Rektorsprogrammet
Rektorsprogrammet är en uppdrags- och befattningsutbildning för rektorer och andra personer med motsvarande ledningsfunktioner i förskola och skola inom statligt reglerade och läroplansstyrda verksamheter. Stockholms universitet är ett av sju lärosäten i landet som har givits det statliga uppdraget att anordna Rektorsprogrammet.
Rektorsprogrammet bedrivs som en professionsstärkande utbildning på akademisk och vetenskaplig grund. Undervisningen byggs upp kring möten mellan professionens och befattningens krav samt kursdeltagarnas erfarenheter, och den forskning och de relevanta kunskapsområden som kännetecknar de akademiska disciplinerna.
Programmet baseras på en ömsesidighet mellan profession och akademi. Att förstå, kritiskt granska och förmåga att kompetent handla i rektorers och förskolechefers komplexa praktiker kan ses som vår gemensamma strävan. De lärare som verkar inom programmet är högt kvalificerade, och såväl huvudmän som kursdeltagare ges möjligheter till inflytande i programmet.
-
Kursupplägg
Utbildningen omfattar sammanlagt 30 högskolepoäng på avancerad nivå och löper under en treårsperiod med en delkurs om 10 hp per år, i en studietakt som motsvarar dryg kvartsfart.
Utbildningen består av följande kurser:
- Skoljuridik och myndighetsutövning
- Styrning, organisering och kvalitet
- Skolledarskap – pedagogisk ledning
Undervisningen består av totalt 12 internat (12 teman) på kursgård. Den kursgård vi normalt använder i programmet är Skepparholmens konferenshotell i Nacka. Under år 1 består första terminen av tre internat medan andra terminen innehåller tre seminariedagar och ett internat. Under år 2 och 3 efterföljs i regel varje internat med en seminariedag. Seminariedagarna kan både vara av digital och fysisk karaktär. När dessa dagar gemenförs fysisk är de förlagda till universitetet lokaler.
Undervisningen är varierad och anpassas efter programmets 12 teman, och den kan ske i form av seminarier, föreläsningar, kvalificerade diskussioner, case-studies, tillämpningsövningar, workshops, gensvarsarbete, reflektivt skrivande etc. Undervisningen innefattar också professionshandledning med ett verksamhetsutvecklande syfte.
Samtliga moment under programmet är avsedda att bilda en helhet tillsammans. Vi har därför valt att lägga upp vårt program tematiskt genom hela utbildningen, som fungerar gränsöversidande mellan utbildningens olika delkurser. Sista temat på första året och delkursen Skoljuridik och myndighetsutövning; tema 4 efterföljs således av tema 5, vilket är första temat på år 2 och delkursen Styrning, organisering och kvalitet. På samma vis inleds år 3 med tema 9 då sista momentet på år 2 är tema 8. På denna sida finns en programöversikt som visuellt visar vårt genomgående tematiska upplägg.
Varje moment innefattar även verksamhetsutvecklande inslag så att kursdeltagarna ska kunna använda kunskaper och färdigheter för att bättre förstå, analysera och utveckla egen verksamhet och praktik. Utöver undervisningen förutsätts att deltagarna kan disponera tid för hem- och examinationsuppgifter, litteraturstudier och arbete knutet till webplattform.
Delkurser
Delkurs 1: Skoljuridik och myndighetsutövning, 10 hp.
Delkursen syftar till att kursdeltagarna ska utveckla kunskaper och förmågor väsentliga för att ta ansvar för att ändamålsenligt leda och organisera en författningsstyrd skolverksamhet med respekt för skolans demokratiska
värden samt barn och elevers grundläggande rättigheter. Delkursen belyser skolledares relation till lagar och författningar som styr verksamheten men som också uttrycker skolans mål och värdegrund samt rektors ansvar. Särskild vikt läggs vid de skoljuridiska författningarna, andra centrala offentligrättsliga författningar samt barn och elevers rättigheter. Delkursen behandlar även rektors roll i styrsystemet och rättsreglerna om styrning och ansvarsfördelning i förskola och skola. Delkursen syftar även till att kursdeltagarna ska utveckla kunskaper och förmågor avseende juridisk metod. Ytterligare rättsområden som ingår är arbetsrätt och barnrätt. Genom hela delkursen behandlas även etiska och juridiskt relevanta intressekonflikter i förskola och skola.Litteraturlista V25:
Litteraturlista delkurs Skoljuridik och myndighetsutövning 10 hp, kursomgång RP V25 (VT25 - HT25) (280 Kb)
Litteraturlista H24:
Litteraturlista delkurs Skoljuridik och myndighetsutövning 10 hp, kursomgång RP H24 (HT24 - VT25) (264 Kb)
Delkurs 2: Styrning, organisering och kvalitet, 10 hp.
Delkursen syftar till att utveckla rektors kunskap och förmåga att etablera målstyrda arbets- och utvecklingsorganisationer genom systematiskt förbättrings- och kvalitetsarbete. Delkursen behandlar hur förvaltningspolitiska värden bildar utgångspunkt för styrning av skolsystemet samt hur dessa värden konkret kan komma till uttryck i verksamheten. Vidare behandlas förutsättningar för politisk styrning genom olika aktörers roller i styrningen. Delkursen behandlar rektors roll som chef och ledare för organiseringen av den pedagogiska verksamheten vilket innefattar ansvar för verksamhetens personal och resurser. Vidare behandlas hur skolans ledare kan formulera realiserbara och
utvärderingsbara mål för en skola eller förskolas verksamhet, samt att analysera och formulera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter i relation till dessa mål. Delkursen handlar även om att genomföra förändringsarbete med betoning på att omsätta förbättringsidéer till genomförbara aktiviteter som möjliggör att avsedda mål uppnås.V24:
Litteraturlista delkurs Styrning, organisering och kvalitet 10 hp, kursomgång V24 (VT25 - HT25) (307 Kb)
H23:
Litteraturlista delkurs Styrning, organisering och kvalitet 10 hp - kursomgång H23 (HT24 - VT25) (286 Kb)
Studiehandledning för delkurs Styrning, organisering och kvalitet 10hp, kursomgång H23 (HT24 - VT25) (331 Kb)
Delkurs 3: Skolledarskap – pedagogisk ledning, 10 hp.
Delkursen har ett processinriktat och undersökande arbetssätt som syftar till att kursdeltagarna ska utveckla kunskaper och förmågor som är väsentliga för att leda, förvalta och utveckla pedagogisk verksamhet i olika skolformer så att undervisningens kvalitet kan säkerställas. Delkursen inriktas mot att stärka kursdeltagarnas egna skolledarroller och skolledarskap, och deras förmåga att leda och stödja såväl enskilda medarbetares och gruppers som hela skolenheters lärande och utveckling. I kursen behandlas teorier och forskning om förskolans och skolans samlade uppdrag som skolledares angelägenhet. Vidare behandlas skolledarskap som distribuerat, relationellt och kollektivt fenomen, och särskild vikt läggs vid skolledarskapets kommunikativa och samverkande kvaliteter. Delkursen berör också rektorers förmåga att stödja individuellt och kollektivt
lärande i såväl formella som informella lärtillfällen, och samarbete mellan olika yrkeskategorier som verkar i förskola och skola. Vidare behandlas förändringsledarskap och förbättringskapacitet. Delkursen innehåller även verksamhetsutvecklande professionshandledning.V23:
Litteraturlista delkurs Skolledarskap - pedagogisk ledning 10hp, kursomgång V23 (VT25-HT25) (203 Kb)
Studiehandledning Skolledarskap - pedagogisk ledning, kursomgång V23 (VT25-HT25) (455 Kb)
H22:
Litteraturlista UC625U,Skolledarskap - pedagogisk ledning 10hp HT24-VT25 (302 Kb)
Studiehandledning för delkurs Skolledarskap - pedagogisk ledning 10hp - kursomgång H22 (HT24-VT25) (385 Kb)
Undervisning
Undervisningen bygger på samverkan mellan kursdeltagarnas erfarenheter och delkursernas innehåll. Det typiska upplägget är att ett internat introduceras, samt att litteratur- och läsanvisningar ges och förbereds. Under internatet sker lärarledd undervisning inkluderande förberedelser inför verksamhetsorienterade hemuppgifter, som kan vara skriftliga och muntliga, samt individuella och i grupp. Under seminarier följs skriftliga hemuppgifter upp och erfarenheter delas bland kursdeltagarna i såväl skriftlig som muntlig form.
Det första året innefattar handledning i vetenskaplighet och professionsrelevant skrivande, och programmets år två och tre innefattar verksamhetsutvecklande professionshandledning. Deltagande vid internat och seminarier är obligatoriskt. Kompensation för frånvaro och villkoren för detta beskrivs i Rektorsprogrammets kurshandbok och i studieanvisning för respektive delkurs.
Delkurs 1: Skoljuridik och myndighetsutövning, 10 hp.
Delkursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, tillämpningsövningar i gruppform t.ex. genom casemetodik, utveckling av professionsrelevant skrivande och handledning med inriktning på utveckling av vetenskapliga förmågor. Juridiska institutionen har ansvar för delkursen.Delkurs 2: Styrning, organisering och kvalitet, 10 hp.
Delkursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, tillämpningsövningar i gruppform t.ex. genom casemetodik och professionshandledning med inriktning på verksamhetsutveckling.
