Specialpedagogik som tvärvetenskap
Kursens övergripande syfte är att studenten ur ett specialpedagogiskt perspektiv ska utveckla en kompetens när det gäller att identifiera och problematisera betingelser för samspelet mellan individ och miljö.
Specialpedagogik som tvärvetenskap, 30 hp, ges på avancerad nivå i ämnet specialpedagogik. Kursen har som övergripande syfte att utgöra en påbyggnad på en pedagogisk examen och professionell kompetens för att utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv vidareutveckla och fördjupa ett vetenskapligt förhållningssätt till pedagogiska verksamheter.
-
Kursupplägg
I kursen Specialpedagogik som tvärvetenskap ingår fyra delkurser:
- Delkurs 1. Det specialpedagogiska samhällsuppdraget, 7,5 hp
- Delkurs 2. Utveckling i och av pedagogiska lärmiljöer, 7,5 hp
- Delkurs 3. Professionella samtal i specialpedagogiska sammanhang, 7,5 hp
- Delkurs 4. Vetenskapsteori och forskningsmetodik inom specialpedagogik I, 7,5 hp
Mer detaljerad information om varje delkurs hittar du som registrerad student på kursens Athena sida.
Undervisning
Undervisningen organiseras genom föreläsningar, seminarier samt gruppvisa och individuella arbeten. Många arbetsuppgifter kräver generellt tillgång till en valfri pedagogisk verksamhet. Kursen som helhet kännetecknas av flipped classroom design samt blended learning design. Det är högskolepedagogiska arbetsformer där digitala verktyg används för webbaserade genomgångar och studiegruppsarbete i kombination med campusbaserad undervisning. Många föreläsningar och presentationer av arbetsuppgifter kommer att vara tillgängliga i digital form under den period som respektive delkurs pågår.
Studietakt
Specialiseringen mot språk-, skriv- och läsutveckling ges både helfart och halvfart. Övriga specialiseringar ges enbart på halvfart.
Campusförlagd utbildning (studietakt 100 %)
Utbildningen är campusförlagd med undervisning huvudsakligen sammanhängande måndagar och tisdagar, cirka varannan vecka under termin 1 och 2.
Utbildning med studietakt 100 % innebär cirka 40 timmar studier i veckan. Studierna består av undervisning, arbete i studentarbetslag samt tid för egna studier.
Distansutbildning (studietakt 50 %)
Utbildningen ges i huvudsak på distans med undervisning via lärplattformen Athena och Zoom samt upp till åtta dagar på campus per läsår. Undervisningsdagarna är huvudsakligen förlagda till sammanhängande torsdagar och fredagar.
Utbildning med studietakt 50 % innebär cirka 20 timmar studier i veckan. Studierna består av undervisning, arbete i studentarbetslag samt tid för egna studier.
Examination
Kurskrav
De specifika kurskrav som gäller för att få godkänt slutbetyg på kursen framgår under rubriken Undervisning i kursplanen.
Obligatorisk närvaro – kompensation vid frånvaro
Det krävs att du följer de överenskommelser ni gör i studentgruppen som innebär instudering, arbete med överenskomna arbetsuppgifter samt arbetsmöten vid tillfällen ni kommit överens om. Vid gruppexaminationer gäller alltid obligatorisk närvaro.
ExaminationsformerDelkurs 1 innehåller en muntlig gruppexamination och en individuell skriftlig examination. Gruppexaminationen bedöms med godkänt eller underkänt och den individuella examinationen bedöms utifrån en sjugradig betygsskala.
Delkurs 2 examineras genom en individuell skriftlig examination. Den individuella examinationen bedöms utifrån en sjugradig betygsskala.
Delkurs 3 examineras genom en individuell skriftlig examination som använder empiri från de samtal som har genomförts, bearbetats och analyserats under delkursen, samt redovisats vid delkursens kurstillfällen, för att problematisera samtalets betydelse i specialpedagogiska sammanhang.
Delkurs 4 examineras genom två examinationsuppgifter, en gruppuppgift samt en individuell uppgift. Den individuella uppgiften innebär en kritisk granskning av en vetenskaplig artikel och dess forskningsdesign. Gruppuppgiften utförs i par eller grupp om tre studenter under kursens gång och innebär design av en specialpedagogisk projektansökan med självvalt specialpedagogiskt fokus.
Examinationsdatum och omexamination
Examinationsdatum meddelas via schemat i TimeEdit. Webblänk till kursens schema finns på institutionens webbplats samt på kursplatsen i lärplattformen Athena.
Betygskriterier
Betygskriterierna meddelas vid kursstart.
Kursvärdering
Kursen utvärderas under och efter kursens sista seminarium dels genom samtal i studiegruppen och kursgruppen, dels i en webbaserad enkät.Examinator
Specialpedagogik som tvärvetenskap, UQ1SPL helfart VT24:
Delkurs 1: Anna Broman
Delkurs 2: Anna Broman
Delkurs 3: Judit Simon
Delkurs 4: Hampus BejnöSpecialpedagogik som tvärvetenskap, UQ1SPL halvfart VT24:
Delkurs 3: Anna Broman
Delkurs 4: Hampus Bejnö -
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.Schemalänk VT24
UQ1SPL halvfart: Länk till kursens schema i TimeEdit
Schemalänkar HT23
UQ1SPL helfart: Länk till kursens schema i TimeEdit
UQ1SPL halvfart: Länk till kursens schema i TimeEdit
-
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.Litteraturlistan uppdaterades senast inför HT23 och är fortfarande giltig VT24.
-
Kursrapporter
-
Mer information
Webbregistrering
För att påbörja dina studier VT24 måste du vara registrerad på din kurs. Webbregistreringsperioden VT24 är öppen mellan 3-8 januari 2024 och du registrerar dig själv genom att logga in på Ladok för studenter.OBS! Om du inte registrerat dig senast sista registreringsdag och är nyantagen student förlorar du din plats, den kommer att gå till studenter på reservlistan. Inga undantag vid utebliven registrering.
Digitala verktyg och annan information
Samlat schema, kontohantering för ditt SU-konto, hur du ansluter till eudoram (WiFi), länkar till lärplattformen med mera: Digitala verktyg och tjänster. Blanketter för anmälan om studieavbrott, ansökan om studieuppehåll, ansökan om återupptagande av studier m.m. finns Under Utbildning.Tillgodoräknande
Om du är antagen som student vid Stockholms universitet kan du som tidigare studerat specialpedagogik, vid Stockholms universitet eller annat lärosäte ansöka om att tillgodoräkna dina tidigare kunskaper. Blanketen för ansökan om tillgodoräknande finns Under Utbildning.Studera med funktionsnedsättning
Stockholms universitet erbjuder dig som har en dokumenterad varaktig funktionsnedsättning särskilt pedagogiskt stöd under studierna. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen. Om du har frågor kring särskilt stöd under dina studier på Specialpedagogiska institutionen är du välkommen att kontakta vår studievägledare som är kontaktperson för studenter med riktat pedagogiskt stöd.För mer information:
Studera med funktionsnedsättning -
Kontakt
Kursansvarig lärare
Om du har frågor om innehållet i och upplägget för kursen kontakta kursansvarig:Specialpedagogik som tvärvetenskap, UQ1SPL helfart VT24:
Delkurs 1: Anna Broman - anna.broman@specped.su.se
Delkurs 2: Anna Broman - anna.broman@specped.su.se
Delkurs 3: Judit Simon - judit.simon@specped.su.se
Delkurs 4: Hampus Benjö - hampus.bejno@specped.su.seSpecialpedagogik som tvärvetenskap, UQ1SLY halvfart VT24:
Delkurs 3: Anna Broman - jakob.ulenius@specped.su.se
Delkurs 4: Hampus Bejnö - hampus.bejno@specped.su.seUtbildningsadministration
Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information om lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör: speciallarare@specped.su.seStudie- och karriärvägledning
Om du behöver riktat pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering kontakta studievägledare:
studievagledare@specped.su.se