Forskningsprojekt Lärares rörelsemönster (i klassrummet)
Projektet syftar till att ta fram ett konkret och skalbart exempel på hur IoT (Internet of Things, sakernas internet) kan användas för att utveckla skolans kärnverksamhet – undervisning och lärande. Vi förser lärare med sensorer för att kartlägga hur de rör sig i klassrummen. Det ger viktig information om hur de interagerar med elever.
Projektet avser utveckla metoder och instruktioner för insamling och analys av lärares rörelsedata i samband med klassrumsundervisning. Avsikten är att utveckla lärares undervisningsskicklighet och därigenom öka måluppfyllelsen i skolan.
Tekniklösningar inom IoT vidareutvecklas behovscentrerat och i nära samarbete med skolans personal. Vi arbetar iterativt, på ett sätt som underlättar användande, implementering och uppskalning.
Parallellt med detta arbete utvecklas också metoder och strategier för framgångsrik, verksamhetsnära implementering av IoT-teknik i skolmiljöer. Tekniken och metoderna produktifieras och affärsutvecklas för spridning.
Projektet genomförs i samarbete mellan Stockholms universitet, RISE, ATEA och ett stort antal utbildningsförvaltningar och skolor i Sverige.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Robert Ramberg
Professor, bef unlekt
Patrik Hernvall
Universitetslektor
Medlemmar
Örjan Johansson
Ranald McDonald
Björn Broberg
Karin Sönnerås
Maria Hurtig
Ellen Lindqvist
Jörgen Jonsson
Mattias Wickberg
Sara Penje