Pedagogiskt ledarskap 2026
Utbildning
Datum: torsdag 1 februari 2024
Tid: 13.00 – 16.00
Plats: Kursstart på campus
Dags för ny omgång av den omtyckta seminarieserien för pedagogiska ledare vid universitetet. Här väntar inspiration och möjlighet att stärka ditt pedagogiska ledarskap. Du får stöd och verktyg för hur ett funktionellt utvecklingsarbete kan bedrivas i relation till den pedagogiska verksamhet du leder.
Seminarieserien vänder sig till dig som ansvarar för en grupp lärare inom ett utbildningsprogram eller vid en hel institution. Du arbetar vid något av lärosätena inom Stockholm trio (SU, KTH, KI). Det är önskvärt att du åtminstone har förkunskaper från grundläggande högskolepedagogiska kurser motsvarande Universitetspedagogik 1 (UP1) eller Universitetslärarutbildning 1 (UL1), gärna också UL2.
Under året 2026 träffas vi vid åtta tillfällen för att utveckla och inspirera varandra i pedagogiskt ledarskap. Seminarierna stärker det pedagogiska ledarskapet och ger stöd och verktyg för hur ett funktionellt utvecklingsarbete kan bedrivas i relation till den pedagogiska verksamhet du leder.
För att möjliggöra att deltagarna bygger på varandras erfarenheter och kunskaper, liksom på vetenskaplig litteratur på området, kommer varje tillfälle att behöva förberedas av dig genom att du läser texter ur referenslitteraturen, samt skriver en kortare text om cirka en A4-sida.
Det du skriver kommer bland annat att inspireras av själva temat för det kommande seminariet, samt de texter du har läst. Skrivande är därför en central del av seminarieserien. Varje seminarium hålls i olika format, vilket ger dig en bredd i hur du kan skapa inspirerande och utvecklande seminarier i din egen miljö.
Som avslutning på seminarieserien kommer deltagarna att gemensamt utforska och skriva om ett område som man definierat som viktigt. Denna text kommer att tillgängliggöras för andra lärare och pedagogiska ledare vid Stockholms universitet. Seminarieserien motsvarar 7,5 hp högskolepedagogisk kompetensutveckling.
Ansökan
När du ansöker till kursen är det viktigt att du fyller i din ansökan så noggrant som möjligt och besvarar samtliga frågor. Om konkurrens om platserna uppkommer gör vi ett urval av de sökande. Huvudprincipen för antagning är tidpunkt för anmälan. Vi strävar även efter en fördelning av deltagarna på kursen gällande fakultet, kön och erfarenhet.
Ansökningsperioden är 15 oktober till 15 november. Besked om plats meddelas v 48. När du gjort din ansökan får du en bekräftelse från systemet att den är mottagen. När din ansökan sedan har behandlats får du ett meddelande genom bokningssystemet med besked om plats. Din anmälan är bindande och vid avhopp senare än fyra veckor innan kursstart faktureras institutionen 2000 kronor. Genom din anmälan bekräftar du att ditt deltagande i kursen är förankrad hos prefekt eller motsvarande. Kursen är kostnadsfri för anställda vid, eller associerade till Stockholms universitet samt anställda vid Karolinska Institutet och Kungliga Tekniska högskolan.
Anmäl dig till kursen via vår kursportal
Vår kursportal är låst för dig som inte har ett SU konto
Deltagande på kursen är kostnadsfritt för anställda vid Karolinska Institutet och Kungliga Tekniska högskolan genom Stockholm trio samarbetet. Vi välkomnar även kursdeltagare från andra universitet och högskolor i mån av plats och då mot en kursavgift. Anmäl dig genom länken nedan. När du gjort din ansökan får du en bekräftelse från systemet att den är mottagen. Ett par veckor innan kursstart kontaktar vi dig om det finns plats på kursen.
Ansökan till kusen för Stockholm trio samt externa sökanden
Tidigare deltagare om "det viktigaste jag fick med mig från seminarieserien":
Alla möjligheter och utmaningar man kan vänta sig som pedagogisk ledare och hur man kan tänka på möjliga lösningar.
Dialog med övriga kursdeltagare ger tillsammans med texterna ett djup till både teori och praktik. Extra roligt, och givande, att deltagarna är från olika lärosäten.
Betydelsen av ledarskapet. Men det var också roligt att pröva olika typer av ledarskap.
Program vt/ht 2026
Datum | Tid | Plats | Innehåll |
---|---|---|---|
29 jan | 13─16 | Campus | Pedagogiskt ledarskap – en omöjlig uppgift? |
19 feb | 13─16 | Campus | Akademiskt lärarskap – flum eller framtidens melodi? |
24 mar | 13─16 | Campus | Aktiverande undervisningsformer – hjärngymnastik eller kafferep? |
21 apr | 13─16 | Online | Ledarskap - från individperspektiv till teamledarskap |
26 maj | 13─16 | Campus | Återkoppling – hjälpa eller stjälpa? |
10 sep | 13─16 | Campus | Examination – kunskapskontroll eller lärande? |
13 okt | 9─12 | Campus | Förändringsarbete – motstånd eller medvind? |
17 nov | 9─12 | Campus | Kvalitetsutvärdering – försäkring eller utveckling? |
Lokal/Hitta till: Campusseminarier hålls på Campus Frescati. Online seminarier hålls via e-mötestjänsten Zoom
Intyg: Seminarietillfällena är obligatoriska. Deltagare med godkänt resultat på kursen erhåller kursintyg. Kursen ger inte formella kurspoäng och registreras inte i Ladok.
Seminarieledare: Klara Bolander Laksov, professor vid Institutionen för pedagogik och didaktik och Cormac McGrath, docent vid Institutionen för pedagogik och didaktik
Senast uppdaterad: 10 oktober 2025
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning