Kunskap, lärande och hälsa
Kursen behandlar teoretiska perspektiv på kunskap och lärande, samt skillnader mellan olika kunskapsformer inom hälsoområdet.
Fokus ligger på hur lärandeprocesser beskrivs inom olika teoretiska perspektiv, samt relationen mellan kunskap som skapas i vardagliga respektive kliniska och vetenskapliga sammanhang.
-
Kursupplägg
För godkänt resultat på kursen ska studenten kunna:
- redogöra för de teoretiska perspektiv på kunskap och lärande som kursen introducerar,
- analysera lärandesituationer med relevans för hälsa med utgångspunkt i dessa teoretiska perspektiv,
- diskutera skillnader mellan olika perspektiv och konsekvenser av dessa skillnader för kommunikation och lärande om hälsa.
Undervisningen utgörs av föreläsningar och seminarier. Kursens seminarier är obligatoriska. Frånvaro kompletteras med en skriftlig uppgift. För detaljerad information se studiehandledning för kursen.
Studiehandledning
StudiehandledningHT24 (247 Kb)
Studiehandledning HT2023 (250 Kb)
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
-
Kursrapporter
-
Kontakt
Kursansvarig
Robert Ohlsson: robert.ohlsson@edu.su.se
Utbildningsadministration
Thérèse Nicander: therese.nicander@edu.su.se