Forskningsämne Andraspråksinlärning, franska
Andraspråksinlärning är ett tvärvetenskapligt forskningsfält,med inslag från lingvistik,såväl som psykologi, pedagogik och andra samhällsvetenskaper.Forskning inom andraspråksinlärning syftar framförallt till att förstå utveckling inom ett nytt språk som man lär sig som tonåring eller vuxen och hur andraspråksinlärning skiljer sig från förstaspråksinlärning.
Forskning om inlärning av franska som andraspråk har en lång tradition på Romanska och klassiska institutionen på Stockholms universitet. Omfattande, internationellt erkänd forskning har bedrivits om utveckling av olika grammatiska, lexikala och pragmatiska fenomen i talad franska hos svenskspråkiga inlärare. På senare år har forskningen inriktats åt ett mer samhällsvetenskapligt håll och undersöker betydelsen av sociala och psykologiska faktorers betydelse för vuxnas andraspråksinlärning, betydelsen av olika inlärningsmiljöer (formell/naturlig/Study Abroad) och pedagogiska ansatser såsom faktorer som påverkar studieframgång inom språkstudier.
Relaterat forskningsämne
FranskaPå denna sida
Forskare
Hugues Engel
Docent i franska
Fanny Forsberg Lundell
Professor
Forskargrupper
Nyheter
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskningen inom ämnet bedrivs vid Romanska och klassiska institutionen