Stockholms universitet

Forskningsprojekt Muntlig språkfärdighet i främmande språk – en studie av samspelet mellan lärande, undervisning och b

Projektets syfte är att undersöka samspelet mellan lärande, undervisning och bedömning av främmande språk i svensk skolkontext och därmed bidra till en bättre förståelse av förutsättningarna för att kunna lära sig de tre största främmande språken, vid sidan av engelska, i den svenska skolan: franska, spanska och tyska.

De främmande språken vid sidan av engelska brottas idag med stora utmaningar i den svenska skolan. Enligt vissa uppgifter lämnar så många som en tredjedel dessa språkstudier inom tre år samtidigt som en europeisk rapport nyligen pekade på att den uppnådda färdighetsnivån i klass 9 var mycket låg i spanska. Osäkerheten är dock stor eftersom mycket få studier av förutsättningar och läranderesultat i andra främmande språk än engelska har genomförts.

Detta projekt fokuserar på muntlig språkfärdighet i grundskolans årskurs 9. Muntlig språkfärdighet är svår att fånga och har dessutom utelämnats ur flera internationella studier. Muntlig språkfärdighet definieras som vad en inlärare kan utföra i tal på det främmande språket, hur väl hen kan göra det och under vilka förutsättningar (GERS, Europarådet, 2001). Att utveckla muntlig språkfärdighet i franska, spanska eller tyska är en utmaning för både elever och lärare eftersom denna färdighet nästan uteslutande kan stimuleras via skolan.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Jonas Granfeldt

Professor i franska med språkvetenskaplig inriktning

Lunds universitet, Språk- och litteraturcentrum

Medlemmar

Camilla Bardel

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
Foto Rikard

Gudrun Erickson

Seniorforskare

Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Susan Sayehli

Universitetslektor

Institutionen för svenska och flerspråkighet
Susan Sayehli

Malin Ågren

Lunds universitet, Språk- och litteraturcentrum

Rakel Österberg

Universitetslektor, Docent i spansk språkvetenskap

Romanska och klassiska institutionen
Rakel Österberg