Stockholms universitet logo, länk till startsida
Go to this page on our english site

Spanska II, Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan

  • 30 hp

Genom att läsa spanska kommer du i kontakt med en rik och mångfacetterad kultur. Du fortsätter att läsa om kultur, samhällsförhållanden och litteratur samt fördjupar dina kunskaper i grammatik och språklig variation.

Kursen riktar sig till dig som studerat Spanska I inom ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan. Kursen har ett högt tempo och du kommer totalt att läsa sex olika delkurser som tillsammans bidrar till att du förbättrar både din språkliga kompetens och din kunskap om spansk kultur och samhälle: Litteraturanalys I och II, Introduktion i språkvetenskap, Textstruktur och grammatik, Skriftlig produktion och Ämnesdidaktik. Kursen innehåller systematisk träning i muntlig och särskilt skriftlig uttrycksfärdighet, kompletterad med grammatisk genomgång samt en introduktion till språkvetenskap tillämpad på spanska. Kursen ger kännedom om syntaktiska och diskursiva strukturer i spanska samt om ämnesdidaktik. I kursen analyseras spanskspråkiga moderna litterära texter med olika litteraturvetenskapliga metoder och sätts in i sitt historiska och sociokulturella sammanhang. För att du ska utveckla dina språkkunskaper så mycket som möjligt sker den största delen av undervisningen på spanska.

  • Kursupplägg

    Det övergripande dokumentet för en kurs är kursplanen. Den innehåller bland annat redogörelse för kursens innehåll, dess delkurser, undervisningsformer och examinationssätt. Kursplanen hittar du på SU:s hemsida. Det här dokumentet, kursupplägget, ibland kallad kursbeskrivningen, förtydligar hur vi genomför kursen i praktiken. Kursbeskrivningen ska ge god vägledning, men är inte heltäckande. Ytterligare förtydliganden i muntlig eller skriftlig form ges av läraren under lektionerna. Tveka inte att fråga läraren om frågetecken skulle kvarstå inför genomförande av olika uppgifter. För att se vilka lärare som undervisar på kursen, och för information om schema och examinationstillfällen, se vidare under Schema. Information om Litteraturlistor hittar du under Kurslitteratur. Ytterligare information om examination hittar du under Att tentera vid Romklass (se vår hemsida och Utbildning/Studieinformation). Delkursen Ämnesdidaktik ges i samarbete med Institutionen för språkdidaktik.

    Studiedeltagande: Kursen ges på dagtid, på helfart, det vill säga du kommer du kommer att behöva satsa ca 40 timmar i veckan på spanskstudierna (tid för föreläsningar, övningsgenomgång, repetition och förberedelse inför nästa lektion). All inlärning kräver att du som student arbetar aktivt, något som är desto viktigare vid språkinlärning. Därför måste du förbereda dig väl inför varje lektion och vara aktiv under lektionerna. Observera att närvaro på 80% av all undervisning är obligatorisk på varje delkurs. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

    Allmänt

    lärplattformen Athena lägger lärarna upp kompletterande material som du förväntas ta del av. Här finns bland annat övningsmaterial. Ytterligare förtydliganden av kursens innehåll och genomförande finner du här. På lärplattformen kan du också se meddelanden från lärarna till studenterna, det är därför viktigt att du uppdaterar dig regelbundet med vad som händer på Athena. I kursplanen anges vad du förväntas kunna efter varje genomförd delkurs. Tveka inte att fråga läraren om du undrar över något.

    Du måste anmäla dig till salstentamen senast 10 dagar innan tentamenstillfället.

    Om det krävs särskilda åtgärder för att du ska kunna genomföra kursen kan du läsa mer om detta på SU:s hemsida. Kontaktperson för dessa frågor vid Romanska och klassiska institutionen är studievägledaren.

    Hemuppgifter (d.v.s. uppsatser, kortare självständiga arbeten och inlämningsuppgifter) ska skrivas med egna ord och bygga på egna reflektioner kring ämnet. Alla citat måste anges på korrekt sätt med citationstecken och källhänvisning. En hemuppgift får inte till större delen bestå av citat. Dessa ska enbart användas för att illustrera det egna resonemanget. Saknas källor eller om de är mycket bristfälliga och läraren upptäcker plagiat så kan det leda till en anmälan till rektor. Tänk på att använda egna formuleringar även i muntliga redovisningar. Om inlämnings­uppgifter förekommer på kursen kommer dessa att granskas av ett textmatchningsverktyg. För allmän information om fusk och plagiat, se vidare Stockholms universitets regelbok om föreskrifter för examination och riktlinjer för disciplinärenden vid Stockholms universitet (regelbok 2).

    Välkommen!

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
  • Mer information

    Lärplattform: Athena

  • Kontakt