystemets utformning, elevernas sociala bakgrund, känslor av tillhörighet och de platser där de lever sina liv.
Against all odds: successful schools in superdiverse educational contexts handlar om två grundskolor som ligger i ett område som polismyndigheten beskriver som särskilt utsatt, men som trots sin placering och elevunderlag, och till skillnad från andra jämförbara skolor i detta område, presterar i likhet med det nationella genomsnittet för elever i åk 9. Varför är dessa skolor framgångsrika? Hur kan vi förstå och förklara deras framgång? Och hur kan dessa förklaringar inspirera andra skolors arbete med skolframgång?
Forskningsprojekt
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
-
Immigrant incorporation, Education and the Boundaries of Belonging
2020. Stefan Lund.
Bok (red)In this edited volume, authors analyze how symbolic boundaries of belonging are negotiated and reflected upon by school actors in different educational contexts and how that contributes to a richer understanding of the ways in which "we-ness" acts as a fundamentally structuring force in immigrant incorporation. The analyses draw on cultural sociologist Jeffrey Alexander's work on civil sphere theory, thus grasping both the solidaristic dimensions of incorporation and processes of exclusion. Chapters are guided by two major themes: school choice/ethnic school segregation and religion/faith in schooling. Both of these themes provide rich examples of how immigrant school actors negotiate the symbolic codes that define boundaries of belonging/non-belonging in different communities. This focus will broaden the understanding of how educational practices and formal schooling works in relation to immigrant incorporation into different school cultures, as well as in the Swedish civil sphere.
Visa alla publikationer av Stefan Lund vid Stockholms universitet