Masterprogram i globala mediestudier, 120 hp

Om utbildningen

     Programinformation och ansökningsinstruktioner

Programmet som är tvåårigt bygger på grundutbildningen i medie- och kommunikationsvetenskap (90 hp) eller motsvarande. Det syftar till att ge de studerande avancerade teoretiska och metodiska färdigheter i ämnet, förberedande både för självständigt forskningsarbete och för kvalificerade arbetsuppgifter inom det breda medieområdet. Programmet ger också behörighet att söka till forskarutbildning.

Utbildningen sker på engelska.

Masterprogrammet inriktar sig mot aktuella teori- och metoddiskussioner inom internationell forskning. Relevant forskning inom institutionen presenteras. Tonvikt läggs också vid vetenskaplig kommunikation och etikfrågor i forskningsprocessen. Delkurserna examineras huvudsakligen genom individuella essäer och seminarieuppgifter.

Här diskuteras t ex den aktuella teoretiska och empiriska forskning som tillskriver medierna en roll i den kulturella, politiska och ekonomiska globaliseringen, samt teorier om medier, klass, kön och etnicitet.

Den sista terminen ägnas helt åt examensarbetet och handledning ges både individuellt och genom gruppseminarier.

Programmet startar varje hösttermin. Utbildningen är på engelska.

För instruktioner om vilka handlingar som ska skickas in samt info om antagningsprocessen, se vår hemsida:


     Programinformation och ansökningsinstruktioner

SE VÅR HEMSIDA FÖR VIKTIG INFORMATION OM HUR DU SÖKER!

Om ämnet: Medie- och kommunikationsvetenskap

Medie- och kommunikationsvetenskap

För 15 år sedan hade i stort sett endast medieföretag medierelationer, men i och med det förändrade medielandskapet där nya medier skapar förutsättningar för alla organisationer och företag att kommunicera med publiken/ konsumenterna/användarna via, exempelvis, sociala medier så krävs kunskaper om medier och medieanvändning. Det är bland annat dessa kunskaper du får om du läser medie- och kommunikationsvetenskap vid Stockholms universitet. Medie- och kommunikationsvetenskap är ett teoretiskt ämne där du studerar bland annat mediernas strukturer och utveckling, populärkultur, digitala och sociala medier, samt globaliseringens inverkan på medier, kultur och samhälle.

Studier i medie- och kommunikationsvetenskap vid Stockholms universitet ger en bred förståelse för mediernas framväxt, betydelse och förändringar i Sverige och globalt.

ARBETSMARKNAD Arbetsmarknaden för medievetare är bred och du kan jobba i stort sett i vilken organisation som helst där kunskap om medier är av betydelse. Utbildningen ger exempelvis goda förutsättningar för att jobba med kvalificerad omvärldsbevakning där medier och medieanvändning står i fokus.

EXAMEN su.se/examen

Om intresseområdet: Medier och kommunikation

Vi lever i ett samhälle där kommunikation blir allt viktigare. Inom intresseområdet Medier och kommunikation kan du bland annat studera journalistik där du lär dig samhällsgranskning och dokumentärt berättande. Vill du följa och förstå mediernas utveckling i det snabbt förändrade medielandskapet studerar du medie och kommunikationsvetenskap. Är du mer orienterad åt att arbeta med kommunikation mot marknaden studerar du reklam och PR.

De här utbildningarna gör dig konkurrensmässig på en mängd olika områden inom medier och kommunikation.

Utbildningsansvarig institution

Institutionen för mediestudier