Pedagogiska ambassadörsprojekt 2017

 

Pedagogiskt motiverad IKT-användning genom designmönster

Vi vill ge institutionens lärare tillgång till nya pedagogiska lösningar för undervisningen och lärande genom innovativa teknikstöd. I det pedagogiska ambassadörsprojektet vid Institutionen för data- och systemvetenskap kommer vi därför att dokumentera och utveckla pedagogiskt motiverad IKT-användning genom designmönster. Designmönstren kan lite förenklat ses som ett slags kokboksbeskrivningar för hur IKT kan användas för undervisning och lärande. Målet är att ge institutionens lärare tillgång till designmönster att använda i sin undervisning.

Den högre utbildningen står under ett starkt tryck utifrån om krav på enkla kommunikativa lösningar och att mer tekniskt avancerade verktyg bör användas i utbildningen. Alltfler studenter har också med sig en mer avancerad IKT-användning från gymnasiestudier och privatliv än tidigare. Det finns ett glapp mellan den teknik som används inom den högre utbildningen, och den som används utanför i samhället. Det område som intresserar sig för detta område kallas teknikstött lärande.

Lärarens arbete liknar idag designerns: I anslutning till detta område har det vuxit fram ett designvetenskapligt perspektiv som ser läraren som någon som utför ett arbete som alltmer liknar designerns. Det projekt som beskrivs här kommer att ta tillvara dessa perspektiv, nämligen att det finns mycket teknik som inte används fullt ut, eller i begränsad skala, samt att lärarna i den högre utbildningen bör kunna stödjas i sin pedagogiska utveckling genom ett medvetet designvetenskapligt arbets- och tankesätt.

Nya pedagogiska lösningar genom innovativa teknikstöd: Det här projektet fokuserar på lärarna genom att involvera dem dels i ett dokumentationsarbete av redan fungerande praktiker, dels genom att utveckla nya pedagogiska lösningar genom innovativa teknikstöd. Tekniken för att dokumentera fungerande tekniklösningar kallas designmönster, som består av strukturerade beskrivningar av problem och lösningar med tillhörande användningskontext som kan sättas samman för att skapa överblick och inspiration, så kallade mönsterspråk.

Designmönstren kan också användas för att dokumentera och konkretisera ett pågående utvecklingsarbete. De kan vara del i en pågående diskussion genom att vara konkreta – och därmed utgöra underlag för kritik och utveckling. Designmönstren kan lite förenklat ses som ett slags kokboksbeskrivningar för hur IKT kan användas för undervisning och lärande. När väl designmönstren finns dokumenterade och tillgängliga genom en digital plattform kan de spridas och börja användas av institutionens samtliga lärare. Detta är också projektets slutmål.

Pedagogisk ambassadör/projektledare: Ola Knutsson

Pedagogiskt motiverad IKT-användning genom designmönster. Pedamb-rapport 2017:1 (305 Kb)

 

Det variationsrika och vetenskapliga seminariet

Vid Kriminologiska institutionen kommer vi i det pedagogiska utvecklingsprojektet att arbeta med att utveckla seminariet som undervisningsform. Vi vill skapa seminarier som är variationsrika när det gäller innehåll och form baserat på aktuell ämnesdidaktik för att stimulera och öka studenters lärande.

Seminarier är vanligt förekommande i vår utbildning i Kriminologi. Tanken är att stimulera studenterna att läsa kurslitteraturen och att diskutera den med kurskamraterna utifrån olika seminarieuppgifter. Seminarierna kan dock upplevas både som enformiga och resurskrävande. Syftet med det här pedagogiska ambassadörsprojektet är att utveckla seminarieformen så att den blir mer vettig när det gäller tidsåtgång, både för student och lärare, mer variationsrik när det gäller innehåll och form samt mer vetenskaplig när det gäller koppling till pedagogisk forskning och aktuell kriminologisk forskning på institutionen.

Projektet ska också kopplas till pågående pedagogiska projekt vid institutionen som handlar om digitala lärresurser, som ”flipped classroom” och ”gamification”. Seminarierna ska här utvecklas och anpassas till de digitala lärresureserna.

