Utveckla din handledning
En liten film om forskarhandledning & Pedagogeeks: Handledning
Vill du bredda din forskarhandledningskompetens?
Forskarhandledning är en tidskrävande process som kräver bred kompetens och erfarenhet, och dessutom nyfikenhet och engagemang. Ta del av våra kurser, workshoppar, seminarier och temadagar.
Kommande evenemang:
10 dec. Högskolepedagogisk temadag: Handledning för välbefinnande i forskarutbildningen
29 jan. Kursstart: Forskarhandledning i teori och praktik
10 apr. Kursstart: Research Supervision — theory and practice
22 apr. Workshop: Suppporting doctoral students’ writing
Nio tips som utvecklar din handledning
En fungerande kommunikation mellan doktorand och handledare är viktig för att båda parter ska uppleva handlednings-processen så bra som möjligt. Online eller inte, här finner du nio konkreta tips och råd om hur du uppnår en god handledning.
1. Handledning online
Handledning på alla nivåer kan vid behov ske via e-mötestjänster som till exempel Zoom eller Skype. Det kan ske asynkront och synkront. Det är viktigt att etablera kontakt tidigt, det gör du bäst genom video eller fysiska möten eftersom det underlättar kommunikationen bland annat vad gäller återkoppling.
2. Handledning i grupp
Handledning kan med fördel ske i grupp då studenter lär från inte bara sina egna misstag och otydligheter utan också från varandras. Dessutom kan de ställa frågor till varandra och hitta svar på en nivå som ibland är lättare för studenter att ta till sig.
3. Tydliggör förväntningar
Inled handledningen med att tala om förväntningar på varandra, detta underlättar kommunikationen och motverkar risk för missuppfattningar eller irritation över ouppfyllda förväntningar. Fråga studenten om tidigare handledningserfarenheter och om områden studenten särskilt tror sig behöva stöd i.
4. Bearbeta information
Om du ska kunna handleda bra behöver du förstå vad din student inte förstår eller missförstår. Då måste du a) låta din student prata tillräckligt mycket b) ställa (öppna) frågor som möjliggör för din student att resonera. Naturligtvis behöver du också förklara en hel del saker — men glöm inte att det är studentens bearbetning av information som leder till lärande.
5. Vårda relationen
Olika studenter har olika behov vad gäller att etablera ett gott samarbetsklimat och en god relation. Tänk på att också visa att du bryr dig om hur studenten mår och känner i relation till sitt uppsats/projekt-arbete.
6. Halvtidsavstämning
Planera ett tillfälle ungefär halvvägs in i processen och ta reda på om den handledning studenten får lever upp till de behov studenten har av handledning, det vill säga prata om handledningen.
7. Bedömningskriterier
Säkerställ att du har förstått bedömningskriterierna för uppsatsarbetet, så att studenten inte i efterhand upptäcker att du har en annan syn på vad som är tillräcklig/god kvalitet än vad examinatorn har. Bra att ha regelbunden kontakt och diskussion med examinator och andra handledare på institutionen i ett handledarkollegium.
8. "Återkopplingsstege" för balanserad återkoppling
Återkoppling är inte alltid lätt. Här är en struktur som underlättar att ge balanserad återkoppling:
Klargör: Ställ klargörande frågor som hjälper studenten reda ut sådant som är otydligt så att du är säker på att du förstår vad studenten vill säga. Undvik att ställa frågor som är illa dold kritik.
Värdera: Uttryck vad du tycker är bra i studentens arbete, till exempel vad gäller studentens ansträngning, försök, idéer, sätt att lösa olika problem och så vidare. Försök att inte ge "bra, men"-råd eller snabbt ta dig förbi det som är bra för att gå till kritiken.
Bekymmer: Tala om det som bekymrar dig i studentens arbete och som du blir osäker på om det fungerar. Undvik absoluta uttalanden som ”Vad som är fel är…” använd istället kvalitetshöjande uttryck ”Jag undrar om…”, ”Det verkar som…”. Undvik att kritisera textens karaktär, och framför allt undvik att kritisera personen (det är stor risk att studenten vill ta åt sig personligt ändå om hen är oerfaren när det gäller att ta emot kritik). Fokusera på idéer, resultat och specifika delar.
Föreslå: Erbjud förslag till förbättring. Detta steg kan varvas med punkt 3. Tala om vad som bekymrar dig och vad du skulle föreslå för olika alternativa vägar framåt.
Denna "Återkopplingsstege" kan du använda i många sammanhang vid allt ifrån att ge återkoppling på inlämningsuppgifter, student- och doktorandtexter samt granskning av artiklar åt tidskrifter.
9. Ta hjälp av kollegor — utvecklas tillsammans!
Ett sätt att utveckla ditt handledarskap är att du identifierar en eller några kollegor som också handleder, och att ni tillsammans träffas och delar med- och motgångar, problem och möjligheter.
