Förskoledidaktik
Förskoledidaktik är ämnet för dig som vill arbeta med frågor som rör förskola eller barn i förskoleåldern. Det är ett tvärvetenskapligt ämne som fokuserar på små barns livsvillkor, språk, lek, utveckling och lärande. Du kan läsa ämnet som fristående kurser på avancerad nivå samt som masterprogram och forskarutbilding.

Ämnesbeskrivning
Det förskoledidaktiska ämnets kärna rör frågor om förskolebarns livsvillkor, utveckling och lärande i och utanför förskolan. Det tar också upp förskolan som samhällsinstitution i ett både samtida, historiskt och organisatoriskt perspektiv.
Ämnet grundar sig på vetenskaplig forskning. Med olika vetenskapliga metoder studerar du sådant som rör barns välbefinnande, språkande, estetiska uttrycksformer och lek. Det ingår också frågor om omsorg om barn och barns utveckling och lärande.
Inom förskoledidaktiken finns ett fokus på etiska och barnrättsliga perspektiv. Samt frågor om hur man i förskolan arbetar med sitt samhällsuppdrag på olika sätt. I ämnet ingår också kunskap i hur lagar, läroplan, politiska beslut och strukturella villkor påverkar förskolan, förskolläraryrket och barnen. Både historiskt sett och i nutid.
Ämnet präglas av användandet av många olika teorier och metoder, för att producera den kunskap som kan göra skillnad i förskolan och ligga till grund för samhälleliga beslut.
Arbetsmarknad och karriär
Studier i förskoledidaktik på grundnivå ingår i förskollärarprogrammet och i fristående kurser. Kunskaper i ämnet är en obligatoriskt del om du ska arbeta som förskollärare.
Studier i förskoledidaktik på avancerad nivå kan leda till utredande och utvärderande tjänster inom kommunal verksamhet eller statliga myndigheter. Du kan till exempel arbeta med pedagogiskt utvecklingsarbete eller utvärdering i olika tjänstemanna- och chefstjänster kopplat till förskolans verksamhet.
Forskarutbildning inom förskoledidaktik kan leda till en forskartjänst i ämnet på universitet eller högskola, där du också vanligtvis undervisar inom förskollärarutbildning. Det kan också leda till mer avancerade utredningstjänster inom statliga myndigheter eller organisationer.
Kunskaper från förskoledidaktisk forskning är centralt för Förskollärarprogrammet. En examen i förskoledidaktik på magister-, master- eller licentiatsnivån kan leda till arbete med att utbilda blivande förskollärare. Endera som adjunkt (lärare) eller som lektor (disputerad doktor).
Utbildningar inom ämnet
-
Utbildning på forskarnivå
Efter avklarad masterexamen är du behörig att söka till forskarutbildning i förskoledidaktik.
Examen
Förskoledidaktik är inte ett huvudområde, men kan ingå som valfria kurser i en kandidatexamen med annat huvudområde.
På grundnivå ingår ämnet Förskoledidaktik som en stor del i Förskollärarprogrammet som leder till en förskollärarexamen om 210 hp.
På avancerad nivå kan du, efter att ha studerat Masterprogrammet i förskoledidaktik, erhålla en Filosofie masterexamen i Förskoledidaktik om 120 hp.
Efter genomgången forskarutbildning i förskoledidaktik kan du erhålla en Licentiatexamen om 120 hp eller en doktorsexamen om 240 hp i förskoledidaktik.
Forskning inom ämnet
Forskning inom ämnet förskoledidaktik omfattar tvärvetenskapliga studier av barn och i dagens och gårdagens samhälle.
Det finns sex utpekade områden inom Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionens förskoledidaktiska forskning:
- Historiska studier
- Utvecklingens och lärandets ekologier
- Visuell, estetisk och etisk kunskapsproduktion
- Professionsstudier
- Interventionsstudier
- Värden, mångfald, jämställdhet och hållbarhet
-
Kontakt
Föreståndare Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskningStudie- och karriärvägledare för förskollärarprogram- Besöksadress
Rum 362, Plan 3.
Svante Arrhenius väg 21 A.
- Studie- och karriärvägledare för:
- Förskollärarprogrammet termin 1-4,
- tidigare varianter av lärarprogram.
- Telefontider
Måndagar 13.30-15.00