Pedagogisk ambassadör/projektledare: Lena Roxell

Det variationsrika och vetenskapliga seminariet. Pedamb-rapport 2017:4 (340 Kb)

 

Vi utvecklar lärarlagets digitala kompetens

Romanska och klassiska institutionen tar ett samlat grepp för öka lärarnas digitala kompetens. Projektet kommer att arbeta för att hjälpa lärare att öka sin IT-kompetens så att de ska kunna utveckla utbildningsinnehåll och skapa egna teknikunderstödda utbildningsscenarier.

Inom ramen för projektet kommer jag att:

  • Skapa en "metodportal" avsedd för institutionens lärare. Metodportalen kommer att presentera undervisningsmetoder baserade på digitala lärresurser.
  • Anordna en seminarieserie om IT-pedagogik och digitala verktyg vid institutionen.

Portalen och seminarieserien kommer att bidra till att sprida kunskaper om digitala verktyg som kan användas inom undervisningen och väcka diskussioner kring användningen av IT-baserade pedagogiska metoder.

Tack vare detta projekt kommer lärarna vid institutionen att kunna utveckla den digitala kompetensens olika dimensioner:

  • den didaktiska digitala kompetensen som gör det möjligt att bedöma när digitala lärresurser kan eller bör användas
  • den tekniska digitala kompetensen, lärarnas "IT-vana"
  • den teoretiska digitala kompetensen det vill säga kunskapen om forskningen om IT och lärande.

Pedagogisk ambassadör/projektledare: Hugues Engel

Mer skärmtid för lärarna. Pedamb-rapport 2017:6 (442 Kb)

 

Mobilt lärande som pedagogisk resurs i lärarutbildning

I det pedagogiska utvecklingsprojektet vid Institutionen för språkdidaktik kommer vi att arbeta med att ta fram former för mobilt lärande inom lärarutbildning. Vi vill öka lärarutbildarnas digitala kompetens och pröva olika teknikunderstödda utbildningsscenarier.

Vi kommer att utveckla och utvärdera former för mobilt lärande inom universitetets campusförlagda lärarutbildningar, med speciellt fokus på ämneslärarutbildningen i språk. Syftet är dels att utveckla lärarutbildarnas teoretiska och praktiska kunskaper i mobilt lärande, dels att utveckla teoretiskt och empiriskt grundad användning av mobilt lärande i utbildningens kurser.

Genom en systematisk och väl genomtänkt användning av digitala verktyg fungerar också utbildningen som en demonstration (model teaching i enlighet med Loughrans definition) för blivande språklärare och ger i sig underlag för språkdidaktisk analys.

Basen för projektet är tänkt att vara tillämpningar av Flipped Classroom men även andra former av mobilt lärande kommer att prövas och utvärderas. I projektet fokuseras kurser vid Institutionen för språkdidaktik, men avsikten är att de vunna insikterna ska kunna spridas och användas inom samtliga delar av lärarutbildningen.

Pedagogisk ambassadör/projektledare: Tore Nilsson

Mobilt lärande som pedagogisk resurs i campusförlagd lärarutbildning. Pedamb-rapport_2017:5 (348 Kb)

 

Konstruktiv länkning i examinering

Juridiska institutionen har som mål att bli bäst i världen på att examinera kunniga juriststudenter. Som ett steg mot målet kommer projektet att arbeta med hur man kan utforma tentamentsfrågor som stödjer studenters djuplärande.

Juridicum har fastställt att medlet för att förändra dagens situation, där juriststudenter i huvudsak ängar sig år ytlärande, till en situation där studenterna i huvudsak ägnar sig åt djupinlärning, är att förändra utformningen av de tentamensfrågor som används vid examineringarna. Projektet syftar därför till att den pedagogiska ambassadören ska undersöka hur en sådan förändring kan genomföras.

Pedagogisk ambassadör/projektledare: Andrea Sundstrand

Constructive alignment i examinering. Pedamb-rapport 2017:7 (637 Kb)

 

Hur lär vi ut generiska färdigheter inom fysikprogrammet?

Vi vill stödja våra studenter i kandidatprogrammet i fysik att utveckla sina generiska färdigheter. 

I det pedagogiska ambassadörsprojektet vid Fysikum kommer vi därför att göra en översyn av på vilka sätt och i vilken utsträckning generiska färdigheter lärs ut inom ramen för det nya kandidatprogrammet i fysik.

