Tvåspråkighet
Tvåspråkighet (även flerspråkighet) betecknar fenomenet att fler än ett språk behärskas av individen eller används i samhället. Tvåspråkighetsforskning är det tvärvetenskapliga studiet av detta fenomen i all dess komplexitet.
Det kan handla om att studera hjärnans signaler hos tvåspråkiga människor eller de svårigheter som inlärare av ett andra- eller främmandespråk möter. Det kan också handla om att kritiskt analysera de språkideologier som underbygger statens policyer eller den dynamik som utspelar sig i skolan, arbetslivet eller andra sammanhang där flera språk möts.
Den tvåspråkiga individen
Inom forskningen om den tvåspråkiga individen studeras två- och flerspråkighet vid såväl informellt språktillägnande i autentiska språkmiljöer som vid formell språkinlärning i klassrum. Detta studeras ofta som ett kognitivt fenomen, men även som en social.
Den tvåspråkiga individen
Flerspråkighet och samhälle
Inom forskningen om flerspråkighet och samhälle studeras två- och flerspråkighet som ett socialt fenomen, såväl i det mångspråkiga Sverige som på andra platser i världen. Centrala är även frågor om globalisering och transnationell flerspråkighet.
Flerspråkighet och samhälle
Svenska som andraspråk
Svenska som andraspråk är ett mångfacetterat forskningsämne med hög samhällsrelevans. Inom ämnet bedriver vi forskning om barns, ungas och vuxnas flerspråkighet, språkutveckling och språkanvändning i skola och andra formella och informella utbildningssammanhang, på arbetsplatser och i samhället.