Universitetslärarutbildning 3 pedagogisk utveckling och akademiskt lärarskap
Utbildning
Datum: onsdag 19 februari 2025
Tid: 10.00 – 15.00
Plats: Kursstart på campus
Gör en djupdykning i en didaktisk fråga som är relevant för just din ämnesundervisning. Du lär dig mer om hur du arbetar med utveckling av undervisning baserat på forskning och hur du bygger ett akademiskt lärarskap.
För dig som undervisar vid Stockholms universitet och nu vill fördjupa dig i en högskolepedagogisk fråga med relevans för undervisning i just din specifika disciplin. Förkunskaper motsvarande de högskolepedagogiska kurserna UL1 och UL2 är meriterande vid urvalet av kursdeltagare. Kursen startar en gång per år.
Om kursen
Kursen innebär att du utför ett fördjupande utvecklingsprojekt med stöd av en handledare från CeUL. Du kan också redan ha ett material som du behöver stöd i att utveckla och bearbeta, som till exempel arbetet som du genomförde under UL2-kursen. Kursprojektet kan bedrivas enskilt, men ett projekt tillsammans med två eller fler kollegor från samma institution är en fördel. Kursen bidrar till att din undervisning tydligare blir forskningsbaserad utifrån ämnesdidaktiska kunskaper. Den bidrar också till din professionella utveckling inom området akademiskt lärarskap (eng. Scholarship of Teaching and Learning), då resultaten från kursdeltagarnas studier delas med andra kollegor vid en avslutande minikonferens.
Innehåll och upplägg
I kursen ingår att genomföra en fördjupande studie inom undervisning och lärande med relevans för din profession som lärare på universitetsnivå. Studien ska bygga på tidigare gjord forskning och innefattar planering, genomförande och rapportering. Ämne väljs i samråd med handledaren. Kursen inleds med en obligatorisk heldag på campus. Efter heldagen följer två halvdagsseminarier. Därefter delas deltagarna in i grupper med en handledare. De träffas sedan regelbundet under vårterminen. Under hösten ges tre seminarier, varav den sista utgörs av en minikonferens där kursdeltagarnas arbeten presenteras. Deltagande i seminarierna är obligatoriskt. Kursen omfattar cirka fem veckors heltidsstudier, motsvarande 7,5 hp högskolepedagogisk kompetensutveckling.
Efter kursen kan du
Utbildningens syfte är att bidra till en professionell utveckling inom området akademiskt lärarskap (eng. Scholarship of Teaching and Learning). Efter att ha genomgått kursen förväntas deltagaren kunna:
- Identifiera en högskolepedagogisk problemställning inom sitt ämnesområde med stöd i relevant litteratur
- Formulera syfte och frågeställningar för en fördjupande studie med relevans för den egna undervisningspraktiken
- Välja och utvärdera forsknings- och analysverktyg i relation till studiens syfte med beaktande av forskningsetiska principer
Anmälan
Våra kurser vänder sig i första hand till, och är kostnadsfria, för anställda vid, eller associerade till, Stockholms universitet. När din ansökan har behandlats får du ett besked om plats genom bokningssystemet. Din anmälan är bindande, vid avhopp senare än fyra veckor innan kursstart faktureras institutionen med 2000 kronor. Genom din anmälan bekräftar du att ditt deltagande i kursen är förankrad hos prefekt eller motsvarande.
Vi välkomnar även kursdeltagare från andra universitet och högskolor i mån av plats och då mot en kursavgift. Kursavgift för externa deltagare 17.500 SEK.
Kurs 2025
Kursdagar: 19 Feb, 27 Mar, 24 Apr, 11, Sep, 13 Nov, 11 Dec
Lokal/hitta till: Första och sista seminariet är heldagar som ges på plats på campus, (kl 10—15). Övriga seminarier är halvdagar som hålls online via Zoom (kl 13-16). Länk till schema.
Språk: Tvåspråkig. Svenska och engelska.
Kurlitteratur: Meddelas vid kursstart
Intyg: Obligatorisk närvaro. Deltagare med godkänt resultat på kursen erhåller kursintyg efter genomgången kurs. Kurs/kurspoäng registreras inte i Ladok.
Kursledare: Elias Schwieler, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik och Max Scheja, professor i högskolepedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik.
Kursbeskrivning: Course_description_UL3_2025 (179 Kb)
Senast uppdaterad: 17 oktober 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetlärarutbildning