Att leda elevers lärande – Kompletterande pedagogisk utbildning
Kursens innehåll underordnas två huvudsakliga teman som båda belyser lärarens förutsättningar att leda elevers lärande i skolan. Det första temat behandlar institutionella förutsättningar och visar hur skolan som institution kan förstås i relation till det omgivande samhället. Synen på lärande, lärarprofession och skola belyses ur ett historiskt och sociologiskt perspektiv och analyseras utifrån nyckelbegrepp såsom klass, genus och etnicitet.
Det andra temat i kursen handlar om förutsättningar som är kopplade till elevers lärande. Detta tema inbegriper en introducerande genomgång av aktuella teorier om hur lärande kan förstås och förklaras där såväl kognitiva som sociala aspekter av lärande beaktas. Sammantaget belyser kursens två teman komplexiteten i lärarens ledarskap där läraren har att hantera både skiftande institutionella ramar, individuella variationer hos elever och elevers olika villkor för deltagande i undervisningen.
-
Kursupplägg
Studiehandledning
Studiehandledning UCG45K HT24 (297 Kb)
Delkurser
Kursen består av två delkurser:
- Skolan som institution 4 hp
- Villkor för lärande 4 hp
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och arbete i studiegrupper. Kursen är campusbaserad, men digitala inslag förekommer. För mer detaljerad information hänvisas till studiehandledningen som ska finnas tillgänglig senast en månad före kursstart.
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kursrapporter
-
Kontakt
Kursansvarig
Tobias Dahlkvist
E-post: tobias.dahlkvist@edu.su.seUtbildningsadministration
Ann Ravelin
E-post: ann.ravelin@edu.su.se