Stockholms universitet logo, länk till startsida
Go to this page on our english site

The Viking Age in Northern Europe and along the Eastern Routes

För dig som är antagen VT2021

Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.

På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.

Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats. 

Mer information på antagning.se

 

Checklista för antagna studenter

  1. Aktivera ditt SU-konto

    Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.

  2. Registrera dig på din institution

    Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.

  3. Ta del av institutionens information

    På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.

Notera

Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.

Information från institutionen

Information om upprop, registrering, lärplattform m.m. hittar du på den här sidan inom kort.

Välkomstaktiviteter

Vid terminsstart arrangeras ett antal välkomstaktiviteter för dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som bjuder på ett seminarium med viktig information och praktiska tips inför din studietid. Välkomstdagen arrangeras för alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarade välkomstdag på Campus Kista. 

Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.

su.se/valkomstaktiviteter


Hitta hit

Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.

Hitta på campus


Läs mer

Ny student

Under utbildningen

Studenthandboken

Kårer och föreningar

Kursen syftar till att ge en översikt över vikingatiden i Norden, ca 800-1100, grundad på arkeologiska, numismatiska, språkvetenskapliga och religionshistoriska resultat. Den ekonomiska utvecklingen (urbanisering, handel och hantverk), riksbildningen, den förkristna religionen och den tidiga kristendomen samt språk och runskrift behandlas. Periodens långfärder exemplifieras med de för Sverige karakteristiska färderna i österled.

Kursen ges på engelska.

  • Kursupplägg

    Kursen The Viking Age in Northern Europe and along the Eastern Routes, är en kvällskurs.

    Undervisning

    Undervisningen sker i form av föreläsningar, ett museibesök och en endagsexkursion.

    Teaching spring semester 2021

    The course will be given online with some exceptions if the current situation allows (museum visits, excursion). More information will be handed out during the course.

    Kursmål

    Efter genomgången kurs ska du kunna:
    - redogöra för huvuddragen i den nordiska vikingatiden
    - redogöra för och kritiskt förhålla dig till periodens källmaterial

    Examination

    Kunskapskontroll och examination sker genom obligatorisk närvaro samt inlämning av hemskrivningar och kursuppgifter.

    Examinator

    Nanouschka Myrberg Burström

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

    Course literature (mandatory)

    • Androshchuk, Fedir. 2013. Vikings in the East (ISBN 978-91-554-8815-4) (buy in our department, 150 SEK, 272 pp).
    • Androshchuk, Fedir, Shepard, Jonathan & White, Monica (Eds.). 2016. Byzantium and the Viking World. Chapters 4–7, pp. 91–186 (95 pp.). The required chapters are uploaded to Athena.
    • Brink, Stefan & Price, Neil (Eds.). 2008. The Viking World (ISBN 0415333156). Chapters 35–39, pp. 470 – 549 (80 pp.). Also as e-book in the SUB, and as paperback 2011.
    • Graham-Campbell, James. 2013. Viking Art. (ISBN 978-0500204191, 208 pp).
    • Hall, Richard. 2012. Exploring the world of the Vikings (ISBN 9780500290514, 140 pp).
    • Haywood, John. 1995. The Penguin Historical Atlas of the Vikings (ISBN 0140513280, 144 pp).
    • Roesdahl, Else. 2018. The Vikings (third ed.) (ISBN 9780141984766, 384 pp). Also as e-book in the SUB.

    Further recommended reading
    Books
    All useful for looking up concepts or deep-diving into specific topics; plenty of illustrations.

    • Brink, Stefan & Price, Neil. 2011. The Viking World. (remaining chapters).
    • Christiansen, Eric. 2006. The Norsemen in the Viking Age.
    • Forte, Angelo, Oram, Richard & Pedersen, Frederik. 2005. Viking Empires.
    • Hadley, Dawn. 2007. The Vikings in England.
    • Haywood, John. 2000. Encyclopedia of the Viking Age.
    • Jansson, Sven B.F. 1987. Runes in Sweden.
    • Jesch, Judith. 2001. Women in the Viking Age.
    • Jesch, Judith. 2015. The Viking Diaspora.
    • Jones, Gwyn. 2001. A History of the Vikings.
    • Magnus, Bente. 1998. Birka.
    • Sawyer, Peter. 2001. The Oxford Illustrated History of the Vikings.
    • Williams, Gareth. 2014. The Viking Ship.

    Primary sources
    Some key texts:

    • Smiley, Jane (Ed.). 2005. The Sagas of Icelanders (in particular The Vinland Sagas and Saga of the People of Laxardal).
    • Larrington, Carolyne (Ed.). 2014. The Poetic Edda.
    • Sturlson, Snorri. 2006. The Prose Edda (Penguin Classics, Ed. Jesse Byock).
    • Montgomery, J. 2000. Ibn Fadlan and the Rusiyyah. Journal of Arabic and Islamic Studies 3:1–25. (Alternatively it is available with a useful introduction as a Penguin Classics book)


    Journal articles
    A few particularly interesting and readable papers for students who want to explore relevant recent research. All are online via SUB or as open access:

    • Andrén, A. 2013. The significance of places: The Christianization of Scandinavia from a spatial point of view. World Archaeology 45(1): 27–45.
    • Croix, S. 2015. The Vikings, victims of their own success? A selective view on Viking research and its dissemination. Danish Journal of Archaeology 4(1): 82–96.
    • Harrison, J. 2013. Building Mounds. Longhouses, Coastal Mounds and Cultural Connections: Norway and the Northern Isles, c. AD 800-1200. Medieval Archaeology 57(1): 35–60.
    • Kershaw, J. & Røyrvik, E.C. 2016. The ‘People of the British Isles’ project and Viking settlement in England. Antiquity 90(354): 1670-80.
    • Price, N. 2010. Passing into poetry: Viking-Age mortuary drama and the origins of Norse mythology. Medieval Archaeology 54: 123–56.
  • Kontakt

    Kursansvarig lärare
    Internationell koordinator
    Studieadministratör
    Studieadministratör
    Studievägledare
    Studievägledare