Visuell kommunikation
Ämnet visuell kommunikation handlar om hur koncept och idéer visualiseras.
Kursens övergripande syfte är att ge en introduktion till visuell kommunikation, genom att göra studenten förtrogen med grundläggande teoretiska begrepp och modeller samt ämnets historiska utveckling. Kursen fokuserar primärt, men inte enbart, på visuell kommunikation inom en marknadskommunikativ kontext.
Delämnen som behandlas är den visuella kommunikationens historia, visuella kommunikationsmodeller, informationsdesign, typografi inom visuell kommunikation samt designprocesser. Under kursen diskuteras även målgruppsanpassning och tillgänglighet i olika medier.
-
Kursupplägg
Undervisning
Kursen består av en kombination av föreläsningar, seminarier, grupparbete, individuell uppgift samt en betydande andel självstudier. Kursen examineras kontinuerligt genom de olika utbildningsmomenten.
Undervisningsspråk är svenska.
Undervisningen sker uteslutande på campus.
För mer detaljerad kursinformation hänvisas till kursens studieanvisning, publiceras i lärplattformen senast en månad före kursstart.
Examination
Examinationen sker kontinuerligt genom kursens olika läraktiviteter.
Examinationsmomenten är viktade i relation till tyngd och betydelse för kursens sammantagna examination. Studentens resultat från de olika examinationsmomenten summeras till en kurspoäng som översätts till ett slutbetyg.
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kursrapporter
-
Kontakt
Kurskoordinator: coursecoordinator@sbs.su.se
Kursansvarig: David Valldeby