"Den svenska internatskolan som ett nytt forskningsobjekt: Workshop, ansökansarbete och arkivstudier". (Finansierat av Vetenskapsrådet, 130 000 kr, 2022). Forskare: Daniel Lövheim (huvudsökande), Germund Larsson och Petter Sandgren.
”Samlingarnas didaktik: En historisk studie av relationer mellan skola och museum 1880-1980”. (Finansierat av Vetenskapsrådet, 5,3 miljoner, 2022-2025). Forskare: Eva Insulander (huvudsökande) och David Thorsén.
”Elevrörelsen och skoldemokratin: Kollektiva formeringsprocesser, protestrepertoarer och publikt gensvar 1952–1989” (finansierat av Vetenskapsrådet, 5,6 miljoner, 2021–2024). Forskare: Daniel Lövheim (huvudsökande) och Joakim Landahl.
”Schooling in perspective: A graduate school in applied history of education” (finansierat av Vetenskapsrådet, 38 miljoner, 2020–2024). Styrgrupp: Johannes Westberg, Örebro universitet (huvudsökande), Joakim Landahl (IPD), Esbjörn Larsson (Uppsala universitet), Germund Larsson (Uppsala universitet), Anna Larsson (Umeå universitet) Daniel Lindmark (Umeå universitet).
“The disembedded laboratory – Torsten Husén and the internationalisation of educational research for policy” (finansierat av Vetenskapsrådet, 5.9 miljoner, 2019–2023): Forskare: Christian Lundahl, Örebro universitet (huvudsökande), Joakim Landahl (IPD), Sotiria Grek och Martin Lawn (Edinburgh University).
"Pedagogik: En historisk studie av en omstridd disciplin” (finansierat av Stiftelsen Riksbankens jubileumsfond, 4,7 miljoner, 2019–2021). Forskare: Anna Larsson, Umeå universitet (huvudsökande), Anders Burman, Södertörns högskola, Joakim Landahl, IPD.
"Fostran av vetenskapliga eliter i kalla krigets skugga 1962-1985". (Stiftelsen Riksbankens jubileumsfond, 2.5 miljoner) Forskare: Daniel Lövheim.
Mer information om projektet
"Borgerlig feminism eller klassolidaritet? Arbetarklasskvinnors agerande och strategier i den borgerliga kvinnorörelsen kring sekelskiftet 1900". (Vetenskapsrådet, 3 miljoner). Forskare: Johanna Ringarp, projektledare, (Inst. för pedagogik och didaktik), Anne Berg, Uppsala universitet
Mer information om projektet
”Varför krisar skolan? Föränderliga diskurser och trögrörliga tankefigurer i skolkrisdebatten 1950-2020”. (Vetenskapsrådet, 4,3 milj.) Forskare: Joakim Landahl
”Etableringsutbildningar. Om framväxten av åtgärder för nyanlända som ny nisch inom det svenska utbildningssystemet”. (Vetenskapsrådet, 5,8 milj.) Forskare: Ida Lidegran, Uppsala universitet, projektledare, Johanna Ringarp (Inst. för pedagogik och didaktik), Martin Gustavsson, Score, Stockholms universitet
Multimodality Talks Series
Multimodality Talks Series is a joint initiative for researchers across the world who are interested in multimodality. It aims to provide a platform for dialogue for advancing multimodal research across disciplines. Contact: Eva Insulander, Eva Svärdemo Åberg
2019 Eric Larsson: "Innerstadsgymnasierna. En studie av tre elitpräglade gymnasieskolor och deras positionering på utbildningsmarknaden i Stockholm".
Länk till doktorsavhandlingen i fulltext
2014 Åsa Broberg: "Utbildning på gränsen mellan skola och arbete. Pedagogisk förändring i svensk yrkesutbildning 1918-1971".
Länk till doktorsavhandlingen i fulltext
2011 Anna Forssell: Skolan som politiskt narrativ : En studie av den skolpolitiska debatten i Sveriges riksdag 1991 - 2002"
Länk till doktorsavhandlingen i fulltext
2011 Thomas Neidenmark: "Pedagogiska imperativ och sociala nätverk i svensk medborgarbildning 1812−1828".
Länk till doktorsavhandlingen i fulltext