Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Musikvetenskap I

Musikvetenskap I vänder sig till dig som vill få bred kunskap om västerländsk musik från antiken till idag.

På föreläsningar och seminarier presenteras och diskuteras musiken ur olika historiska och teoretiska perspektiv. Kursen ger dig därmed redskap att tolka och förstå musik både som klingande och noterat fenomen.

Genre, tolkning, förmedling

Under kursens gång kommer du bland annat att möta frågor om vad en musikalisk genre är och hur musik är formad, hur musik medieras, används och tolkas i olika kulturella sammanhang, och hur musik kan bidra till att förmedla en social identitet, till exempel med avseende på etnicitet eller genus.

I en examen eller helt fristående

Kursen kan utgöra ett första steg i en utbildning mot kandidatexamen med musikvetenskap som huvudämne eller ingå som en kompletterande del i en annan utbildning. Den kan också läsas helt fristående av den som vill veta mer om musik.

  • Kursupplägg

    Kursen består av fyra obligatoriska delkurser.

     

    Delkurser

    • Musikvetenskapens begrepp och metoder 7.5 hp ger en översikt över begrepp, frågeställningar och metoder i musikvetenskap.
    • Musikteorins grunder 7.5 hp ger dig färdigheter och kunskaper i grundläggande musikteori.
    • Musikhistoria 1: konstmusik i Europa 7,5 hp och
    • Populärmusik efter 1900 7.5 hp tar upp musikens stilar och genrer, liksom sociala, historiska och mediala aspekter.

    Förberedande kurs i musikteori:
    Har du inga eller låga förkunskaper i musikteori (såsom not- och rytmläsning, tonarter) eller behöver du fräscha upp dina färdigheter, så är du varmt välkommen att delta i vår förberedande kurs i musikteori.
    Obs! Den ges innan terminsstarten. Den är inte poänggivande. Den förberedande kursen äger rum på plats, men det kan erbjudas möjlighet att delta online, genom Zoom. Fråga läraren om länk. Denna möjlighet finns inte för de poänggivande delkurserna denna termin. 

    Undervisning

    Undervisning ges i form av föreläsningar och seminarier. Föreläsningar och seminarier har obligatorisk närvaro. 

    Examination

    Kursen examineras så här:

    • Salstentamen på delkursen Musikteorins grunder.
    • Hemtentamen på respektive delkurs: Musikvetenskapens begrepp och metoder, Musikhistoria 1: konstmusik i Europa, Populärmusik efter 1900.

    Examinator

    Höstterminen 2024

    Musikvetenskapens begrepp och metoder
    Owe Ander, universitetslektor
    Jacob Derkert, universitetslektor
    Johanna Ethnersson Pontara, universitetslektor
    Joakim Tillman, professor

    Musikteorins grunder
    Owe Ander, universitetslektor
    Cécile Bardoux Lovén, universitetslektor

    Musikhistoria 1: Konstmusik i Europa
    Owe Ander, universitetslektor
    Johanna Ethnersson Pontara, universitetslektor

    Populärmusik efter 1900
    Jacob Derkert, universitetslektor

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.

    För att få ett schema som gäller för just dig klickar du på klickar du på länken nedan som tar dig till hela schemat för kursen (länken öppnas i ett nytt fönster). Klicka sedan på ”Anpassa” uppe i högra hörnet och välj ”Filtrera”. Där bockar du för de delkurser som du ska läsa och klickar sedan på filtreraknappen längst ner för att genomföra filtreringen.

    Samtliga scheman är preliminära och ändras kontinuerligt, varför vi inte rekommenderar utskrift av ditt schema. Vänligen kontrollera ditt schema regelbundet på denna sida eller prenumerera på uppdateringar.

  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

    En del av kurslitteraturen är tillgänglig elektroniskt, andra delar behöver du skaffa i fysisk form (köpa eller låna). Det senare gäller:

    Delkursen Musikteorins grunder:
    - Taylor, Eric 1989 (el. senare). The AB Guide to Music Theory, Part I. London: Associated Board of the Royal Schools of Music. 
    - Taylor, Eric 2008 (el. senare). Music Theory in Practice, Grade 1, 2, 3, 4, 5. London: Associated Board of the Royal Schools of Music.

    Delkursen Musikhistoria 1:
    -    Hanning, Barbara Russano (2014) Concise history of Western music, 5. ed. Based on J. Peter Burkholder, Donald Jay Grout and Claude V. Palisca, A history of Western music. New York: Norton.

    Delkursen Populärmusik efter 1900:
    - Covach, John & Andrew Flory (2018). What’s That Sound? – An Introduction to Rock, and its History. Fifth revised edition. New York: W. W. Norton & Company. 
    - DeVeaux, Scott & Gary Giddins (2009). Jazz. New York: W. W. Norton & Company.

  • Kursrapporter

  • Möt oss

    Möt våra lärare

    Om du är nyfiken på hur musik egentligen fungerar på många skilda nivåer – historiskt och idag, i olika kulturer, medier och konstarter – ska du definitivt ge ämnet en chans.   

    Toivo Burlin är lektor och undervisar på flera kurser i musikvetenskap, bland annat på Jazz, rock och annan populärmusik.

    Läs intervjun

    Möt våra forskare

    Operan har påverkat dagens mediesamhälle på ett sätt som gör den ständigt aktuell.

    Johanna Ethnersson Pontara är docent i musikvetenskap och undervisar på flera av våra kurser.

    Läs intervjun

    Möt våra alumner

    Emma Thimgren
    Foto: Privat

    Emma Thimgren är musikredaktör på Nöjesguiden. Hon byggde en egen kandidatexamen där hon läste Musikvetenskap 1 och 2 samt kandidatkursen, kompletterat med kurser i kreativt skrivande, genusvetenskap och litteraturvetenskap.

    –Är du kritiker inom de andra konstarterna är en universitetsexamen i ämnet norm, men så är det inte med musik. De som skaffar sig en examen i musikvetenskap bevakar oftast klassisk musik medan musikkritik av populärmusik ofta klassas som nöjesjournalistik. Det finns ett tillgänglighetskrav som alltid går före substans. Jag tycker popmusiken förtjänar samma grundlighet och analys, det är ju trots allt den som flest av oss möter dagligen. Musikvetenskapen har helt enkelt gjort mig till en bättre skribent och kritiker.

    Läs hela intervjun med Emma Thimgren

  • Kontakt

    Studieadministratör Musikvetenskap
    Studievägledare Musikvetenskap