Stockholms universitet logo, länk till startsida
Go to this page on our english site

Matematik för grundlärare årskurs 4-6 III, profil teckenspråkig tvåspråkig undervisning: Algebra, sannolikhet, statistik

Kursen ingår i Grundlärarprogrammet 4-6, profil teckenspråk.

Kursen behandlar kunskaper i matematik och matematikdidaktik inom algebra, sannolikhet, statistik,samband och förändring för undervisning i årskurs 4-6 i relation till aktuella styrdokument.

  • Kursupplägg

    När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar:

    Athena

    Delkurser

    Del 1, Matematikkunskap för undervisning (Mathematical knowledge for teaching), 5 hp

    • Algebra
    • Sannolikhet och statistik
    • Samband och förändring
    • Problemlösning, modellering och resonemang inom algebra, statistik, sannolikhet, samband och förändring
    • Olika representationsformer för att uttrycka kunskaper i algebra, sannolikhet, statistik, samband och örändring

    Del 2, Planering för undervisning och lärande (Planning for teaching and learning), 6,5 hp

    • Planering av undervisningssekvenser
    • Analys av matematikinnehåll i elevuppgifter
    • Olika representationsformer för att utveckla lärande
    • Innehåll i aktuella styrdokument och relevant forskning
    • Elevers olikheter, t ex elever i svårigheter och särskilt begåvade elever, och deras lärande
    • Bedömning av elevers lärande och begreppsutveckling

    Del 3, Aktiviteter för lärande (Activities for learning), 3,5 hp.

    • Planering, genomförande och analys av matematikaktiviteter för elevers lärande genom undersökande arbetssätt
    • Inkluderande lärmiljöer där språk och begrepp utvecklas utifrån elevers erfarenheter
    • Olika uttrycksformer, t ex digitala verktyg

    Med avseende på utbildningens profilområde diskuteras del 2 och del 3 utifrån ett teckenspråkigt tvåspråkigt perspektiv och utifrån döva och hörselskadade elevers lärande i matematik.

    Undervisning

    Undervisningen består av föreläsningar, seminarier samt övningar.

    Examination

    Del 1, Matematikkunskap för undervisning (Mathematical knowledge for teaching), 5 hp. Kunskapskontroll sker genom skriftligt prov

    Del 2, Planering för undervisning och lärande (Planning for teaching and learning), 6,5 hp. Kunskapskontroll sker genom muntlig och skriftlig redovisning

    Del 3, Aktiviteter för lärande (Activities for learning) 3,5 hp. Kunskapskontroll sker genom muntlig redovisning

    Examinator har möjlighet att besluta om anpassad eller alternativ examination för studenter med funktionsnedsättning.

    Examinator

    Anna Almqvist
    Inger Ridderlind
    Karin Kihlblom Landtblom

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.

    OBS! Schemat revideras kontinuerligt, större ändringar kan komma att göras. Ett preliminärt schema finns först en månad innan kursen startar.

  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

  • Kursrapporter

  • Kontakt

    Kursansvarig:
    Anna Almqvist anna.almqvist@mnd.su.se
    Inger Ridderlind inger.ridderlind@mnd.su.se
    Karin Kihlblom Landtblom karin.landtblom@mnd.su.se

    Kursadministration:
    kursadministration@mnd.su.se