Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Introduktion till fritidshemmet som tvärvetenskapligt forskningsområde

Syftet med masterinriktningen mot fritidshem är att erbjuda en utbildning på avancerad nivå som innebär fördjupade kunskaper kring barns fritid och fritidshem som samhällsarena. Särskilt fokuseras barn i fritidshem samt fritidshemmet som social, pedagogisk och kulturell praktik och arena i barns vardagsliv samt i utbildningssystemet.

Lekande barn utomhus i naturlig klätterställning av trä.
Foto: Lotta Thunholm, Mostphotos.

I denna kurs studeras fritidshemmets uppdrag som institutionell praktik för barns fritid, meningsskapande och omsorg. Verksamhetens uppdrag att arbeta med integration och jämställdhet i fritidshem problematiseras och analyseras. Fritidshemmets utgångspunkt i barns perspektiv och beaktande av barns skiftande uppväxtvillkor belyses genom kritiska perspektiv på organisation, institution och profession. I kursen berörs även barns fritid i bredare bemärkelse för att belysa fritidshemmets möjligheter och position relaterat till barns vardagsliv.

  • Kursupplägg

    Kursen ges på halvfart och är även möjlig att läsa som fristående kurs.

    Höstterminen 2024 ges kursen på distans utan campusträffar. Undervisning sker via e-mötestjänsten Zoom.

    Kursperiod: HT24: 4/11-19/1 2025.

    Kursbeskrivning publiceras här senast en månad före kursstart.

    En detaljerad studieplanering finns på kurssajten på lärplattformen Athena, som du kommer åt när du har registrerat dig på kursen.

     

     

    Undervisning

    Undervisningen i kursen består av föreläsningar och seminarier. Viss litteratur behandlas av kursens deltagare både tillsammans och individuellt. Kursen avslutas med en skriftlig uppgift där du formulerar frågeställningar och fokuserar på ett valt problemområde. Specificerade seminarium är obligatoriska.

    Frånvaro från obligatoriska seminarier kan kompenseras enligt instruktioner i kursbeskrivningen. Vid frånvaro på 50% eller mer av obligatoriska seminarier anses du inte ha gått kursen och måste omregistrera dig för att fullfölja kursen vid ett senare kurstillfälle.Omregistering för att delta i undervisningen sker i mån av plats.

    Examination

    Kursen examineras genom:

    • Individuell skriftlig uppgift, som bedöms enligt en sjugradig målrelaterad betygsskala.
    • Seminarieuppgifter, som bedöms enligt en tvågradig betygskala.

    För att få godkänt slutbetyg på kursen krävs lägst betyget E respektive G på samtliga examinationsuppgifter,fullgjorda obligatoriska uppgifter samt fullgjord närvaro.

    För information om examination, se kursbeskrivning och Athena.

    Examinator

    Examinator HT24: Anna-Lena Ljusberg

  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
  • Kursrapporter

  • Kontakt

    Om du har frågor om kursens innehåll och betygsrapportering kontakta kursansvarig lärare.

    Om du har studieadministrativa frågor som rör till exempel registrering eller lärplattformen Athena kontakta kursadministratören.

    Kursansvarig: Anna-Lena Ljusberg

    Kursadministratör: Doris Rehnström