Pedagogiskt ledarskap
Utbildning
Datum: torsdag 1 februari 2024
Tid: 13.00 – 16.00
Plats: Kursstart på campus
Dags för ny omgång av den omtyckta seminarieserien för pedagogiska ledare vid universitetet. Här väntar inspiration och möjlighet att stärka ditt pedagogiska ledarskap. Du får stöd och verktyg för hur ett funktionellt utvecklingsarbete kan bedrivas i relation till den pedagogiska verksamhet du leder.
Seminarieserien vänder sig till dig som ansvarar för en grupp lärare inom ett utbildningsprogram eller vid en hel institution. Du arbetar vid något av lärosätena inom Stockholm trio (SU, KTH, KI). Det är önskvärt att du har förkunskaper från grundläggande högskolepedagogiska kurser motsvarande åtminstone Universitetspedagogik 1 (UP1) eller Universitetslärarutbildning 1 (UL1), gärna också UL2.
Under året 2024 träffas vi vid åtta tillfällen för att utveckla och inspirera varandra i pedagogiskt ledarskap. Seminarierna stärker det pedagogiska ledarskapet och ger stöd och verktyg för hur ett funktionellt utvecklingsarbete kan bedrivas i relation till den pedagogiska verksamhet du leder.
För att möjliggöra att deltagarna bygger på varandras erfarenheter och kunskaper, liksom på vetenskaplig litteratur på området, kommer varje tillfälle att behöva förberedas av dig genom att du läser texter ur referenslitteraturen, samt skriver en kortare text om cirka en A4-sida.
Det du skriver kommer bland annat att inspireras av själva temat för det kommande seminariet, samt de texter du har läst. Skrivande är därför en central del av seminarieserien. Varje seminarium hålls i olika format, vilket ger dig en bredd i hur du kan skapa inspirerande och utvecklande seminarier i din egen miljö.
Som avslutning på seminarieserien kommer deltagarna att gemensamt utforska och skriva om ett område som man definierat som viktigt. Denna text kommer att tillgängliggöras för andra lärare och pedagogiska ledare vid Stockholms universitet. Seminarieserien motsvarar 7,5 hp i högskolepedagogik.
Ansökan
Ansökningsperioden är 15 oktober till 15 november. Besked om plats meddelas v 48. När du ansöker till kursen är det viktigt att du fyller i din ansökan så noggrant som möjligt och besvarar samtliga frågor. Om konkurrens om platserna uppkommer gör vi ett urval av de sökande. Huvudprincipen för antagning är tidpunkt för anmälan. Vi strävar även efter en fördelning av deltagarna på kursen gällande fakultet, kön och erfarenhet. När ansökningstiden är slut och din ansökan har behandlats får du ett meddelande genom bokningssystemet med besked om kursplats. Vid avhopp senare är fyra veckor innan kursstart faktureras institutionen med 2500 kronor.
Tidigare deltagare om "det viktigaste jag fick med mig från seminarieserien":
Alla möjligheter och utmaningar man kan vänta sig som pedagogisk ledare och hur man kan tänka på möjliga lösningar.
Dialog med övriga kursdeltagare ger tillsammans med texterna ett djup till både teori och praktik. Extra roligt, och givande, att deltagarna är från olika lärosäten.
Betydelsen av ledarskapet. Men det var också roligt att pröva olika typer av ledarskap.
Program vt/ht 2024
Datum | Tid | Plats | Innehåll |
---|---|---|---|
1 feb | 13─16 | Campus | Pedagogiskt ledarskap – en omöjlig uppgift? |
20 feb | 9─12 | Campus | Akademiskt lärarskap – flum eller framtidens melodi? |
26 mar | 13─16 | Campus | Aktiverande undervisningsformer – hjärngymnastik eller kafferep? |
24 apr | 9─12 | Online | Ledarskap - från individperspektiv till teamledarskap |
23 maj | 13─16 | Online | Återkoppling – hjälpa eller stjälpa? |
12 sep | 13─16 | Campus | Examination – kunskapskontroll eller lärande? |
15 okt | 9─12 | Campus | Förändringsarbete – motstånd eller medvind? |
20 nov | 13─16 | Campus | Kvalitetsutvärdering – försäkring eller utveckling? |
Lokal/Hitta till: Campusseminarier hålls omväxlande på campus Albano/campus Frescati. Online seminarier hålls via e-mötestjänsten Zoom
Intyg: Seminarietillfällena är obligatoriska. Deltagare med godkänt resultat på kursen erhåller kursintyg. Kurs/kurspoäng registreras inte i Ladok.
Seminarieledare: Klara Bolander Laksov, professor vid Institutionen för pedagogik och didaktik och Cormac McGrath, docent vid Institutionen för pedagogik och didaktik
Senast uppdaterad: 11 oktober 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning