Forskningsprojekt Att utveckla en andraspråksgrammatik för interaktion: Fördjupning om interaktionell kompetens
Hur formar andraspråkstalares interaktioner deras grammatikutveckling? Detta projekt utforskar hur förändringar i interaktionella praktiker påverkar grammatiken över tid. Genom att analysera 80 timmar av L2-konversationer på franska avslöjar vi språkresursernas roll i utvecklingen av interaktionell kompetens.
Projektet undersöker hur förändringar i andraspråkstalares (L2) interaktionella procedurer över tid innebär förändringar i samtalsgrammatik.
Ny forskning om andraspråksinlärning (SLA) betonar interaktionell kompetens – förmågan att interagera effektivt i ett L2 – men de språkliga resursernas roll i denna process är underutforskad. Vi fokuserar på flerordsuttryck (t.ex. "je sais pas", 'jag vet inte') och lexikalt öppna konstruktioner (t.ex. fokusfinala utbrytningar) som används för att hantera "infrastrukturen" i social interaktion, som turtagning och reparationer. Genom att kombinera metoder från interaktionell lingvistik och samtalsanalys, samt selektiv kvantifiering, analyserar vi 80 timmars samtalsdata från vuxna talare av franska som L2 för att dokumentera utvecklingen av samtalsgrammatik.
Projektet syftar till att fördjupa vår förståelse av interaktionell kompetens i ett L2 och utvecklingsprocesserna för SLA. Det leds av Simona Pekarek Doehler på Centrum för tillämpad lingvistik vid universitetet i Neuchâtel.
Projektbeskrivning
Se den engelska sidan.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Simona Pekarek Doehler
Professor
Medlemmar
Sophia Fiedler
Post doc.
Fanny Forsberg Lundell
Professor
Melissa Juillet
Doktorand
Klara Skogmyr Marian
Docent, Universitetslektor