Forskningsämne Teknikstött lärande
Kan teknik stötta lärandet, och är det etiskt riktigt att införa AI-baserade metoder i skolor? Inom det här forskningsämnet undersöks både för- och nackdelar med teknikutvecklingen inom utbildningssektorn.
Teknikstött lärande fokuserar på hur digital teknik kan transformera nuvarande undervisningspraktik – och generera nya former av kunskap.
Vi intresserar oss för framtidens utbildning. Ett pågående forskningsprojekt handlar om hur virtuella case kan användas för att medicinstudenter ska förstå hur patienter kan reagera. Andra projekt studerar lärares rörelsemönster i klassrum, respektive hur man bäst tränar stridspiloter.
Vår expertis finns inom designbaserat lärande, multimodalitet, designmönster, digitalisering av utbildningssektorn, datalogiskt tänkande, learning analytics, hållbar innovation kopplat till lärande, datorspel, lärande inom framtidens högre utbildning, samt etiska och sociala implikationer av ny EdTech.
Relaterat forskningsämne
Data- och systemvetenskapPå denna sida
Forskare
Teresa Cerratto-Pargman
Professor
Uno Fors
Forskare
Patrik Hernvall
Universitetslektor
Thashmee Karunaratne
Projektledare
Ola Knutsson
Universitetslektor
Jalal Nouri
Professor
Ulf Olsson
Universitetslektor
Robert Ramberg
Professor, bef unlekt
Gunnar Wettergren
IT-pedagog
Melinda Máthé
Utbildningsassistent
Johanna Öberg
Doktorand
Upeksha Hettithanthre Dona
Doktorand
Gerard Nyiringango
Doktorand
Anne Pathiranage Kumudika
Doktorand
Piyumi Udeshinee
Doktorand
Mattias Wickberg Hugerth
Doktorand
Muhammad Afzaal
Doktorand
Forskargrupp
Utbildningar
Program som tar upp frågeställningar från detta forskningsämne:
Forskarutbildning
Vill du doktorera? Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) erbjuder fyraårig utbildning på forskarnivå i två ämnen: data- och systemvetenskap samt informationssamhället.
Nyheter
Kalender
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskningen bedrivs vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV.
Institutionen för data- och systemvetenskap