Stockholms universitet

Andraspråksinlärning är ett tvärvetenskapligt forskningsfält,med inslag från lingvistik,såväl som psykologi, pedagogik och andra samhällsvetenskaper.Forskning inom andraspråksinlärning syftar framförallt till att förstå utveckling inom ett nytt språk som man lär sig som tonåring eller vuxen och hur andraspråksinlärning skiljer sig från förstaspråksinlärning.

Forskning om inlärning av franska som andraspråk har en lång tradition på Romanska och klassiska institutionen på Stockholms universitet. Omfattande, internationellt erkänd forskning har bedrivits om utveckling av olika grammatiska, lexikala och pragmatiska fenomen i talad franska hos svenskspråkiga inlärare. På senare år har forskningen inriktats åt ett mer samhällsvetenskapligt håll och undersöker betydelsen av sociala och psykologiska faktorers betydelse för vuxnas andraspråksinlärning, betydelsen av olika inlärningsmiljöer (formell/naturlig/Study Abroad) och pedagogiska ansatser såsom faktorer som påverkar studieframgång inom språkstudier.

Relaterat forskningsämne

Franska
Pierre Blaché from Paris, France, CC0, via Wikimedia Commons
På denna sida

Forskare

Hugues Engel

Docent i franska

Romanska och klassiska institutionen
Profilbild

Fanny Forsberg Lundell

Professor

Romanska och klassiska institutionen
Fanny Forsberg Lundell

Forskargrupper

Nyheter

Verksamhet kopplad till ämnet

Forskningen inom ämnet bedrivs vid Romanska och klassiska institutionen

Romanska och klassiska institutionen