Text: Klara Bolander Laksov, professor i högskolepedagogik
Poddavsnitt om Doctoral co-supervision
I podden EDU talks handlar avsnitt 10 om Doctoral co-supervision. (Samtalet förs på engelska.)

Det är våra kollegor vid Enheten för pedagogisk utveckling (EPU) vid Sveriges lantbruksuniversitet, Cecilia Almlöv och Henrik Viberg som samtalar om vad som menas med Team supervision och hur du kan arbeta bättre i ett team. Cecilia och Henrik är båda pedagogiska utvecklare med bred erfarenhet av forskarhandledning inom en högre utbildning. Här pratar de om olika roller och ansvar för forskarhandledningsteam oavsett om du är huvudhandledare eller biträdande handledare. De hjälper oss till en djupare förståelse kring många utmaningar som emotionellt stöd eller karriärplanering för doktorander.
Högskolepedagogisk forskning om handledning
Artiklarna här är hämtade ur vårt nyhetsbrev Aktuell högskolepedagogisk forskning
Master’s supervision: What works?
Hur handleder vi masterstudenter till en utmärkt uppsats?
Forskarutbildning – bildningsresa eller professionsutbildning?
Handledning med digitala verktyg gör studenter till kunskapsproducenter
Många doktorander upplever ensamhet i arbetet
Vilka faktorer påverkar doktoranders utveckling?
Mer handledning och feedback hade varit bra – studie om studenters självreglering i skrivkurs
Underlätta handledningprocessen med det digitala handledningsstödet SciPro
SciPro är ett digitalt system för avhandlingsstöd som används vid Institutionen för dator- och systemvetenskap (DSV), SU. Programmet hanterar administrativa aspekter av avhandlingsprocessen automatiskt. Det ger dig som handledare mer tid till feedback och formativ bedömning av studenternas arbete.
Systemet kan också hjälpa till att para ihop studenter med handledare baserat på forskningsintressen som anges i studenternas forskningsförslag. Handledarna väljer en forskningsidé som studenterna har föreslagit, eller vice versa, och en instrumentpanel för avhandlingsprojektet skapas i SciPro. Genom instrumentpanelen kan de kommunicera, dela resurser och genomföra aktiviteter som krävs inom avhandlingskursen. Denna miljö säkerställer en smidig forskningsprocess för både studenter och handledare. Den gör det möjligt att få tillgång till handledar- och studentinformation, hänvisa till och dela lärresurser som videor och bilder, boka seminarier, använda diskussionsforum för kollegor och handledare, hantera milstolparna i avhandlingsprocessen etcetera.
Systemets bakgrund
DSV utbildar i genomsnitt hundratals studenter per akademisk termin. Ungefär två tredjedelar av studenterna når kandidatexamen och resten magisterexamen. Dessa studenter interagerar med ungefär femtio handledare, som alla arbetar med olika forskningsämnen. Ett antal initiativ togs för att öka avhandlingarnas kvalitet och slutförandegrad. Dessa involverar organisatoriska förändringar samt implementering av ett IKT-stödsystem som byggts specifikt för detta ändamål. SciPro löser följande problem:
- Studenterna ägnar mycket tid till att hitta en handledare, vilket resulterar i förseningar i att komma igång med examensarbetet.
- Handledare tillbringar större delen av sin handledningstid till att arbeta med administrativa frågor, vilket begränsar möjligheterna att ge mer detaljerad feedback och för att vara mentorer i själva forskningsarbetet.
- Det är svårt att kontrollera avhandlingarnas kvalitet på grund av komplexiteten i samarbetet mellan handledare, granskare, kurskamrater och opponenter.
- För studenter kan kommunikationen med handledare vara svår. Handledningstiden är inte planerad i förväg och studenter måste kontakta sina handledare personligen för att kontrollera deras tillgänglighet och ordna ett möte.
- Handledningen saknar transparens, och om det uppstår problem kan eleverna bli isolerade och osäkra på nästa steg i processen.
- Att planera för en disputation är svårt eftersom den involverar många administrativa aspekter som att reservera en plats, registrera deltagare och opponenter, skicka in avhandlingen och kontrollera den för plagiering, samt att hålla reda på deltagarnas och opponenternas deltagande.
- Det är svårt att hålla ordning på de resurser som använts eller diskuterats under uppsatsperioden, samt att hantera och ge feedback för avhandlingar i olika skeden av processen.
- Det kan vara utmanande att hitta relevant information för att stödja avhandlingar, inklusive allmän eller specialiserad litteratur, avhandlingsmallar etcetera.
- När det gäller distansprogram ligger ansvaret för att lösa de flesta av dessa frågor på handledaren, vilket tar bort mycket kvalitetstid från handledningsprocessen.
- Dessutom, om handledare behöver kommunicera med en grupp studenter samtidigit, kan de göra det med hjälp av gruppkommunikationsfunktionen (till exempel för att skicka resurser och forskningsmetoder till alla "VT25"-studenterna).
Läs mer
Senast uppdaterad: 27 november 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning