Lärandeteorier och identitetsutveckling
Motsvarar kursen Lärandeteorier och identitetsutveckling - kurs inom VAL (YP029U), 7.5 hp.
Kursen behandlar olika teorier om lärande såsom behaviorism, kognitivism och sociokulturella perspektiv. I kursen presenteras även modern kognitionsforskning där motivation och förståelse lyfts fram som betydelsefulla för att lärande ska ske.
Ett annat inslag i kursen tar upp hur olika lärmiljöer, t.ex. yrkesverksamheter och yrkesutbildning, påverkar ungdomars och vuxnas lärande och identitetsskapande.
-
Kursupplägg
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och arbete i studentarbetslag. Obligatorisk deltagande i lärplattformsdiskussion. Närvaro är obligatorisk vid seminarietillfällena. Vid frånvaro från seminarietillfällena görs kompletteringsuppgift utifrån seminarieledarens anvisningar. För detaljerad information se studiehandledning för kursen.
Studiehandledningar
Studiehandledning YP29LÄ_YP029U Alla HT24 (320 Kb)
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.Aktuell litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart och görs tillgänglig på kurssidan i utbildningskatalogen.
-
Kursrapporter
-
Mer information
Kursplan för YP029U - VAL
Kursplan YP029U Lärandeteorier och identitetsutveckling - kurs inom VAL (237 Kb)
-
Kontakt
Kursansvariga
Studiegång Allmän, Vård + VAL
Frans Hagerman & Maria CalissendorffUtbildningsadministration
Emma Kollberg
E-post: yrkeslarare@edu.su.se