Introduktion till fritidshemmet som tvärvetenskapligt forskningsområde
Syftet med masterinriktningen mot fritidshem är att erbjuda en utbildning på avancerad nivå som innebär fördjupade kunskaper kring barns fritid och fritidshem som samhällsarena. Särskilt fokuseras barn i fritidshem samt fritidshemmet som social, pedagogisk och kulturell praktik och arena i barns vardagsliv samt i utbildningssystemet.
I denna kurs studeras fritidshemmets uppdrag som institutionell praktik för barns fritid, meningsskapande och omsorg. Verksamhetens uppdrag att arbeta med integration och jämställdhet i fritidshem problematiseras och analyseras. Fritidshemmets utgångspunkt i barns perspektiv och beaktande av barns skiftande uppväxtvillkor belyses genom kritiska perspektiv på organisation, institution och profession. I kursen berörs även barns fritid i bredare bemärkelse för att belysa fritidshemmets möjligheter och position relaterat till barns vardagsliv.
-
Kursupplägg
Kursen ges HT23: 30/10-14/1 2024.
Examination
För information om examination, se kursbeskrivning och Athena.
Examinator
Examinator HT23: Anna-Lena Ljusberg
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kursrapporter
-
Kontakt
Kursansvarig: Anna-Lena Ljusberg
Kursadministratör: Doris Rehnström