Företagsekonomiska institutionen har ansvar för delkursen.Delkurs 3: Skolledarskap – pedagogisk ledning, 10 hp.
Delkursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar med erfarenhetsutbyte, reflektion och diskussion i olika grupper. Den verksamhetsutvecklande professionshandledning genomförs i mindre grupper kring frågor, dilemman eller utmaningar i ledarskapet som deltagarna själva lyfter. Kollegial handledning på textutkast till den individuella skrivuppgiften sker löpande under året i mindre grupper. Institutionen för pedagogik och didaktik har ansvar för delkursen.Anmälan till Rektorsprogrammet
Skolverket hanterar anmälan och urval till Rektorsprogrammet, klicka här för att läsa mer:
Skolverkets webbplats för Rektorsprogrammet
Det är huvudmannen som anmäler skolledaren till Rektorsprogrammet via ett elektroniskt formulär på Skolverkets webbplats. Huvudman måste logga in med BankID för att göra en anmälan.
Anmälningsperioder till Rektorsprogrammet:
- 15 mars till 15 april inför höstterminsstart (besked skickas ut under vecka 23)
- 15 september till 15 oktober inför vårterminsstart (besked skickas ut under vecka 48).
Innan du går till anmälan, ta reda på följande om skolledaren du ämnar anmäla:
- Skolledarens personnummer
- Sammanlagd tid med skolledaruppdrag
- Högsta utbildningsnivå
- Examen (inklusive antal poäng/ högskolepoäng)
Examination
Kursen Rektorsprogrammet, 30 hp, bedöms med betygsgraderna Godkänd och Underkänd. Betygskriterier för delkurserna och detaljerad information om examination presenteras i studieanvisningarna för programmets tre delkurser. För att få Godkänt på hel kurs krävs att samtliga tre delkurser är godkända. Delkurserna examineras genom deltagande vid internat och seminariedagar samt nedanstående uppgifter i respektive delkurs.
Delkursen Skoljuridik och myndighetsutövning, 10 hp, examineras genom fem individuella skriftliga hemuppgifter. Juridiska institutionen examinerar delkursen.
Delkursen Styrning, organisering och kvalitet, 10 hp, examineras genom en muntlig gruppuppgift och tre individuella skriftliga hemuppgifter. Företagsekonomiska institutionen examinerar delkursen.
Delkursen Skolledarskap - pedagogisk ledning, 10 hp, examineras genom en individuell skriftlig hemuppgift samt tre genomförda gruppuppgifter som redovisas muntligt vid seminarier. Institutionen för pedagogik och didaktik examinerar delkursen. En kursdeltagare, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt
att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. Framställan härom ska göras till institutionsstyrelse/prefekt. -
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.Ny på Rektorsprogrammet - Schema kursomgång V25:
Schema kursomgång V25: VT25-HT25
För dig som redan går Rektorsprogrammet
Schema kursomgång H24: VT25-HT25
Schema kursomgång V24: VT25-HT25
Schema kursomgång H23: VT25-HT25
Schema kursomgång V23: VT25-HT25
Schema kursomgång H22: VT25 (termin 6 av 6)
-
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.Litteraturlistor hittar du under "Kursupplägg" och delkurser.
-
Mer information
Måldokument
-
Kontakt
Rektorsutbildning
Vid frågor kontakta:
Rektorsutbildningarnas kansli
E-post rektorsprogrammet: rektorsprogrammet@edu.su.se
E-post rekryteringsutbildning: rekryteringsutbildning@edu.su.se
E-post fortbildning för rektorer: fortbildningforrektorer@edu.su.seRektorsutbildning vid Stockholms universitet:
https://www.su.se/rektorsutbildning/
Eva AmundsdotterUniversitetslektor/Utbildningschef Rektorsprogrammet
- Besöksadress
- 1707
- Frescativägen 54
Utbildningschef för Rektorsutbildning.
Maria RosénUniversitetslektor/bitr. utbildningschef Rektorsprogrammet
- Besöksadress
- 1707
- Frescativägen 54
Alexandra LindholmSamordnare
- Besöksadress
- 2626
- Frescativägen 54
Teamledare på Rektorsutbildning, Stockholms universitet.
Maja Linnéa HansénUtbildningsadministratör
- Besöksadress
- 1408
- Frescativägen 54
Utbildningsadministratör för Rektorsprogrammet och Rekryteringsutbildning för blivande rektorer.
Emilia IshakUtbildningsadministratör
- Besöksadress
- 1408
- Frescativägen 54
Utbildningsadministratör för kurser inom Fortbildning för rektorer.
Anna Nyström LiljaStudie- och yrkesvägledare
- Besöksadress
- 1408
- Frescativägen 54
Studievägledare för:
Studievägledare för Kandidatprogrammet i pedagogik och folkhälsovetenskap (POF)