Stockholms universitet

Forskningsprojekt Att ta skolan i egna händer - styrd skolintegration och social förändring

Nästan dagligen rapporteras i media om ett handfallet svenskt utbildningsystem. Skolsegregationen ökar och likvärdigheten minskar mellan olika skolor i elevers måluppfyllelse. Projektet Att ta skolan i egna händer handlar om hur kommuner i Sverige försöker hantera segregeringen i skolan genom att aktivt styra skolornas elevsammansättning.

Skolgård
Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos

I en pilotstudie med kommunala företrädare framkommer att 2015 års flyktingkris bidragit till en tilltagande skolsegregation och en kraftigt försämrad likvärdighet mellan kommunernas skolor. Den svenska skollagen kan inte följas, menar kommunföreträdarna. Något måste göras!

Pilotstudien visar att det finns en påtaglig oro för vad den minskade likvärdigheten mellan skolor på sikt kommer att innebära för integrationen av framförallt elever från ”lågstatusgrupper”. Det vill säga barn till arbetslösa föräldrar med låg utbildningsnivå eller som avviker från majoritetssamhället på grund av sin etnicitet eller religion. Dessa elever har påtagligt sämre betygsgenomsnitt och lägre behörighet till gymnasiet i jämförelse med andra elever. Detta trots att kommunerna tillfört ekonomiska och pedagogiska resurser till de segregerade skolorna.

Projektbeskrivning

Projektet undersöker vad som händer när utbildningspolitiskt handfallenhet har bytts ut mot kommunalt aktörskap utifrån tre strategiskt valda exempel på styrd skolintegration:

  • Skolsammanslagning
  • Nedläggning
  • Öppning av en ny skola

Undersökningen omfattar olika delar av grundskolans F – 9 verksamhet i syfte att bidra med kunskap om:

  • kommunala motiv och förankringsprocesser,
  • elevgruppers sociala interaktionsmönster,
  • skolresultat samt
  • hur skolans professioner och föräldrar (re)agerar i förhållande till kommunal styrning av integration.

 

Projektet är unikt i sitt slag

För det första genom att studera kommuners styrning mot integrerade skolor för barn i åldrarna 6–15 år.

För det andra genom sitt fokus på att förstå och förklara vad som händer i skolan och lokalsamhället då kommuner aktivt hanterar skolsegregation, likvärdighet, etnicitet och integration i en i övrigt till synes handfallen utbildningspolitisk agenda.

För det tredje genom att undersöka vad integrerade skolor innebär för elevernas sociala relationer och skolframgång.

För det fjärde för projektet samman forskningsområden som nästan aldrig förs samman, nämligen elevers lokal utbildningspolitik, elevers skolframgång och mångkulturell inkorporering. Det vill säga den svenska skollagens övergripande målsättningar om att verka för att alla barn ska ges likvärdiga möjligheter till personlig kunskapsutveckling, motverka fördomar och intolerans samt utveckla elevernas förståelse för samhällets kulturella mångfald.

Det innebär för det femte att ny utbildningsvetenskaplig kunskap kan produceras med stort och långsiktigt värde för samhällsplanering, utbildningspolitik och skolans inre arbete.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Stefan Lund

Professor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Stefan Lund

Medlemmar

Ali Osman

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Ali Osman

Anna Lund

Professor i sociologi, ställföreträdande prefekt

Sociologiska institutionen
Bild av Anna Lund Foto:Erik Edwardsson Richter

Publikationer

Nyheter