Hur får studenterna träning i muntlig och skriftlig framställning, generella problemlösningsstrategier och användning av matematik i de olika kurserna inom programmet? Hur examinerar vi och ger feedback kring dessa färdigheter? Finns det någon märkbar progression? Och hur väl relaterar inslagen till lärande- och examensmålen? Utöver en saklig sammanställning över det aktuella läget, är projektet tänkt att - i den mån vi upptäcker brister eller förbättringsutrymme - mynna ut i konkreta förslag på hur vi på institutionen kan arbeta för att stärka utbildningen med avseende på generiska färdigheter.

Pedagogisk ambassadör/projektledare: Emma Wikberg

Generiska kompetenser i fysikutbildningen. Pedamb-rapport 2017:3 (525 Kb) (525 Kb)

 

Ämnesanpassade undervisningsformer för möten med konst

Vid Institutionen för Kultur och Estetik vill vi inom det pedagogiska ambassadörsprojektet utveckla metoder och material som utgår från instruktionsbaserad undervisning, men med fokus på det direkta mötet med konstobjekt.

Att se konstobjekt som kunskapskälla är en utmaning: Konstvetenskapens huvudsakliga material är visuellt och rumsligt. Det omfattar uttryck såsom bilder, objekt, byggnader och miljöer. Medan de flesta studenter är vana vid att använda text för sin inlärning, behöver de stöd i utmaningen att förstå hur konstobjekt fungerar som kunskapskälla. Vilket slags kunskap kan dessa objekt generera? Hur påverkar objektens fysiska sammanhang vår förståelse och kunskap om dem? Vad innebär deras materialitet för vår förståelse och tolkning? Traditionell undervisning med föreläsningar och powerpoints eller textseminarier på campus kan enbart på ett teoretiskt plan besvara dessa frågor. Konstvetenskapens ämnesdidaktiska behov möts med andra ord inte upp i dessa undervisningsformer.

Utveckling av undervisningsmetoder och material: Vårt pedagogiska projekt syftar till att utveckla metoder och material som utgår från instruktionsbaserad undervisning, men med fokus på det direkta mötet med konstobjekt.  Materialet ska ligga till grund för instruktionsbaserade seminarier som sker på plats i olika konstmiljöer: museer, historiska byggnader, samt platser i det offentliga rummet. Projektets huvudsakliga mål är att kombinera begreppet "deliberate practice", medveten praktik, med en direkt upplevelse av konstverk och artefakter i det sammanhang inom vilka de existerar idag. Det pedagogiska upplägget innebär studentengagemang genom gemensamma diskussioner och peer-samtal - ett slags samarbete kring utvecklandet av ett kritiskt tänkande kring materialet, och utforskandet av ett gemensamt, konstvetenskapligt språk för visuellt material.

Pedagogiska ambassadörer/projektledare: Anna Bortolozzi och Magdalena Holdar

Ämnesanpassade undervisningsformer för möten med konst. Pedamb-rapport 2017:2 (524 Kb)

 

Vi vill pröva spelifierad undervisning

Stockholm Business School vill med hjälp av digital teknik pröva och utveckla spel och spelmekanismer för att stimulera och förbättra lärandet. Det handlar alltså om att använda mekanismer från spelvärlden, som poängsystem och klättringar till högre nivåer för att tillföra undervisningen moment av tävling och stimulans i samspel med en lättnavigerad virtuell miljö.

Det här pedagogiska utvecklingsprojektet syftar till att undersöka spelifierad undervisning på två olika sätt.

Spel i klassrummet: Idén är att presentera två eller tre flervalsfrågor under varje föreläsning vid ett slumpmässigt valda tillfällen som studenterna måste svara på. Det här ska ske parallellt med de faktiska problemen som studenterna behöver besvara i klassrummet. För att kunna delta i spelet måste studenterna logga in och registrera sig i en särskild plattform och resultaten kommer direkt att laddas upp i plattformen. Beroende på resultaten av denna del så kommer det att bli möjligt att antingen omvandla detta till en aktivitet som leder till en del av slutbetyget eller ett enkelt spel där de studenter som presterar bäst kan vinna ett pris.

Spel utanför klassrummet: Syftet i det här fallet är att undersöka utvecklingen av ett spelverktyg i form av en app som kan producera frågor och problem vilka är organiserade i olika delar. Vart eftersom kursen löper (och studenterna svarar rätt på frågorna), så öppnas nya delar där ett mer avancerat lärande kan ske. Användaren kan vinna poäng varje gång och når på så sätt olika nivåer.

Pedagogisk ambassasadör/projektledare: Iñaki Rodriguez Longarela

På denna sida