Stockholms universitet logo, länk till startsida
Go to this page on our english site

Specialpedagogik - yrkeslärarexamen

Studenter i tyst läsesal
Foto: Niklas Björling

Kursen behandlar skolans uppdrag att arbeta för alla elevers möjligheter till delaktighet och lärande. Under kursen lär du dig om olika funktionsnedsättningar, inklusive neuropsykiatriska svårigheter. Du får också kunskaper om hur du som lärare utifrån elevers behov och förutsättningar kan, tillgodose specialpedagogiska behov i undervisningen i samverkan med andra. Kursen berör även vikten av lärarens bemötande av elever och ansvar att stimulera till elevers utveckling och lärande, i enhetlighet med nationella och internationella styrdokument. Specialpedagogiska insatser relateras till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt etiska aspekter.

  • Kursupplägg

    Kursen tar sin utgångspunkt i specialpedagogikens tvärvetenskapliga karaktär. I kursen behandlas hur synen på specialpedagogiska frågor varierar utifrån olika vetenskapliga utgångspunkter och vid olika historiska perioder. Individuella, samhälleliga och organisatoriska faktorers betydelse för elevens lärande och socialisation lyfts fram.

    I fokus ställs skolans ansvar att ge alla elever förutsättningar för lärande oberoende av funktionsnedsättning, etnicitet, genus och social klass. Vidare behandlas hur undervisningens organisering kan få konsekvenser för processer av social exkludering och inkludering.

    Kursen tar även upp vikten av att i samverkan med vårdnadshavare, lärare och andra yrkesgrupper i och utanför skolan, kunna identifiera och hantera specialpedagogiska behov på såväl individnivå som på skol- och samhällsnivå. Kursen orienterar också om pedagogiska verktyg, vilka kan erbjuda elever olika möjligheter att lära och utvecklas.

    Kursen organiseras genom nätbaserade och campusförlagda aktiviteter.

    Undervisning

    Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och grupparbete. I kursen ingår även en verksamhetsförlagd fältuppgift. För information och som arena för utbyte av kunskap och reflektion används en gemensam webbplattform.

    Kursvärdering

    Kursen utvärderas dels muntligt under kursens sista seminarium och dels elektroniskt direkt efter eller i anslutning till kursens slut.

    Examination

    Kurskrav
    De specifika kurskrav som gäller för att få godkänt slutbetyg på kursen framgår under rubriken Undervisning i kursplanen.

    Obligatorisk närvaro – kompensation vid frånvaro
    Närvaro vid föreläsningar och seminarier är viktigt men inte obligatorisk.

    Examinationsformer
    Kursen examineras genom dels en muntlig och skriftlig redovisning av uppgift genomförd i grupp utifrån verksamhetsförlagt besök, dels genom en skriftlig individuell uppgift. Den muntliga och skriftliga gruppuppgiften bedöms med betygen godkänd (G) eller underkänd (U). Den skriftliga individuella uppgiften bedöms enligt en sjugradig målrelaterad betygsskala (A-F).

    Examinationsdatum och omexamination
    Examinationsdatum meddelas via schemat i TimeEdit. Webblänk till kursens schema finns på institutionens webbplats samt på kursplatsen i lärplattformen Athena.

    Betygskriterier
    Betygskriterierna meddelas vid kursstart.

    Examinator

    Katrin Lilja Waltå

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

    Litteraturlistan uppdaterades senast inför VT22. 

  • Mer information

    Webbregistrering

    Registrering för HT22 kommer vara öppen mellan 15-22 augusti 2022. Du registrerar dig på din kurs i Ladok.

    OBS! Eftersom kursen ingår i ett lärarprogram kan registreringsperioden avvika från institutionens registreringsperiod. 

    Athena

    All kursinformation som finns på denna kurshemsida uppdateras inför varje terminsstart och är aktuell fram tills dess att kursen börjar. Efter det hittar du all information i lärplattformen Athena. För att kunna logga in där krävs det att du är både antagen och registrerad på kursen.

    Zoom

    Studentguide till Zoom (247 Kb)

    Studera med funktionsnedsättning

    Stockholms universitet erbjuder dig som har en dokumenterad varaktig funktionsnedsättning särskilt pedagogiskt stöd under studierna. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen.
    För mer information: Studera med funktionsnedsättning

    Om du har frågor kring särskilt stöd under dina studier på Specialpedagogiska institutionen är du välkommen att kontakta kontaktperson för studenter med särskilt pedagogiskt stöd.

    Kontaktperson vid institutionen: Liselotte Fries, studievägledare.
    Telefon: 08-120 764 57

  • Kontakt

    Kursansvarig:
    Om du har frågor om innehållet i och upplägget för kursen kontakta kursansvarig: Katrin Lilja Waltå - katrin.lilja-walta@specped.su.se

    Utbildningsadministratör:
    Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information på lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör:
    Elsa Thomas - lararprogram@specped.su.se

    Studievägledare:
    För vägledande frågor om till exempel pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering, kontakta studievägledare: 
    Liselotte Fries - studievagledare@specped.su.se 

    Specialpedagogiska institutionens kontaktsida