Utbildningshistoria och utbildningssociologi

  1. Du är här:
  2. Start
  3. Institutionen för pedagogik och didaktik
  4. Forskning
  5. Forskargrupper
  6. Utbildningshistoria och utbildningssociologi
  7. Forskargruppen för utbildningshistoria och utbildningssociologi

Forskargruppen för utbildningshistoria och utbildningssociologi

Fyll i formuläret nedan för att skicka "Forskargruppen för utbildningshistoria och utbildningssociologi" till en vän..

Skicka "Forskargruppen för utbildningshistoria och utbildningssociologi" till en vän.

Captcha

För att vara säker på att denna funktion inte missbrukas ber vi att du identifierar dig genom att använda captcha-funktionen nedan.

Tillbaka till artikeln

KONTAKT

Nyhet: Forskarskola i tillämpad utbildningshistoria

PEDASK-perspektiv på dagens skola

Aktuella forskningsprojekt

  • "Den svenska internatskolan som ett nytt forskningsobjekt: Workshop, ansökansarbete och arkivstudier". (Finansierat av Vetenskapsrådet, 130 000 kr, 2022). Forskare: Daniel Lövheim (huvudsökande), Germund Larsson och Petter Sandgren.
  • ”Samlingarnas didaktik: En historisk studie av relationer mellan skola och museum 1880-1980”. (Finansierat av Vetenskapsrådet, 5,3 miljoner, 2022-2025). Forskare: Eva Insulander (huvudsökande) och David Thorsén.
  • ”Elevrörelsen och skoldemokratin: Kollektiva formeringsprocesser, protestrepertoarer och publikt gensvar 1952–1989” (finansierat av Vetenskapsrådet, 5,6 miljoner, 2021–2024). Forskare: Daniel Lövheim (huvudsökande) och Joakim Landahl.
  • ”Schooling in perspective: A graduate school in applied history of education” (finansierat av Vetenskapsrådet, 38 miljoner, 2020–2024). Styrgrupp: Johannes Westberg, Örebro universitet (huvudsökande), Joakim Landahl (IPD), Esbjörn Larsson (Uppsala universitet), Germund Larsson (Uppsala universitet), Anna Larsson (Umeå universitet) Daniel Lindmark (Umeå universitet).
  • “The disembedded laboratory – Torsten Husén and the internationalisation of educational research for policy” (finansierat av Vetenskapsrådet, 5.9 miljoner, 2019–2023): Forskare: Christian Lundahl, Örebro universitet (huvudsökande), Joakim Landahl (IPD), Sotiria Grek och Martin Lawn (Edinburgh University).
  • "Pedagogik: En historisk studie av en omstridd disciplin” (finansierat av Stiftelsen Riksbankens jubileumsfond, 4,7 miljoner, 2019–2021). Forskare: Anna Larsson, Umeå universitet (huvudsökande), Anders Burman, Södertörns högskola, Joakim Landahl, IPD.
  • "Fostran av vetenskapliga eliter i kalla krigets skugga 1962-1985". (Stiftelsen Riksbankens jubileumsfond, 2.5 miljoner) Forskare: Daniel Lövheim.
    Mer information om projektet
  • "Borgerlig feminism eller klassolidaritet? Arbetarklasskvinnors agerande och strategier i den borgerliga kvinnorörelsen kring sekelskiftet 1900". (Vetenskapsrådet, 3 miljoner). Forskare: Johanna Ringarp, projektledare, (Inst. för pedagogik och didaktik), Anne Berg, Uppsala universitet 
    Mer information om projektet

  • ”Varför krisar skolan? Föränderliga diskurser och trögrörliga tankefigurer i skolkrisdebatten 1950-2020”. (Vetenskapsrådet, 4,3 milj.) Forskare: Joakim Landahl

  • ”Etableringsutbildningar. Om framväxten av åtgärder för nyanlända som ny nisch inom det svenska utbildningssystemet”. (Vetenskapsrådet, 5,8 milj.) Forskare: Ida Lidegran, Uppsala universitet, projektledare, Johanna Ringarp (Inst. för pedagogik och didaktik), Martin Gustavsson, Score, Stockholms universitet

Pågående och tidigare forskningsprojekt

Forskningsseminarier

Seminariet för forskargruppen utbildningshistoria och utbildningssociologi
Ansvarig: Joakim Landahl
Seminarierna annonseras i Kalendariet

Utbildningshistoriska seminariet
Ansvarig: Joakim Landahl, Daniel Lövheim
Seminarierna annonseras i Kalendariet

Utbildningssociologiska och utbildningspolitiska seminariet USS
Ansvarig: Carina Carlhed YdhagPetter Sandgren, Stefan Lund
Seminarierna annonseras i Kalendariet

Läs mer om USS

Multimodality Talks Series
Multimodality Talks Series is a joint initiative for researchers across the world who are interested in multimodality. It aims to provide a platform for dialogue for advancing multimodal research across disciplines. Contact: Eva InsulanderEva Svärdemo Åberg

More about MULTIMODALITY TALKS Series and schedule for Autumn 2021 – Spring 2022 
The seminars are also announced in: Kalendariet

Doktorsavhandlingar

2019 Eric Larsson: "Innerstadsgymnasierna. En studie av tre elitpräglade gymnasieskolor och deras positionering på utbildningsmarknaden i Stockholm".
Länk till doktorsavhandlingen i fulltext

2014 Åsa Broberg: "Utbildning på gränsen mellan skola och arbete. Pedagogisk förändring i svensk yrkesutbildning 1918-1971".
Länk till doktorsavhandlingen i fulltext

2011 Anna Forssell: Skolan som politiskt narrativ : En studie av den skolpolitiska debatten i Sveriges riksdag 1991 - 2002"
Länk till doktorsavhandlingen i fulltext

2011 Thomas Neidenmark: "Pedagogiska imperativ och sociala nätverk i svensk medborgarbildning 1812−1828".
Länk till doktorsavhandlingen i fulltext