Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Metodologisk fördjupning och forskningsdesign inom förskoledidaktik

Kursen ingår i Masterprogrammet i förskoledidaktik, termin 3.

Kursen syftar till att studenterna utvecklar fördjupade kunskaper om forskningsdesign och tillämpning av vetenskapliga metoder. Kursen tar upp frågor som rör val av datainsamlingsmetod och analysmetod och relationerna mellan dessa och med utgångspunkt från en tänkt problemställning. Frågor om hur syfte, forskningsfrågor, datamaterial och analys genomförs som en konsekvens av forskningsproblemet och metodvalen behandlas ingående. Kursen tar även upp frågor om forskningsetik, forskarrollen och forskningsprocessen. Studenterna arbetar självständigt under kursen med att formulera ett synopsis/projektplan för ett forskningsproblem med lämpliga metoder för datainsamling och analys.

  • Kursupplägg

    Kursen är nätbaserad och ges på höstterminer på heltid.
    HT24: Från och med 5/12.


    För mer information hänvisas till kursbeskrivningen som kommer att publiceras ca 1 månad före kursstart:

    En detaljerad studieplanering finns på kurssajten på lärplattformen Athena som du kommer åt när du har registrerat dig på kursen.

     

    Undervisning

    Studieplaneringen i Athena visar hur undervisningen är uppbyggd. Där anges också om du behöver förbereda dig inför undervisningstillfällena, exempelvis genom att läsa viss litteratur eller göra en uppgift.

    I kursbeskrivningen framgår närmare vilka specifika undervisningstillfällen och/eller uppgifter som är obligatoriska. Frånvaro vid obligatoriska moment kan kompletteras enligt instruktioner i kursbeskrivningen.

    För att delta i kursen krävs att du har tillgång till fungerande internetuppkoppling samt dator (eller motsvarande enhet) med webbkamera och headsetfunktion. Deltagande som inte kan fullföljas på grund av brister i nätuppkoppling eller nödvändig teknisk utrustning räknas som frånvaro.

    Examination

    Examination

    Examination Kursen examineras genom två uppgifter. 1. Presentationen för handledare den 18e december. Betygsskala G/U 2. Individuell skriftlig slutuppgift Betygsskala: A-F Eventuell användning av AI-verktyg redovisas tydligt av studenten i uppgifterna.

    Inlämningsdeadline: Senast den 17 januari kl. 17:00 lämnar du in examinationerna i Athena. Examinationen rättas och registreras i Ladok senast 15 arbetsdagar efter inlämningsdeadline. Återkoppling fås via Athena.

    OBS! För att kunna se ditt betyg på kursen i Ladok måste samtliga examinerande och obligatoriska moment i kursen vara avklarade och godkända Mer detaljerade instruktioner för respektive examinationsuppgift samt betygskriterier återfinns under Planeringar> Examinationer i kurssajten i Athena.

    Omexamination

    Omexamination, kursuppgift

    Kursuppgiften omexamineras genom separat uppgift

    Omexamination, individuell skriftlig uppgift

    Den individuella skriftliga uppgiften omexamineras genom separat uppgift

     

    I mappen ’Examinationer’ i Athena publiceras instruktioner för omexaminationen.

    Omexaminationsdatum: 12 februari kl 17.00

     

    Examinator

    Examinator HT24:

    Hillevi Lenz Taguchi, hillevi.lenz-taguchi@buv.su.se

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.

    Schema UB305M, HT24

  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
  • Kursrapporter

  • Kontakt

    Kursansvarig: Hillevi Lenz Taguchi, hillevi.lenz-taguchi@buv.su.se

    Kursadministratör: Mattias Olsson, mattias.olsson@buv.su.se