Pedagogiskt ledarskap

Utbildning

Datum: torsdag 1 februari 2024

Tid: 13.00 – 16.00

Plats: Kursstart på campus

Dags för ny omgång av den omtyckta seminarieserien för pedagogiska ledare vid universitetet. Här väntar inspiration och möjlighet att stärka ditt pedagogiska ledarskap. Du får stöd och verktyg för hur ett funktionellt utvecklingsarbete kan bedrivas i relation till den pedagogiska verksamhet du leder.

Seminarieserien vänder sig till dig som ansvarar för en grupp lärare inom ett utbildningsprogram eller vid en hel institution. Du arbetar vid något av lärosätena inom Stockholm trio (SU, KTH, KI). Det är önskvärt att du har förkunskaper från grundläggande högskolepedagogiska kurser motsvarande åtminstone Universitetspedagogik 1 (UP1) eller Universitetslärarutbildning 1 (UL1), gärna också UL2.

Under året 2024 träffas vi vid åtta tillfällen för att utveckla och inspirera varandra i pedagogiskt ledarskap. Seminarierna stärker det pedagogiska ledarskapet och ger stöd och verktyg för hur ett funktionellt utvecklingsarbete kan bedrivas i relation till den pedagogiska verksamhet du leder.

För att möjliggöra att deltagarna bygger på varandras erfarenheter och kunskaper, liksom på vetenskaplig litteratur på området, kommer varje tillfälle att behöva förberedas av dig genom att du läser texter ur referenslitteraturen, samt skriver en kortare text om cirka en A4-sida.

Det du skriver kommer bland annat att inspireras av själva temat för det kommande seminariet, samt de texter du har läst. Skrivande är därför en central del av seminarieserien. Varje seminarium hålls i olika format, vilket ger dig en bredd i hur du kan skapa inspirerande och utvecklande seminarier i din egen miljö.

Som avslutning på seminarieserien kommer deltagarna att gemensamt utforska och skriva om ett område som man definierat som viktigt. Denna text kommer att tillgängliggöras för andra lärare och pedagogiska ledare vid Stockholms universitet. Seminarieserien motsvarar 7,5 hp i högskolepedagogik.

 

Ansökan

Ansökningsperioden är 15 oktober till 15 november. Besked om plats meddelas v 48. När du ansöker till kursen är det viktigt att du fyller i din ansökan så noggrant som möjligt och besvarar samtliga frågor. Om konkurrens om platserna uppkommer gör vi ett urval av de sökande. Huvudprincipen för antagning är tidpunkt för anmälan. Vi strävar även efter en fördelning av deltagarna på kursen gällande fakultet, kön och erfarenhet. När ansökningstiden är slut och din ansökan har behandlats får du ett meddelande genom bokningssystemet med besked om kursplats. Vid avhopp senare är fyra veckor innan kursstart faktureras institutionen med 2500 kronor.

Ansökan öppen

Tidigare deltagare om "det viktigaste jag fick med mig från seminarieserien":

Alla möjligheter och utmaningar man kan vänta sig som pedagogisk ledare och hur man kan tänka på möjliga lösningar.

Dialog med övriga kursdeltagare ger tillsammans med texterna ett djup till både teori och praktik. Extra roligt, och givande, att deltagarna är från olika lärosäten.

Betydelsen av ledarskapet. Men det var också roligt att pröva olika typer av ledarskap.

Program vt/ht 2024

Datum Tid Plats Innehåll
1 feb 13─16 Campus Pedagogiskt ledarskap – en omöjlig uppgift?
20 feb 9─12 Campus Akademiskt lärarskap – flum eller framtidens melodi?
26 mar 13─16 Campus  Aktiverande undervisningsformer – hjärngymnastik eller kafferep?
24 apr 9─12 Online Ledarskap - från individperspektiv till teamledarskap
23 maj 13─16 Online Återkoppling – hjälpa eller stjälpa?
12 sep 13─16 Campus Examination – kunskapskontroll eller lärande?
15 okt 9─12 Campus Förändringsarbete – motstånd eller medvind?
20 nov 13─16 Campus Kvalitetsutvärdering – försäkring eller utveckling?

Lokal/Hitta till: Campusseminarier hålls omväxlande på campus Albano/campus Frescati. Online seminarier hålls via e-mötestjänsten Zoom

Intyg: Seminarietillfällena är obligatoriska. Deltagare med godkänt resultat på kursen erhåller kursintyg. Kurs/kurspoäng registreras inte i Ladok.

Seminarieledare: Klara Bolander Laksov, professor vid Institutionen för pedagogik och didaktik och Cormac McGrath, docent vid Institutionen för pedagogik och didaktik